Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Campa Centaur 10s naar compact

arjanpetersen
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jul 2006 18:27

arjanpetersen 25 jan 2009 13:24

Wellicht kan iemand mij advies geven met de volgende keuze:

Ik heb een campa centaur 10-speed crankstel. Nu wil ik graag een compact hier opzetten om steile heuveltjes in Limburg te beklimmen en voor de fietstocht van deze zomer. Ik heb al wel een centaur compact crank gezien voor 140,-. Ik vraag mij af welke mogelijkheden ik nog meer heb qua merken en kwaliteit. Wie zou mij hier advies over kunnen geven? Alvast bedankt voor jullie hulp.

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 25 jan 2009 14:42

ik heb precies hetzelfde gedaan maar dan met een chorus groep.
je kunt een compact van bijvoorbeeld centaur kopen en die verwisselen met je huidige crankstel. wel even de voor derr. iets omlaag zetten.
accepteren kun je leren!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 jan 2009 18:44

Derailleur omlaag zetten is meestal helemaal niet nodig, werkt op de originele hoogte meestal prima.

Veko-motion is goedkoop met Campa crankstellen. Ik zou wel een crankstel kopen wat op je huidige trapas past, scheelt werk ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 28 jan 2009 00:37

Hoi,

Als het om een vierkante ISO as gaat en het mag een alu crank zijn ben je al voor 49,00 Euro gesteld bij Bike-Palast.
Heb je geen voorderailleur die zowel compact als standaard dubbel aankan dan vind je een 2008 Centaur voorderailleur voor 29,00 bij Velo-Motion.com.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 29 jan 2009 10:03

Een dubbel voorderailleur kan ook voor een compact gebruikt worden. Goedope Campa cranksets vind je inderdaad bij Bike Palast, en bij velomotion.com.
Overigens werkt het allemaal inderdaad prima als je de derailleur op de originele hoogte laat zitten. Maar door deze even netjes af te stellen op de goede hoogte werkt het weer net ietsjes beter! En we willen toch altijd alles zo goed mogelijk doen, of niet? ;)

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 29 jan 2009 18:25

True, ik heb m'n nieuwe crank (van bike palast inderdaad) op m'n fiets gezet. de voor derailleur kan je inderdaad laten zitten. Ik moest wel alles opnieuw afstellen...
accepteren kun je leren!

Plaats reactie