Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Goed onderhoud is behoud

trebla
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 aug 2006 18:35

trebla 04 mar 2009 13:08

Het valt mij in mijn fietsgroepje op dat er erg veel (race)banden te zacht worden opgepompt. "Duimendruk" vind men vaak voldoende.
Sedert begin 2008 hebben we een 'kompetitie' wie het langste met zijn banden doet.
Persoonlijk heb ik de gewoonte zo eens in de week, anderhalve week, de hogedrukpomp met barometer op mijn ventielen te zetten en moet er altijd, al is het nog zo gering, lucht bij.
Ik rijd nu op Vittoria Rubino waarin 10 bar mag. Ik doe er 9bar in, achter en tegen de 8 bar voor. Er staat zo'n 10- tot 12.000km voor als gemiddelde levensduur. Onlangs mijn banden verwisseld omdat het loopvlak achter er bedenkelijk uitzag. Ik loop nu tegen de 16.000km met een nieuw bandenset en ben van plan ze tegen april te verwisselen voor nieuwe.
Ik ben de enige nog die de originele set banden heb van het begin van de "kompetitie". Mijn record staat op mijn vorige bandset met ruim 17.000km
Resumerend: als je achter de maximale druk geeft en voor ongeveer een bar minder ga je ruim over de door de fabrikant gestelde levensduur heen. En gebruik dus een drukmeter. Ik heb ook tijdens mijn ritten een handzame drukmeter bij mij in het zadeltasje en breng altijd de verwisselde band weer op de druk die vereist is. Ik gebruik dus nooit "duimendruk" want dat verhoogt de slijtage, fietst veel zwaarder en echte harde banden rijdt 'super'.
@b.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 04 mar 2009 13:15

Mijn standaard procedure voor ik op de fiets stap is inderdaad altijd om m'n banden op de juiste spanning te brengen met een pomp met drukmeter. Ook als ik dat de dag daarvoor ook al had gedaan. Gewoon om zeker te zijn dat je inderdaad met de juiste spanning gaat rijden.

Zonder drukmeter kun je er echt dik naast zitten want dat verschil voel je gewoon niet. Het is volgens mij ook één van de oorzaken waarom sommige mensen echt duidelijk vaker lek rijden dan een ander. Dat is echt niet alleen maar pech.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 04 mar 2009 13:21

Ik vind 17k met 1 set banden wel erg lang hoor...
Banden worden plat, raken grip kwijt, worden dun, etc. Ik zou in de alpen enzo er iig mee uitkijken..

Ik gooi om de 5k er nieuwe onder, wat ongeveer de verwachte afstand is van mijn band (dan zijn de slijtage indicatoren ook ongeveer weg). Ik pomp m'n bandjes altijd netjes op tot 8 bar, dat op gevoel doen is totaal onmogelijk idd.
Met hoger dan 8 bar ga ik zeker niet rijden, dan stuiter ik van m'n fiets af ;)

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 04 mar 2009 13:23

Ik wacht ook niet tot ze helemaal op zijn hoor. Liever effe te vroeg dan effe te laat wisselen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 mar 2009 13:24

Ik weet niet hoe zwaar jij (TS) bent, maar ik ga echt niet met 9 bar in een band rond rijden. Dat rijdt voor geen meter, zorgt voor minder tractie en een hogere rolweerstand (op de meeste ondergronden).

Stootlek rijden wat sommige nog al vaak voor elkaar krijgen is gewoon een kwestie van niet kunnen sturen. Met 6 bar rijden als 't 's winters glad is gaat prima, zolang je maar niet door een gat heen stuitert.

Ik pomp zelf m'n banden niet vaker dan 1 keer per week op.

Je kan de volgende keer waarschijnlijk beter de oude Conti GP's kopen, die gaan denk ik nog net wat langer mee dan Rubino's. Beide banden rijden overigens voor geen meter omdat het rubber veel te hard is (daarom gaan ze ook zolang mee). Een duurdere band als de GP4000S gaat veel minder lang mee, maar rijdt een stuk beter. Niet alleen de grip is veel beter, ook de rolweerstand is heel aanzienlijk lager.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Erik
Forum-lid
Berichten: 2112
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 04 mar 2009 14:05

Ik hou altijd een tip uit TOUR aan: je gewicht/10 in bar. Resultaat is dat ik al tijden zonder problemen en heel comfortabel rond rijd met 6,5-7 bar.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 04 mar 2009 15:35

Aziraphale schreef:Ik hou altijd een tip uit TOUR aan: je gewicht/10 in bar. Resultaat is dat ik al tijden zonder problemen en heel comfortabel rond rijd met 6,5-7 bar.


Dat wordt leuk als je +100 kg weegt! :-)
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 04 mar 2009 15:39

Volgens mij is het nooit leuk om 100kg+ te wegen als je fietst. ;)

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 05 mar 2009 03:21

trebla schreef:Het valt mij in mijn fietsgroepje op dat er erg veel (race)banden te zacht worden opgepompt. "Duimendruk" vind men vaak voldoende.
Sedert begin 2008 hebben we een 'kompetitie' wie het langste met zijn banden doet.
Persoonlijk heb ik de gewoonte zo eens in de week, anderhalve week, de hogedrukpomp met barometer op mijn ventielen te zetten en moet er altijd, al is het nog zo gering, lucht bij.
Ik rijd nu op Vittoria Rubino waarin 10 bar mag. Ik doe er 9bar in, achter en tegen de 8 bar voor. Er staat zo'n 10- tot 12.000km voor als gemiddelde levensduur. Onlangs mijn banden verwisseld omdat het loopvlak achter er bedenkelijk uitzag. Ik loop nu tegen de 16.000km met een nieuw bandenset en ben van plan ze tegen april te verwisselen voor nieuwe.
Ik ben de enige nog die de originele set banden heb van het begin van de "kompetitie". Mijn record staat op mijn vorige bandset met ruim 17.000km
Resumerend: als je achter de maximale druk geeft en voor ongeveer een bar minder ga je ruim over de door de fabrikant gestelde levensduur heen. En gebruik dus een drukmeter. Ik heb ook tijdens mijn ritten een handzame drukmeter bij mij in het zadeltasje en breng altijd de verwisselde band weer op de druk die vereist is. Ik gebruik dus nooit "duimendruk" want dat verhoogt de slijtage, fietst veel zwaarder en echte harde banden rijdt 'super'.
@b.


Hoi,

Je hele redenering is fout van begin tot eind.

- je banden gaan helemaal niet langer mee als je ze harder oppompt wel integendeel.
- je rijdt absoluut niet sneller door ze harder dan strikt genomen nodig op te pompen.
(zie Michelin vuistregel: eigen gewicht + gewicht fiets/10 = bandendruk uitgedrukt in bar achter en een half bartje minder voor, de Tour vuistregel is gelijkaardig)

- de maximale bandendruk aangegeven door de fabrikant is wat de band maximaal kan hebben alvorens het riskant wordt.
De druk in de band stijgt bij oplopende temperatuur, door slepend remmen of gewoon al door de buitentemperatuur.

- des te harder je je band oppompt des te sneller ie "vierkant" komt te staan door slijtage.

-wil je de levensduur van je band aanzienlijk verlengen dan kan dat door je band na elke rit te wassen en af en toe met keukenazijn (1/3 azijn 2/3 water in te wrijven: het ontvet, ontkalkt en om een of andere reden doet het rubber weer opleven.
Gevolg is betere grip, lagere rolweerstand en langere levensduur.
Wel opletten met azijn en aluminiumvelgen, het zuur kan het aluminium aantasten.

-Verder is je rem- en rijgedrag ook nog een bepalende factor voor de levensduur van je band.

-Door het gebruik van een latex biba heeft je band een betere bolling wat "vierkant" vorming onderdrukt en je rolweerstand beduidend verlaagt.

-Merk je kleine inkervingen of sneetjes in je band, herstel die dan zo dra mogelijk.
Je gebruikt daarvoor best een soepel blijvende lijm a la Zap-A-Gap of Loctite Gel met toegevoegd rubber.

-Ieder doet wat ie wil maar om er nu een wedstrijd van te maken om het maximum aantal km te puren uit een dom trainingsbandje lijkt me toch al te gek....

Mits een goede band en binnenband, de juiste druk etc, kan je de wedstrijd ombuigen in km rijplezier ipv km slijtagetest, toch?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2058
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 05 mar 2009 15:54

Amclassic-fan schreef:Ik weet niet hoe zwaar jij (TS) bent, maar ik ga echt niet met 9 bar in een band rond rijden. Dat rijdt voor geen meter, zorgt voor minder tractie en een hogere rolweerstand (op de meeste ondergronden).

Stootlek rijden wat sommige nog al vaak voor elkaar krijgen is gewoon een kwestie van niet kunnen sturen. Met 6 bar rijden als 't 's winters glad is gaat prima, zolang je maar niet door een gat heen stuitert.

Ik pomp zelf m'n banden niet vaker dan 1 keer per week op.

Je kan de volgende keer waarschijnlijk beter de oude Conti GP's kopen, die gaan denk ik nog net wat langer mee dan Rubino's. Beide banden rijden overigens voor geen meter omdat het rubber veel te hard is (daarom gaan ze ook zolang mee). Een duurdere band als de GP4000S gaat veel minder lang mee, maar rijdt een stuk beter. Niet alleen de grip is veel beter, ook de rolweerstand is heel aanzienlijk lager.


Puur uit nieuwsgierigheid, maar waarom is de rolweerstand hoger als je de band hard oppomt (9 bar dus).

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 05 mar 2009 16:07

Daar is moeilijk een bepaalde luchtdruk aan te plakken omdat die afhangt van het type band (compound) en het gewicht van de berijder. Maar dat een 'té hard opgepompte' band onnodig veel rolweerstand heeft is inzichtelijk te maken als je bedenkt hoe soepel een winkelwagentje bolt ;) Met een te harde band stuiter je over onvermijdelijke oneffenheden in het wegdek en dat kost energie.

rogi
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2009 22:46

rogi 05 mar 2009 16:25

Hier een leuk testje over rolweerstand. De meeste banden zijn echter vrijgegeven voor een beperkte maximale druk vanwege de veiligheid zoals al eerder werd genoemd. Echter ook velgen hebben vaak een maximale druk (geloof mavic heeft 9.5 bar als max)

Verder is comfort voor het grootste deel afhankelijk van je banden. Dus als je liever wil stuiteren dan dat je een paar watt meer rolweerstand hebt is aan jouw.

PS: De genoemde vuistregels zijn een compromis van rolweerstand en comfort.

http://www.conti-online.com/generator/w ... 808_de.pdf

Plaats reactie