Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

training voor een wedstrijd

franky.g
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 sep 2004 14:52

franky.g 03 mar 2009 23:15

Ga wat trainingswedstrijdjes rijden zit nu nog steeds in trainings opbouw , wil graag een mening van forumgenoten wat zij trainen zo 3 a 4 dagen voor een kleine wedstrijd van 1,5 a 2 uur .
wil niet teveel inleveren omdat ik nog paar kilotjes eraf wil rijden .

grtn frank
franky.g

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 03 mar 2009 23:55

Twee dagen voor aanvang rijd ik alleen nog d1 (tenzij wedstrijden binnen twee dagen na elkaar zijn). Daarvoor net wat in het traject past.

(heb je de zoekfunctie al gebruikt?)

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 04 mar 2009 00:14

Je wilt natuurlijk in je supercompensatie-fase de wedstrijd rijden. Die training zou ik in D1 doen (anders ben je niet helemaal hersteld).

tobinho
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 nov 2008 13:53

tobinho 04 mar 2009 13:33

Logisch is idd, wat Corniel en Foosho zeggen, en ik denk dat quasi alle wedstrijdrenners het zo doen, maar ik heb eens iets gelezen over intervaltraining in de dagen voor de wedstrijd, zou goed zijn, en niet zomaar een artikeltje, ik dacht echt een onderzoek met 2 groepen renners die men ging vergelijken, zal het even proberen te vinden

uiteraard moet je wel voldoende hersteld zijn hiervan lijkt me, dus waarschijnlijk ging het over korte, niet al te zware intervallen ofzo

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 mar 2009 14:11

Ik denk dat 't artikel ging over de glycogeen voorraad, als je optimaal wilt presteren als duursporter moet je goed uitgerust zijn. Maar als je de dagen voor de tocht/cyclo/wedstrijd alleen maar op je bed gaat liggen dan neemt de voorraad glycogeen in spieren nog al af, daarom is het beter korte licht intensieve ritjes te doen (waarbij je niet of nauwlijks vermoeidheid opbouwd).

Volgens mij is er niemand die wil pieken in een trainingswedstrijdje. Gewoon door trainen en 't wedstrijdje mee pakken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 04 mar 2009 14:18

Even voor de duidelijkheid, met lichtintensief bedoel je duur toch?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 mar 2009 14:21

Ja en nee ;) Korte D2/D3 blokjes, hoe dichter bij omslagpunt hoe korter. Eventueel nog wat sprintjes.

Misschien dat een paar keer een trap op en neer rennen ook wel werkt, het idee is dat je je lichaam even prikkelt. Zonder die prikkel gaat het lichaam de voorraad glycogeen afbreken omdat die onzinnig groot is als je inactief zou blijven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 04 mar 2009 14:24

Ik snap niet waarom dan :). Niet dat ik het als officiele bron wil gebruiken :), maar op wikipedia hebben ze het over prikkelen van de glycogeen(voorraad) door een duurtraining wat me ook wel logisch lijkt.

nielske
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 okt 2008 21:47

nielske 04 mar 2009 14:24

Inderdaad. Wat ik veel hoor en lees is dat het goed is om daags voor de wedstrijd een kort ritje te maken (uurtje) met daarin eerst een half uur warming up en daarna wat korte intervallen D3 (3 keer een minuutje om en nabij omslagpunt).
"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd."

http://img689.imageshack.us/img689/6228/img2526e.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 04 mar 2009 14:29

[quote="Nielske"]Inderdaad. Wat ik veel hoor en lees is dat het goed is om daags voor de wedstrijd een kort ritje te maken (uurtje) met daarin eerst een half uur warming up en daarna wat korte intervallen D3 (3 keer een minuutje om en nabij omslagpunt). [/quote]

Ben je niet in de war met een warming-up om de benen op 'spanning' te brengen?
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

nielske
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 okt 2008 21:47

nielske 04 mar 2009 14:48

[quote="Rezne"][quote="Nielske"]Inderdaad. Wat ik veel hoor en lees is dat het goed is om daags voor de wedstrijd een kort ritje te maken (uurtje) met daarin eerst een half uur warming up en daarna wat korte intervallen D3 (3 keer een minuutje om en nabij omslagpunt). [/quote]

Ben je niet in de war met een warming-up om de benen op 'spanning' te brengen?

[/quote]

Nope.
"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd."

http://img689.imageshack.us/img689/6228/img2526e.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 mar 2009 17:04

[quote="Rezne"][quote="Nielske"]Inderdaad. Wat ik veel hoor en lees is dat het goed is om daags voor de wedstrijd een kort ritje te maken (uurtje) met daarin eerst een half uur warming up en daarna wat korte intervallen D3 (3 keer een minuutje om en nabij omslagpunt). [/quote]

Ben je niet in de war met een warming-up om de benen op 'spanning' te brengen?

[/quote]
Dat lijkt me ook, zonder spanning op de benen rij je 't 1e uur van de koers als een dweil, maar als je er dan door heen komt heb je er geen last meer van.

@Foosho, ik zal eens graven in m'n collectie artikelen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie