Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke kleding in Maart

mark718
Forum-lid

mark718 24 jan 2009 20:02

vrijdag 30 januari ga ik dan eindelijk mijn eerste racefiets ophalen! Het enige dat nog aangeschaft moet worden is de juiste kleding. Ik wil in maart beginnen met fietsen. Neem ik dan het beste zomerkleding met een dik jack of is het beter om kleding speciaal voor de winter aan te schaffen? Mijn budget is niet overdreven krap maar er is wel een budget! Alvast bedankt.

foosho
Forum-lid

foosho 24 jan 2009 20:03

Werk met veel laagjes. Kun je afhankelijk van het weer variëren.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 jan 2009 20:39

Armstukken, beenstukken, bodywarmer, shirt lange mouwen (=jack). Daarnaast een goed thermoshirt en natuurlijk gewoon de koersbroek van 't koersshirtje ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 jan 2009 21:32

Ik fiets zo vaak meer dan 100 km met maar 2 laagjes, zelfs als 't maar net boven 0 is ;). Gewoon een kwestie van Craft Pro Zero layer 1 en een winddicht thermojack.

Bij mij klemmen been en armstukken helemaal niets af? Als je (slag)aders dicht wilt gaan drukken moet je wel goed je best doen. Ik rij met dit weer gewoon met beenstukken, alleen als 't vriest trek ik een lange broek aan.

Koude handen en voeten kan je voor een groot gedeelte niets aan doen als de doorbloeding gewoon niet beter is en die verschilt nu eenmaal van persoon tot persoon. Dat nog al wat mensen hun temperatuur slecht weten te regelen, waardoor ze gaan zweten en het daarna ijskoud krijgen is een ander verhaal en dat ben ik helemaal met je eens. :D
Afbeelding

rezne
Forum-lid

rezne 24 jan 2009 21:56

De Craft Pro Zero (al dan niet met kol) is idd erg goed. Ik heb niet graag 2 broeken aan en geef ook de voorkeur aan beenstukken, maar soms is dat gewoon te koud. Ik ben blij als die lange broek weer uit mag (misschien morgen :D ). Slagaders liggen over het algemeen vrij diep in het lichaam dus daar zou ik me niet zo druk om maken.
Een goede onderlaag doet een hoop voor je bovenlijf. Een body is prettig voor begin en eind van de training.
Koude handen en voeten zijn enorm vervelend dus goede hand- en overschoenen (wel kleden naar de weersomstandigheden) zijn een must ;).
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

reason
Forum-lid

reason 25 jan 2009 00:56

GastheerG schreef:Daarnaast kan JUIST in maart de temperatuur enorm verschillen tussen vorst en lekker voorjaarsweer.

Mee eens!
Ik heb in m'n logboek gekeken van 2008:
Op 15 Maart was de maximum temperatuur 18 graden.
Op 23 Maart was de minimum temperatuur 2 graden, met natte sneeuw!
Veel ritten kouder dan 10 graden...
Totaal was 8 ritten en 430km.

whocares
Forum-lid

whocares 25 jan 2009 08:23

Het ligt eraan hoe fanatiek je blijft . Als je weet dat het je ligt , het fietsen , dan schaf je aan wat je denkt nodig te hebben . Sommige dingen kun je later nog altijd aanschaffen.

De weersomstandigheden kunnen op een dag wat grote verschillen vertonen , dus dan zijn been- en armstukken ideaal. Blijft het de hele dag fris dan zijn lange pijpen en lange mouwen geschikter . Iig enkele zweetshirtje / ondershirtjes aanschaffen , met korte cq lange mouwen. Iets voor onder helm , bandana of iets dergelijks . Overschoentjes , handschoentjes .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 jan 2009 09:52

benen:
Een lange broek over je gewone koersbroek is iets voor temperaturen onder 4 graden. Vanaf 5 graden zijn lange beenstukken goed genoeg. tussen 10 en 16 graden zijn kniestukken handig. Vanaf 17 graden heb je aan een gewone koersbroek genoeg.

armen en boven lijf:
onder de 4 graden ben je het best gebaat bij een warm jack of veel laagjes. Voor 5-10 graden zijn armstukken plus een dun jack genoeg. tussen 10-15 graden: armstukken en een body. 15-20 graden: alleen armstukken.

handen:
je kunt een extra paar handschoenen kopen voor temperaturen tussen 5-10 graden; een goekoper alternatief is om onderhandschoentjes te kopen bij een Buitensport zaak. Dit zijn dunne handschoentjes met lange vingers die je onder je gewone koershandschoentjes kunt dragen.
Live fast; die young. mijn blog

raphael
Forum-lid

raphael 25 jan 2009 11:08

Mark718 schreef:vrijdag 30 januari ga ik dan eindelijk mijn eerste racefiets ophalen! Het enige dat nog aangeschaft moet worden is de juiste kleding. Ik wil in maart beginnen met fietsen. Neem ik dan het beste zomerkleding met een dik jack of is het beter om kleding speciaal voor de winter aan te schaffen? Mijn budget is niet overdreven krap maar er is wel een budget! Alvast bedankt.

Op http://www.assos.com staat hun laagjes systeem. Dat kan helpen (kijk onder: create your outfit).
Zelf heb ik nooit meer dan 2 lagen nodig, ook niet bij -6 (maar dan heb ik wel het fugu jack aan :) )
Een intermediate vind ik zelf een 'must', zeker als je in maart begint. en naar de zomer toe kan je een en ander opbouwen.
En bij Hopmans en zo wil je nog wel eens Assos in de aanbieding vinden.

suc6

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 jan 2009 18:54

Wat denk je nu zelf? Iemand die schrijft dat ie z'n 1e racefiets heeft gekocht en dat hij een beperkt budget voor kleding heeft, dat die een lading Assos kleding gaat kopen. Met enkel het intermediate is z'n budget er denk ik door. ;)
Afbeelding

mark718
Forum-lid

mark718 26 jan 2009 16:11

Ik (lees: mijn vrouw) wil maximaal 400 euries nog aan kleding besteden. Dit moet toch voldoende zijn om te beginnen! Ik ga toch voor de arm en beenstukken in combinatie met verschillende lagen. Op die manier heb ik volgens mij het meest van de kleding. Bedankt voor het meedenken!

Plaats reactie