Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

vermogensverlies Cannondale Scalpel

epotheker
Forum-lid

epotheker 23 feb 2009 15:46

Recentelijk ben ik overgegaan van een CannondaleTaurine (hardtail) naar een 2008 Scalpel Team. Fiets bevalt prima en ik ondervind voornamelijk voordeel in de afdaling. Een fietsmaat van mij heeft ook eenzelfde Scalpel aangeschaft maar heeft consequent problemen om mijn snelheid te volgen. Hij wijt dit aan het vermogensverlies door de achterdemper. Ik denk gewoon dat hij te zwaar is (94 kg bij 1.96 m, ikzelf 82 kg bij dezelfde lengte)) maar wil hem best het voordeel van de twijfel geven.

Mijn vraag nu: Is het vermogensverlies van een fully echt significant of zit het tussen de oren en is het zoveelste voorbeeld van een self fulfilling prophecy?

jona91
Forum-lid

jona91 23 feb 2009 16:02

kon hij daarvoor, voor de aankoop van zijn nieuwe mtb, wel volgen?
en ik denk dat hoe zwaarder je bent hoe meer last je zal hebben van inverende veringen als het niet nodig is, toch?

youri81
Forum-lid

youri81 23 feb 2009 16:13

bij een afdaling zou een groter gewicht juist moeten helpen lijkt mij...

epotheker
Forum-lid

epotheker 23 feb 2009 16:34

Vorig jaar kon hij wel volgen maar in alle bescheidenheid durf ik te stellen dat ik beter/sterker geworden ben. Metname bergop en in modderige Lars Boom omstandigheden klaagt hij over het verlies van "vermogen". Scalpels zijn daarnaast niet echt zware fietsen. Ikzelf heb twijfels over de zin/onzin van det euvel maar anderszijds zie je dezelfde discussie ook terug mbt fietsstijfheid bij specifieke racefiesten voor sprinters...

Vroeg mij gewoon af of er onderzoeken zijn die dit argument van verlies gestaafd hebben, moet toch niet zo moeilijk zijn om dit te meten met zoveel deskundigheid op het net.....

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 23 feb 2009 16:44

Vergelijk de sag op de dempers eens. Zou best eens kunnen dat de demper van je maat te slap staat.
Sag: de mate waarin de demper inveert door (alleen) het rijdersgewicht. 15-25% van de totale veerweg wordt aangeraden. Eerst meten op een onbelaste bike, daarna met de rijder in normale positie. Het verschil is dus de sag
http://service.foxracingshox.com/consumers/index.htm
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

mm
Forum-lid

mm 23 feb 2009 19:35

Hoi qua gewicht moet het geen probleem zijn van je maat wel vereist een goede afstelling van zijn demper.
Idee laat hem eens op een hardtail jouw volgen, volgens mij ben je zowieso in het voordeel 1 jij lichter 2 minder massa opgang brengen tov. je maat 3 betere respons van gehele bike tov. je maat.4 jij bent gewoon beter met de benen!
Gr
MM

revolution
Forum-lid

revolution 24 feb 2009 13:38

Of laat hem de demper eens dicht zetten en kijken of het dan nog opgaat

perik
Forum-lid

perik 24 feb 2009 13:45

Dat een achterdemper merkbaar vermogensverlies oplevert is een fabeltje, zeker bij de Scalpel. Op de meeste parcoursen zal je met een Scalpel zelfs ietsjes makkelijker hard rijden dan met een hardtail. Dus: leuk bedacht van je fietsmaatje, maar hij moet gewoon harder/beter trainen ;)

baron062
Forum-lid

baron062 24 feb 2009 14:01

perik schreef:Dat een achterdemper merkbaar vermogensverlies oplevert is een fabeltje, zeker bij de Scalpel. Op de meeste parcoursen zal je met een Scalpel zelfs ietsjes makkelijker hard rijden dan met een hardtail. Dus: leuk bedacht van je fietsmaatje, maar hij moet gewoon harder/beter trainen ;)

Precies, en afvallen natuurlijk.

Stel dat je op een 5% helling met een snelheidvan 18 km/uur (5 m/sec) rijd, kost hem dat met zijn 94 kg ongeveer 235 watt, en jou, met je 82 kg ongeveer 205 watt. Let op, dit is de hellingsweerstand, hier dient de rolweerstand dan nog bij opgeteld te worden. Deze is voor een zwaarder persoon evenredig groter.
Iemand die biomechanisch wat beter onderlegt is graag even het hartslagverschil invullen, over 30 watt....

robinvberkel
Forum-lid

robinvberkel 07 mar 2009 12:27

ik zelf heb ook scalpel 2008 en ik heb geen vermogensverlies net als ander zeggen hij zal demper beter moet af stellen een normaal demper zo als die van DT-swiss die vaak in zit kost meer tijd om goed te krijgen dan fox RP23 die is zo af gestelt

als ik kracht zet dan veert demper maar 2/3 mm in maar pakt alles goed weg

ander ding kan zijn dat hij zo lang op HT heeft gefiets dat hij gewoon moet wennen aan fully dat achter kant op en neer gaat dat vond ik toen ook eerst raar toen ik van HT naar epic S-works 05

Plaats reactie