Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Omloop het nieuwsblad 28/02

sagax047
Forum-lid

sagax047 01 mar 2009 01:36

Vandaag werd in België de "Omloop het nieuwsblad" gereden.
Ik heb helaas de koers niet kunnen volgen op tv, en blijkbaar zijn er een paar vreemde zaken gebeurd.

"Rabo doet eigen Langeveld dood"
De beslissing viel pas in de laatste hectometers. De Rabo-renners knijpten Langeveld dood, die zijn frustratie dan maar afreageerde door Pozzato tegen de grond te tikken. Hushovd, vorig jaar al derde, maalde daar niet om: hij sprong nog over Haussler naar de winst in de eerste grote afspraak van het seizoen. Boonen, die wat procentjes te kort kwam, strandde op de tiende plek, nadat hij gehinderd werd door de stervende zwanen Pozzato en Langeveld. (bron: http://www.hln.be)

Zelfs Tom Boonen begrijpt geen snars van de strategie die Rabobank heeft toegepast. Nochtans toverde Rabobank bijtijds enkele huzarenstukjes uit de mouw, zie bijvoorbeeld: Coupe Rabobank in Omloop het nieuwsblad 2009

Ook het manoeuvre van Langeveld dat een valpartij veroorzaakte heb ik dus niet gezien, op youtube is er nog geen video van. Volgens Tom Boonen heeft Langeveld hem door zijn val een podiumplaats gekost..

Is er iemand die de koers heeft gezien en wat toelichting kan geven? Of als je videobeelden online hebt gevonden, hoor ik het ook graag :)

nimp
Forum-lid

nimp 01 mar 2009 02:03

Weetje als er een Rabobank'er wint, dan hebben ze een super tactiek. Nu verliezen ze en is hun tactiek super slecht.

http://www.sporza.be/cm/sporza.be/wielr ... op_verslag
--> Wedstrijdverlag en laatste kilometer

r.hilferink
Forum-lid

Gebruikersavatar r.hilferink 01 mar 2009 08:47

Ook op Sporza was er meteen veel kritiek op de tactiek van Rabo.

Ik denk dat de tactiek wel goed was. Normaal gesproken was Haussler sneller dan Langeveld. Door erachter te gaan rijden probeerden ze om een Rabo renner bij de kop te krijgen (en daardoor een overtal). Daarnaast kon Langeveld even in het wiel van Haussler gaan zitten door geen kopwerk meer te hoeven doen (er kwam immers een Rabo renner in een achtervolgende groep).

Helaas bleef ze zaak bij elkaar en ontbrak het Rabo aan een afmaker/sprinter zoals Hushovd of Boonen.

De kritiek van Boonen over een kamikaze actie kan ik ook niet delen. Langeveld probeerde alsnog met de sprint mee te doen en moest naar links uitwijken om erlangs te komen. Ik heb in het verleden wel meerdere sprints gezien waarbij ook o.a. Boonen van l,inks naar rechts over de weg ging om een tegenstander het passeren te beletten.

Volgens mij was de doelstelling van Rabo (voor het begin van het seizoen) om zich als team te laten zien en aanvallender te rijden. Daaraan hebben ze voldaan!
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

ludo
Forum-lid

ludo 01 mar 2009 11:19

Wat langeveld deed moet je niet proberen bij de masters of amateurs in Belgie , want dan krijg je na de koers serieuz op je donder. En dan druk ik het nog zacht uit hoogstwaarschijnlijk vallen er klappen.

R. Hilferink schreef:Ook op Sporza was er meteen veel kritiek op de tactiek van Rabo.

Ik denk dat de tactiek wel goed was. Normaal gesproken was Haussler sneller dan Langeveld. Door erachter te gaan rijden probeerden ze om een Rabo renner bij de kop te krijgen (en daardoor een overtal). Daarnaast kon Langeveld even in het wiel van Haussler gaan zitten door geen kopwerk meer te hoeven doen (er kwam immers een Rabo renner in een achtervolgende groep).

Helaas bleef ze zaak bij elkaar en ontbrak het Rabo aan een afmaker/sprinter zoals Hushovd of Boonen.

De kritiek van Boonen over een kamikaze actie kan ik ook niet delen. Langeveld probeerde alsnog met de sprint mee te doen en moest naar links uitwijken om erlangs te komen. Ik heb in het verleden wel meerdere sprints gezien waarbij ook o.a. Boonen van l,inks naar rechts over de weg ging om een tegenstander het passeren te beletten.

Volgens mij was de doelstelling van Rabo (voor het begin van het seizoen) om zich als team te laten zien en aanvallender te rijden. Daaraan hebben ze voldaan!

sprintbom
Forum-lid

sprintbom 01 mar 2009 11:50

Cervelo en Rabobank zeer indrukwekkend. Maar Rabobank wou het spelen zoals veel hollandse ploegen vroeger en nu nog rijden! Ene mee voorop en dan proberen met een groepje erachter waar weer 1 of 2 renners van de ploeg inzitten. Zo moeten ze vooraan niet rijden en achteraan moeten ze ook niet rijden. Een zeer succesrijke manier van koersen, zie voorheen Raleigh en nadien Panasonic, maar nu mislukte deze tactiek. Zoals Nuyens zegt , het kan niet altijd prijs zijn.

Over Langeveld, zoiets is in de voetbal "donkerrood.

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 01 mar 2009 23:13

Dekker maakte er een hele vreemde wedstrijd van. Uit de achterhoede bleek geen Raborenner in staat om alleen naar Langeveld/Haussler te rijden. Steeds weer wisten anderen het wiel te pakken van de vluchtende Rabo-er. Na een paar keer proberen had Dekker dat toch moeten inzien.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

paulusr3
Forum-lid

paulusr3 01 mar 2009 23:20

Sprintbom schreef:Over Langeveld, zoiets is in de voetbal "donkerrood.

Ik geloof niet dat er kwade opzet van langeveld was. Hij zat in het wiel van Haussler, net toen hij aan wou gaan kwam de achtervolgende groep erover geknald met 10 per uur meer! Bovendien is hij zelf ook hard gevallen!
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

touran
Forum-lid

touran 02 mar 2009 18:02

Go kunnen ze weer niet hebben dat ze gewoon goed rijden of er komt weer een hoop kritiek op de te volgen tactische zetten.
BBBBBBBLLLLLLLLLLluuuuggghhh.
Ze hebben gewoon goed gereden whitout a doubt.
Groeten
http://www.rtcbuitenlust.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ludo
Forum-lid

ludo 02 mar 2009 18:20

touran schreef:Go kunnen ze weer niet hebben dat ze gewoon goed rijden of er komt weer een hoop kritiek op de te volgen tactische zetten.
BBBBBBBLLLLLLLLLLluuuuggghhh.
Ze hebben gewoon goed gereden whitout a doubt.
Groeten

Van tactische zetten kunnen we nog een eindje doorgaan.
Als ze een mannetje meer vooraan wilden hebben dan had nuyens moeten meewerken. Ho maar nee hoor wou nog eens lekker op zijn hollands profiteren.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 mar 2009 21:44

Nuyens zei dat ie niet goed genoeg meer was en daarom niet mee reed...

Zo dom was het niet wat Rabobank deed, 't pakte alleen verkeerd uit. Als het goed was gegaan was er geroepen dat 't een meester zet was geweest. Wel erg makkelijk praten achteraf. Het drietal met Nuyens kwam overigens zo snel dichterbij omdat er voor de zoveelste keer in een Vlaamse koers een motor te dicht op de renners reed...
Nuyens had daarnaast nooit over mogen nemen, hij hoefde niet, hij had al een ploeg maat voor zich rijden. Als ze iets anders hadden gedaan hadden ze Langeveld z'n benen stil moeten laten houden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

geer
Forum-lid

geer 03 mar 2009 14:31

Nog even terug komend. Er is nu een boel negatief gedoe rond Erik Dekker. Niet helemaal eerlijk.
Tijdens de omloop gilde ik voor de tv dat Rabo Langeveld niet alleen met Hausler naar de streep moest laten gaan. Dus toen de rabo's de aanval zochten werden mijn gebeden verhoord. Het pakt iets verkeerd uit. Als je dan niet alleen weg kan komen moet je er mee ophouden! Dekker geeft zijn fout toe, Langeveld een beetje boos, niemand heeft het over Maarten Tjalingii. Was dit voetbal geweest....zou Dekker geen bitterbal gekregen hebben na de koers!

simic
Forum-lid

simic 03 mar 2009 14:34

Maar misschien wel een stukje kaas en worst;)

Plaats reactie