Op de Bikemotion een hele mooie fiets gezien: de Batvus Pro X. Omdat mijn karretje de 12 jaar voorbij is, is het tijd voor wat nieuws.
Ik rijd nu op een Koga Roadspeed.
Thuisgekomen meteen naar de winkel en er een besteld in de framehoogte 56cm. Nauwelijks thuis hing de zaak al aan de telefoon: mijn fiets was voorlopg niet verkrijgbaar.
Een tijdje gewacht en naar een ander shop en daar besteld. Hetzelfde liedje en besloot toen Batavus zelf te benaderen. Email gestuurd en het antwood.
"Helaas kunnen we niet aan uw vraag voldoen omdat de Pro X vermoedelijk pas in mei in produktie komt. Raad u aan een 2008 model op te waarderen en hebben de maten 44 en 48 op voorraad". Einde bericht.
De fiets staat nog steeds in de folder, stond in twee modellen op de Bikemotion in Utrecht en staat ook nog steeds op de site van Batavus.
Ik heb nu bij Beukers maar een fiets van het eigen merk Storm, type Gregale, gekocht die helemaal aan mijn wensen wordt aangepast en mijn body maten door de komputer zijn bepaald. Een geheel hydroformed carbon frame en voorwork gespoten in carbon met oranje en geheel gratis je naam op de bovenbuis bij het zadel. Dat wordt dan een fietsje van dezelfde kwaliteit maar kost slechts 1700 euro omdat ik ook mijn oude fiets kan inruilen voor de prijs van 250.-. De Batavus moest 2499 opbrengen.
@b
Batavus Pro X
Mijn punt is heel simpel: als er een fiets met twee modellen, Pro en Pro X, op een exhibition staat, in de folder én op de website -en dat nog steeds- ga je er niet vanuit dat de produktie nog op gang moet komen of zelfs helemaal niet in produktie komt. Dat is de suggestie van de fabriek zelf
@b.
@b.
Hydroforming werd ook gedemonstreerd op de Bikemotion in een kline demo-opstelling. Dan gaat het materiaal -carbon, alu, staal, titanium- in een matrijs (vorm) die wordt gesloten. Vervolgens wordt er een vloeistof -meestal een speciale soort olie- in de framebuis gebracht en gaat de druk omhoog tot, tegenwoordig, soms wel 3500bar (3500kilogram per centimeter oppervlak). Het materiaal wordt nu door de vloeistof tegen de binnenwand van de matrijs gedrukt en kan allerlei vormen aannemen, afhankelijk van de matrijs. Zo krijg je dus framebuizen in halfronde-, diamant- of een stervorm. Elke vorm is mogelijk. Vloeistoffen zijn niet samendrukbaar, het frame materiaal wel vervormbaar en wordt dus eigenlijk, v.w.b. de metalen buizen, "koud gesmeed" met als voordeel dat er geen materiaalverandering plaatsvind zoals bij het verwarmen of verhitten wel gebeurd. Dat kan nadelige eigenschappen aan het materiaal geven.
@b
@b