Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke shirts.

misteryhunter
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mar 2008 20:59

misteryhunter 15 jan 2009 18:28

Hallo,

Even een vraag, heb zondagavond even op mijn bike gereden het was toen -2 graden.
Ik had twee shirts aan de Craft pro warm en de Tempio 2 van Ultima (dat moet toch voldoende zijn)
Naar mijn mening dacht ik dat ik het niet koud zou krijgen, maar dus toch wel en dan vooral mijn armen.
Wat heb ik verkeerd aan, of ligt het aan mij dat ik een kou kleum ben.

Groetjes.
Koga Miyata Roadracer

dicke
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 jul 2005 21:17

dicke 15 jan 2009 23:54

Harder fietsen?
Die Craft is wel een model met lange mouwen?
Het Tempio shirt is alleen aan de voorzijde en de schouders winddicht.
Wellicht gaat jouw warmte te snel verloren vanwege het feit dat de rug niet voorzien is van de door Ultima gebruikte windstopper Sympatec.
In de folder van Veltec (=importeur Ultima) staat verder vermeld dat de Tempio geschikt is van 0 tot 15 graden.
Als een koukleum bent is dit wellicht niet de juiste jas bij de door jou genoemde temperatuur.
Het is natuurlijk mogelijk om een extra shirt aan te trekken i.c.m. armwarmers.
DickE

Gebruikersavatar
jre
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:53
Locatie: Eemnes

Gebruikersavatar jre 17 jan 2009 00:24

denk dat je te te veel kleding aan hebt ik draag altijd bij -2 of lager alleen een prozero van craft met daar over heen een assos airJack 851 totaal geen last van kou eerder te warm

misteryhunter
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mar 2008 20:59

misteryhunter 21 jan 2009 21:54

Bedankt voor jullie reactie, heb de beide shits weer ingeleverd.
Nu moet ik maar eens wat anders wat gaan proberen.
Tja of misschien toch harder fietsen maar dat denk ik toch niet hahahaha.
Koga Miyata Roadracer

johnelst
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:37

johnelst 27 jan 2009 13:07

Ik fiets bij vriesweer bijna altijd met 3 laagjes, maar 2 kan ook. Ik geef de voorkeur aan 1 Craft ondershirt, 2 gewoon zomershirt, 3 shirt met lange mouwen. Bij droog en koud weer werkt dit prima. Bij doordringende kou kies ik voor een windstopper gilet en doe het zomershirt niet aan, dit om kou op m'n buik te voorkomen. Een gemakkelijke manier om dan koude armen te voorkomen is gewoon je mouwstukken aantrekken onder je Craft shirt. Natuurlijk kun je ook kiezen voor een (duur) winter fietsjack of een jack met windstopper in de mouwen. nadeel is vaak wel dat je kunt gaan zweten als je even lekker wilt aanzetten of klimmen. Vandaar hangen deze bij meer in de kast en trek ik ze alleen aan wanneer het vochtig weer is.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 27 jan 2009 13:19

Ik draag 1 odlo lange mouwen thermisch onderlijf (warme versie), 1 zomershirt lange mouw en 1 wintervest lange mouw. Als het goed gaat kom ik een beetje bezweet (en dus warm) thuis op deze manier. Als het warmer wordt, wordt het zomershirt ingeruild voor een shirt korte mouw. Als het nog warmer is gaat de wintervest eraf, dus onderlijf+shirt KM+shirt lange mouw. Als het nog warmer is gaat het thermisch onderlijf eraf, of het shirt lange mouw. 4 weken/ jaar rijd ik alleen met shirt korte mouw, en met een rotzomer als de vorige zelfs veelal met shirt lange mouw, of onderlijf+korte mouw.
Broeken: Heel erg koud (rond de 0 en lager) doe ik een 3 kwarts met zeem onder een lange zonder zeem aan. Koud (0-10) doe ik korte met zeem+lange zonder zeem aan. Als de temperatuur hoger is dan 10 graden enkel de 3 kwartsbroek, is het warmer dan 20 graden, dan de korte broek.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 27 jan 2009 18:33

misteryhunter schreef:Hallo,

Even een vraag, heb zondagavond even op mijn bike gereden het was toen -2 graden.
Ik had twee shirts aan
Wat heb ik verkeerd aan, of ligt het aan mij dat ik een kou kleum ben.

Groetjes.


Volgens mij moet je 's winters altijd een jas(je) aan. En fiets je ook gewoon in de korte broek ?
Een dun jasje met windstopperige kwaliteiten en daaronder 2 shirts is het goede recept dacht ik zo.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 jan 2009 19:27

Ben zelf echt een mega koukleum.

Afgelopen zaterdag (4 graden??):

Lange thermo met col
Korte fietsbroek
Lange fietsbroek met windstopstukken aan de voorkant
Lange-mouwen-jack
Windstopper body
Nekwarmhou-ding van fleece (heeft vast ook een naam)
Helm-mutsje
Overschoenen over m'n fietsschoentjes
Warme sokken
Lange handschoenen
Vaseline op kin/neus/wangen/oren/voorhoofd
Zonnebril tegen tranende ogen

Da's net lekker (en ik fiets best door)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

misteryhunter
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mar 2008 20:59

misteryhunter 27 jan 2009 20:47

pipootje schreef:En fiets je ook gewoon in de korte broek ?


Ja een kortebroek met natuurlijk een lange erover heen duhu het is winter he'
Koga Miyata Roadracer

misteryhunter
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mar 2008 20:59

misteryhunter 27 jan 2009 20:58

Wat denken jullie van de shirt Alaska-2 van Ultima samen met de pro warm van Craft dan.?

Als ik dan nog koede armen heb kan ik natuurlijk ook altijd nog voor de armwarmers gaan.
Koga Miyata Roadracer

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 23 mar 2009 16:28

Dit is allemaal heel persoonlijk. Bij 0° C rijd ik met minstens 4 lagen: 1 zeethemd korte mouw, ondershirt lange mouw en kol, 1 wielershirt lange mouw, 1 windstopper. Daarnaast winterhandschoenen, overschoenen en een mutsje onder de helm. Bij ca. 10°C trek ik daarvan pas 1 onderlaag laag uit, evenals de winterhandschoenen en het mutsje. Bij ca. 15°C maakt de overbroek plaats voor beenstukken en blijft de windstopper thuis. Pas boven ca. 22° C trek ik mijn beenstukken uit. En ik ben zeker niet de warmst geklede hoor. Afgelopen weekend had onze Spaanse clubgenoot nog een bivakmuts onder zijn helm. Maar onder diezelfde omstandigheden reed er al iemand (een dame) mee met shirt korte mouw en armstukken. Echt waar!
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

dstentler

dstentler 25 mar 2009 11:06

Zoals een aantal van jullie al suggereren is het lagensysteem het beste...

Het ondershirt zorgt in eerste instantie voor vochtregulatie. Het zweet dat vrijkomt wordt door de synthetische materialen doorgegeven aan de tweede laag. In principe zorgt het zogenaamde thermoshirt (wat ik overigens een verkeerde benaming vind) niet voor warmte.
Tenzij je kiest voor bijvoorbeeld een shirt van Helly Hanssen (de warm versie link). Dan zit er naast de synthetische stoffen ook nog murenowol in het shirt verweven (meer dan 50%). Ik zou dit soort shirts echter alleen aanraden bij temperaturen van rond of onder het vriespunt. Ze zijn namelijk echt warm!

Ervan uitgaande dat er een normale baselayer wordt gebruikt is het de tweede laag die het lichaam warm maakt. Neem je een dikker shirt krijg je het iets warmer en dunner vice versa.

De derde laag is puur en alleen de wind en waterdichte laag. Neem je een windstopper of softshell zijn deze vaak niet waterdicht, maar bieden ze wel veel comfort omdat er dus zachte en rekbare materialen worden gebruikt. Neem je een hardshell, bijvoorbeeld een paclitejas, ben je ook nog eens goed waterdicht. Nadeel is dan wel dat het iets minder comfortabel zit....

Plaats reactie