Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Campa voorderailleur

frankw
Forum-lid

frankw 16 jan 2009 14:44

Deze winter de overstap gemaakt van Shimano naar Campa. Alles prima afgesteld en loopt en remt als een zonnetje behalve de voorderailleur.

Ik was bij Shimano gewend om 3 'kliks' te hebben en met de juiste kabelspanning en afstelling van de derailleur was het een koud kunstje om ervoor te zorgen dat alles prima schakelde.

Echter heeft de schakelhendel van Campa veel meer 'kliks' (ik neem aan om oa een trippel te kunnen bedienen?) waarbij ik het lastig vind om de juiste afstelling te vinden. bij opschakelen naar het grote blad wordt en net een extra klik gepakt en zodra ik de hendel loslaat klikt hij weer terug door de afstelling van het bereik van de derailleur. (hoop dat ik het duidelijk uitleg) ketting wordt ook niet echt soepel op het grote blad gelegd...

Iemand tips hoe perfect af te stellen?

Het betreft overigens 11 speed

Erik
Forum-lid

Erik 16 jan 2009 15:51

Download even de handleidingen van de site van Campa en stel hem dan af volgens de gegevens die daar in staan. Het zit hem waarschijnlijk in de positionering van de derailleur t.o.v. de bladen, want Campa is over het algemeen een stuk eenvoudiger af te stellen dan Shimano...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

kelme
Forum-lid

kelme 16 jan 2009 16:00

sorry, maar een beetje off-topic.
Kan iemand me het verschil uitleggen tussen een compact voorderailleur en een dubbel voorderailleur??? Wil nl. op dit moment een voorderallieur bestellen en heb de keuze tussen compact en dubbel.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 16 jan 2009 16:03

frankw schreef: Echter heeft de schakelhendel van Campa veel meer 'kliks' (ik neem aan om oa een trippel te kunnen bedienen?) waarbij ik het lastig vind om de juiste afstelling te vinden.
Dat is om te trimmen, dwz zodat bij elke mogelijke schuine kettinglijn de derailleur een beetje kan bijgesteld worden zodat de ketting niet aanloopt.
frankw schreef: bij opschakelen naar het grote blad wordt en net een extra klik gepakt en zodra ik de hendel loslaat klikt hij weer terug door de afstelling van het bereik van de derailleur.

De kabel een beetje losser of vaster, en dan is de positie van de laatste klik net iets anders. Op die manier komt je laatste klik mooi uit met het opschakelen op het grote blad.
frankw schreef:(hoop dat ik het duidelijk uitleg) ketting wordt ook niet echt soepel op het grote blad gelegd...

Iemand tips hoe perfect af te stellen?

Het betreft overigens 11 speed

Indien niet soepel, zien dat de kabel niet door de derailleur zelf gehinderd wordt bij opschakelen, en zien dat er al spanning op de kabel is, ook als hij helemaal is afgeschakeld. Zo schakel je met de eerste 'klik' gelijk ook echt op.
Ik hoop dat dit helpt, succes!
Kelme schreef:sorry, maar een beetje off-topic.
Kan iemand me het verschil uitleggen tussen een compact voorderailleur en een dubbel voorderailleur??? Wil nl. op dit moment een voorderallieur bestellen en heb de keuze tussen compact en dubbel.

Een compact dient voor een compact crank goed te schakelen (klein blad 34 of 36, maar andere zijn mogelijk te monteren, groot blad meestal 50, maximaal verschil tussen groot en klein blad 16 tanden), een dubbel is voor een dubbele crank met 2 kettingbladen van normale grootte (klein blad 39 of groter, groot blad 53 of kleiner, verschil tussen groot en klein blad niet meer dan 14 tanden.)

Een compact derailleur heeft meestal een hogere kooi, om de ketting (zonder blokkeren) gemakkelijk op en af een grote sprong in aantal tandjes te duwen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

frankw
Forum-lid

frankw 16 jan 2009 16:07

Aziraphale schreef:Download even de handleidingen van de site van Campa en stel hem dan af volgens de gegevens die daar in staan. Het zit hem waarschijnlijk in de positionering van de derailleur t.o.v. de bladen, want Campa is over het algemeen een stuk eenvoudiger af te stellen dan Shimano...

Dank je voor de tip, heb ik al gedaan... het schakelt allemaal wel maar naar mijn zin niet voldoende perfect. vooral die laatste klik vind ik vreemd

frankw
Forum-lid

frankw 16 jan 2009 17:01

de zwarten schreef: De kabel een beetje losser of vaster, en dan is de positie van de laatste klik net iets anders. Op die manier komt je laatste klik mooi uit met het opschakelen op het grote blad.

Stom stom... had ik zelf op moeten komen ;)

Maar bedankt voor alle tips! Campa heeft dus meer klicks om te trimmen? Ik telde er zo 4 of 5 volgens mij ipv de gebruikelijke 3 bij shimano...

Plaats reactie