Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Achter derailleur 105 afstellen

macdan
Forum-lid

macdan 29 mei 2011 11:21

Ik krijg mijn achter derailleur niet goed afgesteld ondanks dat ik dit al jaren doe lukt het deze keer niet.
Heb een nieuwe ketting gelegd, nieuwe versnellingskabel, nieuwe achter derailleur en nieuwe cassette.
De H en L schroeven lijnen perfect met het kleinste en grootste kransje van de cassette. De kabel is goed aangespannen. De versnelling ligt op de grootste versnelling en klik nu één klik naar binnen om naar het volgende kransje te gaan nu moet ik de fijn afstelling op de derailleur tegen de klok in draaien zodat ik de ketting op het tweede kransje krijg. Nu wil ik naar de derde kransje nu moet ik weer tegen de klok in draaien zodat ik de ketting op het derde kransje krijg en voor het vierde kransje hetzelfde verhaal. Het probleem is nu dat ik terug naar een grotere versnelling wil schakelen dat ik de fijn afstelling terug met de klok moet draaien.
Wat zie ik over het hoofd?

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 29 mei 2011 15:17

Shifters 9 sp of 10 sp. En derailleur 9 sp of 10 sp? Mijn eerste gedacht is dit. Maar ik kan mis zijn. Aftstellen gebeurt normaal op het middenste kransje (9 sp of 11 sp) maar bij 10 kan je kiezen. H & L zijn de uitersten, daar heb je niet te kiezen.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

macdan
Forum-lid

macdan 29 mei 2011 16:06

Alles is 10sp, wou alleen maar de ketting vervangen en dan is de miserie begonnen.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 29 mei 2011 16:17

Maak de kabels nog eens los in de H stand, trek aan de kabel zodat hij echt in de uiterste stand staat (shifter mede indrukken) en maak weer vast. Probeer nogmaals. Als je de H en L schroefjes goed heb afgesteld hoef je er normaal niet meer aan te komen. Een nieuwe ketting en cassette willen wel eens "stroef" zijn. Smeer met smeerolie, royaal. Als het werkt, weer afvegen.
Je zegt nieuwe derailleur, dan is dat de zwarte piet.

Plaats reactie