Recentelijk ben ik overgegaan van een CannondaleTaurine (hardtail) naar een 2008 Scalpel Team. Fiets bevalt prima en ik ondervind voornamelijk voordeel in de afdaling. Een fietsmaat van mij heeft ook eenzelfde Scalpel aangeschaft maar heeft consequent problemen om mijn snelheid te volgen. Hij wijt dit aan het vermogensverlies door de achterdemper. Ik denk gewoon dat hij te zwaar is (94 kg bij 1.96 m, ikzelf 82 kg bij dezelfde lengte)) maar wil hem best het voordeel van de twijfel geven.
Mijn vraag nu: Is het vermogensverlies van een fully echt significant of zit het tussen de oren en is het zoveelste voorbeeld van een self fulfilling prophecy?
vermogensverlies Cannondale Scalpel
Vorig jaar kon hij wel volgen maar in alle bescheidenheid durf ik te stellen dat ik beter/sterker geworden ben. Metname bergop en in modderige Lars Boom omstandigheden klaagt hij over het verlies van "vermogen". Scalpels zijn daarnaast niet echt zware fietsen. Ikzelf heb twijfels over de zin/onzin van det euvel maar anderszijds zie je dezelfde discussie ook terug mbt fietsstijfheid bij specifieke racefiesten voor sprinters...
Vroeg mij gewoon af of er onderzoeken zijn die dit argument van verlies gestaafd hebben, moet toch niet zo moeilijk zijn om dit te meten met zoveel deskundigheid op het net.....
Vroeg mij gewoon af of er onderzoeken zijn die dit argument van verlies gestaafd hebben, moet toch niet zo moeilijk zijn om dit te meten met zoveel deskundigheid op het net.....
Vergelijk de sag op de dempers eens. Zou best eens kunnen dat de demper van je maat te slap staat.
Sag: de mate waarin de demper inveert door (alleen) het rijdersgewicht. 15-25% van de totale veerweg wordt aangeraden. Eerst meten op een onbelaste bike, daarna met de rijder in normale positie. Het verschil is dus de sag
http://service.foxracingshox.com/consumers/index.htm
Sag: de mate waarin de demper inveert door (alleen) het rijdersgewicht. 15-25% van de totale veerweg wordt aangeraden. Eerst meten op een onbelaste bike, daarna met de rijder in normale positie. Het verschil is dus de sag
http://service.foxracingshox.com/consumers/index.htm
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Hoi qua gewicht moet het geen probleem zijn van je maat wel vereist een goede afstelling van zijn demper.
Idee laat hem eens op een hardtail jouw volgen, volgens mij ben je zowieso in het voordeel 1 jij lichter 2 minder massa opgang brengen tov. je maat 3 betere respons van gehele bike tov. je maat.4 jij bent gewoon beter met de benen!
Gr
MM
Idee laat hem eens op een hardtail jouw volgen, volgens mij ben je zowieso in het voordeel 1 jij lichter 2 minder massa opgang brengen tov. je maat 3 betere respons van gehele bike tov. je maat.4 jij bent gewoon beter met de benen!
Gr
MM
-
- Forum-lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 14 jan 2005 15:30
Of laat hem de demper eens dicht zetten en kijken of het dan nog opgaat
Dat een achterdemper merkbaar vermogensverlies oplevert is een fabeltje, zeker bij de Scalpel. Op de meeste parcoursen zal je met een Scalpel zelfs ietsjes makkelijker hard rijden dan met een hardtail. Dus: leuk bedacht van je fietsmaatje, maar hij moet gewoon harder/beter trainen
perik schreef:Dat een achterdemper merkbaar vermogensverlies oplevert is een fabeltje, zeker bij de Scalpel. Op de meeste parcoursen zal je met een Scalpel zelfs ietsjes makkelijker hard rijden dan met een hardtail. Dus: leuk bedacht van je fietsmaatje, maar hij moet gewoon harder/beter trainen
Precies, en afvallen natuurlijk.
Stel dat je op een 5% helling met een snelheidvan 18 km/uur (5 m/sec) rijd, kost hem dat met zijn 94 kg ongeveer 235 watt, en jou, met je 82 kg ongeveer 205 watt. Let op, dit is de hellingsweerstand, hier dient de rolweerstand dan nog bij opgeteld te worden. Deze is voor een zwaarder persoon evenredig groter.
Iemand die biomechanisch wat beter onderlegt is graag even het hartslagverschil invullen, over 30 watt....
-
- Forum-lid
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 30 jul 2006 16:31
ik zelf heb ook scalpel 2008 en ik heb geen vermogensverlies net als ander zeggen hij zal demper beter moet af stellen een normaal demper zo als die van DT-swiss die vaak in zit kost meer tijd om goed te krijgen dan fox RP23 die is zo af gestelt
als ik kracht zet dan veert demper maar 2/3 mm in maar pakt alles goed weg
ander ding kan zijn dat hij zo lang op HT heeft gefiets dat hij gewoon moet wennen aan fully dat achter kant op en neer gaat dat vond ik toen ook eerst raar toen ik van HT naar epic S-works 05
als ik kracht zet dan veert demper maar 2/3 mm in maar pakt alles goed weg
ander ding kan zijn dat hij zo lang op HT heeft gefiets dat hij gewoon moet wennen aan fully dat achter kant op en neer gaat dat vond ik toen ook eerst raar toen ik van HT naar epic S-works 05