Pagina 1 van 2

Lagers (industrie)

Geplaatst: 01 feb 2009 20:51
door kiwikweker
Beste forum leden,

Zo in de wintertijd ben ik voor het eerst zelf bezig met het onderhoud van mijn fiets, hiervoor besteede ik het altijd uit.

Nu vroeg ik me af of, en zo ja hoe, ik de industrielagers in mijn voor en achternaaf zou moeten onderhouden. Ik heb de cups eraf gedraaid, maar daaronder zitten rubberen ringetjes die de daadwerkelijke lagers afdichten. Is het nodig om deze te verwijderen en de boel opnieuw in te vetten, of zou dit niet nodig hoeven te zijn? Het ziet er namelijk echt goed afgedicht uit, waardoor ik twijfel of hier onderhoud nodig is.

Ik hoop dat er iemand mij hier meer over kan vertellen.

Geplaatst: 01 feb 2009 21:11
door lange_666
Hoef je niet te onderhouden, als de afdekringetjes er versleten uitzien gewoon de lagers in zijn geheel vervangen.

Geplaatst: 01 feb 2009 22:49
door wasbeer2006
Ik zou zel wel onderhouden. Goed schoonmaken, met bv remmenrijniger laten drogen en dan lekker volstoppen met vet!

DE afdichting haal ik er meestal af met een stanlymesje, lekker dun, ley wel de ring is van rubber/staal dus voorzichtig anders buigt ie.

Geplaatst: 01 feb 2009 23:07
door oyah
Kijk eens wat het kost om ze te vernieuwen, mocht dat al nodig zijn. Als ze licht lopen, geruisloos en zonder speling zijn, kun je je de moeite besparen. Open maken en na reinigen voorzien van nieuw vet kan natuurlijk als je er in slaagt de afdichtingen niet te beschadigen.

Geplaatst: 02 feb 2009 07:54
door lior63
Laat je geen oor aannaaien, Originele lagers voor een ritcheynaaf kosten iets als 30 euro.
Ik heb ze gewoon bij een lagerboer gekocht.
Als je de maat hebt dan hebben ze die zo liggen, 4,50 euro/stuk. Exact hetzelfde (behalve dat er niet Ritchey op staat....jammer dan.

Geplaatst: 02 feb 2009 16:03
door kiwikweker
Dank jullie wel voor alle info. Ik laat ze gewoon zoals ze nu zijn, het loopt namelijk nog gewoon soepel.

Nog één beginnersvraagje. Om de cup eraf te draaien zet ik aan allebei de kanten van de naaf een steeksleutel op de cup. Vervolgens gaat er eentje los. De andere blijft (vanzelfsprekend) vast zitten. Hoe krijg ik deze cup los?

Ik zat er zelf aan te denken om een tang op de kant te zetten waar de cup vanaf is, om ze aan de andere kant kracht te kunnen zetten. Ben alleen bang dat ik hiermee het schroefdraad met de tang beschadig. Er zal vast wel een handig trucje voor zijn.

Geplaatst: 02 feb 2009 19:49
door kaj1500
Ik doe dat met een 'axle vise', van ParkTool.
Afbeelding
Met een tang is vragen om problemen!

Geplaatst: 02 feb 2009 19:58
door perik
lior63 schreef:Laat je geen oor aannaaien, Originele lagers voor een ritcheynaaf kosten iets als 30 euro.
Ik heb ze gewoon bij een lagerboer gekocht.
Als je de maat hebt dan hebben ze die zo liggen, 4,50 euro/stuk. Exact hetzelfde (behalve dat er niet Ritchey op staat....jammer dan.


Mee eens! Lagers zijn vrijwel altijd een standaardmaat. Ik koop altijd SKF lagers bij een winkeltje voor wasmachineonderdelen/stofzuigerzakken bij mij in de buurt. In mijn ervaring is dat erg goede kwaliteit en het kost ongeveer 1/3 van de lagers bij de fietsenmaker.

Geplaatst: 03 feb 2009 01:01
door fdegrove
Hoi,

Maar waarom lagers gaan vervangen als er niks mis mee is?

Industrielagers hebben levenslange bevetting, d.w.z. dat als je al opnieuw moet gaan invetten de kans groot is dat je lager is versleten.
Nagenoeg alle industrielagers en zeker de groefkogellagers, zoals nagenoeg overal in naven en trapstellen worden gebruikt, worden beschadigd door demontage.
Tenzij je heel secuur werkt en met het gepaste gereedschap, is ook de montage nefast omdat je de kogelbanen al beschadigt bij het foutief inpersen.
Als het lager scheef komt te staan (en het moet echt niet veel zijn) of je verdeelt de inpersdruk niet regelmatig heb je al prijs en zit er onvermijdelijk korrel op.

Kortom er zijn heel wat zaken waar je echt moet op letten, bij sommige wielen gaat het als vanzelf, bij andere is het best lastig.

Ciao, ;)

Geplaatst: 03 feb 2009 07:44
door lior63
fdegrove schreef:Hoi,

Maar waarom lagers gaan vervangen als er niks mis mee is?

Industrielagers hebben levenslange bevetting, d.w.z. dat als je al opnieuw moet gaan invetten de kans groot is dat je lager is versleten.



Ik heb mij altijd afgevraagd hoe lang 'levenslang' is bij garantie. Is dat de verwachtte levensduur van het lager, de verwachtte levensduur van het wiel, mijn levensduur?

Ook dicht industrielagers gaan kapot, gaan korrelig lopen, worden smerig etc etc.

Ik dacht ook van niet, maar nadat ik de lagers had vervangen liepen de wielen toch echt weer een stuk mooier.
Opnieuw invetten is m.i. nutteloos hobbyisme, die dingen zijn zo goedkoop dat ik gewoon nieuwe er in zet.

Geplaatst: 04 feb 2009 19:40
door tati
lior63 schreef:
fdegrove schreef:Hoi,

Maar waarom lagers gaan vervangen als er niks mis mee is?

Industrielagers hebben levenslange bevetting, d.w.z. dat als je al opnieuw moet gaan invetten de kans groot is dat je lager is versleten.



Ik heb mij altijd afgevraagd hoe lang 'levenslang' is bij garantie. Is dat de verwachtte levensduur van het lager, de verwachtte levensduur van het wiel, mijn levensduur?

Ook dicht industrielagers gaan kapot, gaan korrelig lopen, worden smerig etc etc.

Ik dacht ook van niet, maar nadat ik de lagers had vervangen liepen de wielen toch echt weer een stuk mooier.
Opnieuw invetten is m.i. nutteloos hobbyisme, die dingen zijn zo goedkoop dat ik gewoon nieuwe er in zet.


Bij de mountainbike haal ik vaak nieuwe trapas lagers wel even open en pers ze vol met lagervet. Ze zijn meestal vrij zuinig met vet en waar vet zit kan geen vuil komen.

Geplaatst: 04 feb 2009 19:58
door fdegrove
Hoi,

Ja...en teveel vet verkort ook de levensduur van je lagers.

Ciao, ;)