Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Trillen/zwabberen

decibel
Forum-lid

decibel 25 feb 2009 16:55

Hallo,

Het volgende is het geval: ik heb eigenlijk altijd last van een regelmatige zwabber/trilling in mijn fiets (Stevens SCF2, Mavic Ksyrium), maar alleen wanneer ik trap. Wanneer ik de benen stilhoud is deze volledig verdwenen. Nu hoorde ik enkele weken geleden ook dat het een collega-renner opviel dat ik een lichte zwieber heb in mijn linkerbeen. Het lijkt me sterk dat dit de stabiliteit van mijn fiets beinvloedt, maar je weet natuurlijk maar nooit. Heeft iemand enig idee hoe ik het zwabberen kan voorkomen?
Stevens SCF2<br>

michelvd
Forum-lid

michelvd 25 feb 2009 16:58

Is het crankstel van je fiets wel goed gemonteerd, zit het ook allemaal goed vast en recht?

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 25 feb 2009 17:09

Het lijkt mij ook sterk dat de beweging van je linkervoet zoveel invloed zou kunnen hebben, maar je weet maar nooit. Wat voor pedalen/schoenplaatjes combinatie gebruik je? Soms zie je mensen met spd-pedalen(ATB) "zwabberen met hun voeten. Het contactpunt tussen schoen en pedaal is bij deze schoenen kleiner, en zit soms "te los". Bij spd-sl(Race)plaatjes, met de bijbehorende brede pedalen heb je dit probleem niet.

decibel
Forum-lid

decibel 25 feb 2009 19:07

Ik gebruik Look Keo-pedalen met bijbehorende grijze schoenplaatjes. Daarmee moet niks mis zijn lijkt me. Misschien toch maar eens langs bij m'n fietsenmaker..
Stevens SCF2<br>

fizik
Forum-lid

fizik 25 feb 2009 20:56

Schuif je niet teveel op je zadel? Misschien moet het zadel net een tikkeltje lager.

Plaats reactie