Lid worden fietsvereniging
Nu ik dit jaar min of meer zonder fietsmaatjes kom te zitten (door verhuizing, geen interesse/motivatie meer) ben ik van plan om lid te worden van de plaatselijke vereniging (Reto Arnhem).
Nu ben ik wel benieuwd hoe jullie tegen het al dan niet lid zijn van een vereniging aankijken. Zo vraag ik me bijvoorbeeld af hoe je clubritjes op een goede manier kan combineren met je eigen doelen en ideeen over training.
Het lijkt me dat niet iedereen in een toergroep dezelfde insteek heeft. Sommigen zijn vrij serieus bezig naar een mooie tocht/cyclo toe te werken, anderen vinden het vooral leuk om op zondag wat te fietsen en appelgebak te eten, weer anderen zien een clubrit als een wedstrijdje etc. Vandaar dat het me wel aardig leek om eens te peilen waarom jullie wel of juist niet bij een vereniging zitten, en hoe je dat wel/niet combineert met je eigen plannen.
Nu ben ik wel benieuwd hoe jullie tegen het al dan niet lid zijn van een vereniging aankijken. Zo vraag ik me bijvoorbeeld af hoe je clubritjes op een goede manier kan combineren met je eigen doelen en ideeen over training.
Het lijkt me dat niet iedereen in een toergroep dezelfde insteek heeft. Sommigen zijn vrij serieus bezig naar een mooie tocht/cyclo toe te werken, anderen vinden het vooral leuk om op zondag wat te fietsen en appelgebak te eten, weer anderen zien een clubrit als een wedstrijdje etc. Vandaar dat het me wel aardig leek om eens te peilen waarom jullie wel of juist niet bij een vereniging zitten, en hoe je dat wel/niet combineert met je eigen plannen.
- robbebopper
- Forum-lid HC
Ik ben sinds drie jaar lid van een vereniging in Deurne. De afspraak is dat er op de toertochten van zondag niet harder wordt gereden dan zo'n 28/29 km/h. Toen ik lid werd, was ik me ervan bewust dat dit voor mij tamelijk langzaam is. Maar, voor een duurtraining voldoen de wekelijkse tochten prima. Het is een gezellige manier om langere ritten te rijden. Als je voor de andere dagen van de week zorgt voor anderssoortige trainingen (bv interval, krachttraining op een brug/helling, tempotraining) dan hoef je op zondag niets anders te doen dan lekker mee te peddelen. Mocht je toch moe willen worden, dan kun je met wind tegen op kop gaan rijden. Oh ja, wij eindigen altijd met een sprint. Maakt de laatste kilometers toch altijd weer extra leuk.
Bij veel verenigingen kun je ook nog kiezen tussen verschillende tempogroepen. Dan lijkt het me helemaal gemakkelijk om het in je trainingsopbouw in te plannen.
Bij veel verenigingen kun je ook nog kiezen tussen verschillende tempogroepen. Dan lijkt het me helemaal gemakkelijk om het in je trainingsopbouw in te plannen.
Het is heel afhankelijk van de vereniging. Zoek een goed groepje uit en probeer dat in te passen in je eigen doelstelling. Het werkt namelijk wel stimulerend om met een gope regelmatig te gaan.
Een bijkomend voordeeltje is dat je fiets en kleding en zo verzekerd is via de NTFU; dat zit bij het lidmaatschap in.
Een bijkomend voordeeltje is dat je fiets en kleding en zo verzekerd is via de NTFU; dat zit bij het lidmaatschap in.
Het ligt idd aan de groep waarbij je aansluit. Bij mijn vereniging kan je kiezen voor twee groepen toerders en een groep wendstrijdrenners op zondag. En dat verschilt tussen 30 km/u gemiddeld met een koffiestop halverwege tot meer dan 36 km/u gemiddeld aan een stuk, met een finale dik boven de 40 (als je dan wegens een slechte dag niet gelost hebt ).
En Swift is daarbij denk ik geen uitzondering op de regel.
En Swift is daarbij denk ik geen uitzondering op de regel.
Ben sinds een jaar of 3 lid van een toerclub (De Mol, Dordrecht). Grote voordeel voor mij is dat ik ook bij slecht weer vaker en meer kilometers fiets (onder het motto: afspraak is afspraak). Clubritten worden tot aan de pauze gezamenlijk gereden, daarna zgn. "tempogroepen", waarbij je deelname kunt laten afhangen van de vorm van de dag. Maar het allerleukste zijn toch die afspraakjes voor tochten als Ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem, Klimmen--Bannieux-- Klimmen, etc. Het kan aan mij liggen, maar dat zijn toch tripjes die ik mijn uppie toch echt een stuk minder gezellig vind.
staal.....what else.....??
[quote="ferry1982"]vindt dit wel interessant ook om voor mezelf om de overweging te maken bij een vereniging te gaan[/quote]
ik zit er inderdaad ook aan te denken.....
ik zit er inderdaad ook aan te denken.....
Of een vereniging zonder vereniging, zoals de Wedrenners in Nijmegen (www.wedrenners.nl). Wel de lusten, niet de lasten, zeg maar.
Zoiets kun je ook zelf opzetten, toch?
Zoiets kun je ook zelf opzetten, toch?
'I have too many bikes', said no cyclist ever.
Iets als www.wedrenners.nl lijkt leuk, maar ik snap die hollandse zuinigheid niet: Duizenden euro's uitgeven aan je materiaal en dan 4 tientjes willen bezuinigen op een lidmaatschap?
Renverenigingen hebben (doorgaans) een eigen gesloten parcours, zodat je - als je wilt - ook wedstrijden kan fietsen. Ook geef je de KNWU extra mandaad om belangen van wielrenners en het wielrennen in het algemeen te behartigen.
'Nadeel' van verenigingen is natuurlijk dat er mensen nodig zijn die e.a. willen trekken. En daar hebben lijkt het nog maar weinig mensen trek in...
Renverenigingen hebben (doorgaans) een eigen gesloten parcours, zodat je - als je wilt - ook wedstrijden kan fietsen. Ook geef je de KNWU extra mandaad om belangen van wielrenners en het wielrennen in het algemeen te behartigen.
'Nadeel' van verenigingen is natuurlijk dat er mensen nodig zijn die e.a. willen trekken. En daar hebben lijkt het nog maar weinig mensen trek in...
@Perik
Ik zit er ook weleens over na te denken om lid te worden van Reto. Wat je moet afvragen is of je bij de toer of wielren afdeling wilt. Bij de toer trainen ze 2x in de week.
De zondagochtendtraining (tussen 50 (begin van het seizoen) en 120 kilometer), starttijd: 9.00 uur (9.30 uur bij wintertijd)
De dinsdagavondtraining (rond de 50 kilometer ), starttijd 19.00 uur (half april tot en met eind augustus)
Je kan dan in verschillende groepen A, B en C van minder tot snel.
Maar goed nadelen vindt ik dat je vroeg start, misschien verplicht karakter. Voordelen zijn denk de gezelligheid van de groep, andere routes, kennis opbouw, enz.
Persoonlijk vindt ik dat Reto een slechte site heeft waar veelal oude info op staat. Hierdoor kan ik mij moeilijker een beeld vormen. Weet iemand of er nog andere verenigingen of clubs zijn in Arnhem en omstreken?
Ik zit er ook weleens over na te denken om lid te worden van Reto. Wat je moet afvragen is of je bij de toer of wielren afdeling wilt. Bij de toer trainen ze 2x in de week.
De zondagochtendtraining (tussen 50 (begin van het seizoen) en 120 kilometer), starttijd: 9.00 uur (9.30 uur bij wintertijd)
De dinsdagavondtraining (rond de 50 kilometer ), starttijd 19.00 uur (half april tot en met eind augustus)
Je kan dan in verschillende groepen A, B en C van minder tot snel.
Maar goed nadelen vindt ik dat je vroeg start, misschien verplicht karakter. Voordelen zijn denk de gezelligheid van de groep, andere routes, kennis opbouw, enz.
Persoonlijk vindt ik dat Reto een slechte site heeft waar veelal oude info op staat. Hierdoor kan ik mij moeilijker een beeld vormen. Weet iemand of er nog andere verenigingen of clubs zijn in Arnhem en omstreken?
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.
@Perik. Heb je al besloten wat je gaat doen? Mocht je lid van Reto in Arnhem geworden zijn ben ik benieuwd naar jou bevindingen.
Zijn er andere Forumleden die rijden bij Reto in Arnhem? En hoe ervaren jullie dat?
Zijn er andere Forumleden die rijden bij Reto in Arnhem? En hoe ervaren jullie dat?
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.
[quote="BMiller"]@Perik. Heb je al besloten wat je gaat doen? Mocht je lid van Reto in Arnhem geworden zijn ben ik benieuwd naar jou bevindingen.
Zijn er andere Forumleden die rijden bij Reto in Arnhem? En hoe ervaren jullie dat?[/quote]
Gewoon kijken wanneer Reto traint, er naar toe gaan, even melden bij de trainer of jezelf voorstellen bij de groep en zeggen dat je een keer mee wilt trainen.
Ze bijten daar niet hoor !
Zijn er andere Forumleden die rijden bij Reto in Arnhem? En hoe ervaren jullie dat?[/quote]
Gewoon kijken wanneer Reto traint, er naar toe gaan, even melden bij de trainer of jezelf voorstellen bij de groep en zeggen dat je een keer mee wilt trainen.
Ze bijten daar niet hoor !