dura ace shiffters
[edit]
De 7800 achterderailleur werkt perfect, officieel heb je wel de 7900 voorderailleur nodig. In de praktijk werkt een oudere voorderailleur ook voor 95% (zie quote hieronder).
P.S. bij bike-components.de en velo-motion.com zijn ze trouwens nog een pak goedkoper dan bij Salden
De 7800 achterderailleur werkt perfect, officieel heb je wel de 7900 voorderailleur nodig. In de praktijk werkt een oudere voorderailleur ook voor 95% (zie quote hieronder).
P.S. bij bike-components.de en velo-motion.com zijn ze trouwens nog een pak goedkoper dan bij Salden
Volgens de plaatjes van Shimano zou je een nieuwe voorderailleur moeten kopen.
Maar 't kan toch begrijp ik?
[img=http://www.cyclesuperstore.ie/shop/pc/c ... lity-1.jpg]
Maar 't kan toch begrijp ik?
[img=http://www.cyclesuperstore.ie/shop/pc/c ... lity-1.jpg]
Tjsa, Shimano zegt wel meer. Ze zeggen bijvoorbeeld ook dat je geen groter blad dan 34 op een compact kan monteren :rolleye:
Uit een ander topic haal ik:
Uit een ander topic haal ik:
Na montage van mijn nieuwe 7900 shifters lijkt het erop dat het goed werkt in combinatie met mijn dura ace 7700 voorderailleur. Wellicht is die een fractie breder dan de 7800 en helpt dat een beetje. Nog niet mee gefietst, maar in de standaard loopt het goed. Alleen bij de meest extreme posities op het kleine blad loopt het iets aan (39-11) maar dat gebruik ik in de praktijk toch niet. Zoals zo vaak blijkt dat het in de praktijk wel meevalt met de uitwisselbaarheid.
Al zal het ongetwijfeld theoretisch iets minder schakelen, maar bij het voorblad maakt mij dat niet zoveel uit. Mocht je deze shifters overwegen dan is het in ieder geval het proberen waard het eerst even met je eigen voorderailleur te proberen voordat je een volgens shimano verplichte nieuwe koopt.
Hehe, ja die willen natuurlijk dat je even een nieuwe voorderailleur bij ze komt halen
Maar dan lijkt het idd te werken en is het sowieso de moeite waard om het even te proberen
(niet vergeten je ervaringen hier te posten natuurlijk ).
Maar dan lijkt het idd te werken en is het sowieso de moeite waard om het even te proberen
(niet vergeten je ervaringen hier te posten natuurlijk ).
Nogmaals: je moet niet alles geloven wat Shimano zegt
-
- Forum-lid
havana schreef:Nogmaals: je moet niet alles geloven wat Shimano zegt
Wat is het verschil tussen de 7800 en 7801 kettingen? Volgens Shimano zou je voor 7801 een speciale pons moeten hebben namelijk.
Nog een tip mocht de voorderailleur in extreme postities wat aanlopen. Onderaan de kooi zit een klein schroefje dat de delen bij elkaar houdt.
Eventueel kun je dit schroefje losdraaien en er een 1 mm ringetje tussen zetten. Daarna weer vast draaien natuurlijk. Dit maakt de derailleur net een fractie breder. Het kan net genoeg zijn. Uiteraard niet overdrijven met een te dik ringetje. Dan schakelt het minder, maar in sommige situaties kan dit dunne ringetje net genoeg zijn.
Eventueel kun je dit schroefje losdraaien en er een 1 mm ringetje tussen zetten. Daarna weer vast draaien natuurlijk. Dit maakt de derailleur net een fractie breder. Het kan net genoeg zijn. Uiteraard niet overdrijven met een te dik ringetje. Dan schakelt het minder, maar in sommige situaties kan dit dunne ringetje net genoeg zijn.