Ik heb een racer op het oog (tweedehands) met een carbon achterbrug.
Nu zit er onderaan op de staande achtervork en kleine beschadiging (kant van de cassette) en ik vroeg me af hoe serieus zoiets is.
Het zit eruit alsof het laklaagje eraf is gestoten en daarna het een heel klein beetje zwart carbon (afwerkingsmatje?) daaronder is het wittig/grijzig en zonder deuke oid.
Hierbij ook een foto die het hopelijk iets duidelijker maakt.
Ik ben dus benieuwd of dit schadelijk is, en of een beetje blanke lak eroverheen alles weer ok maakt.
Soryy voor de mindere kwaliteit (telefoon) maar volgens mij is het wel redelijk duidelijk
Schade aan carbon (staande achtervork)
-
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 26 aug 2006 19:20
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 23 okt 2008 01:25
Misschien is de ketting er een keer afgelopen of is de fiets een keer gevallen oid.
De blanke lak is hard en kan door een harde tik op deze plek van het carbon knappen(je zit net op de overgang van aluminium naar carbon). Dit zou ook gebeuren,
met een stalen of alu-frame. Als in het carbon geen vezels gebroken zijn of een breuk zichtbaar is, denk ik dat de schade nog wel meevalt. Ik zou bij een autoschade bedrijf een klein beetje blanke lak vragen (2 componenten) met een beetje verharder. En dit aanbrengen op de beschadiging,om eventueel verder afbladderen te voorkomen(hou er wel rekening mee dat je thinner nodig hebt om je penseel in schoon te maken,en dat wat je teveel hebt aangemaakt na een paar uur niet meer kunt verwerken). En het gedeelte waar het achterwiel in hangt zou je bij kunnen werken met zwarte verf die je met een klein penseeltje kunt aanbrengen. Ook kun je het laten repareren door een gespecialiseerd(e) bedrijf (en) bekwaam in fietsreparaties (zie elders in forum). Succes....................
De blanke lak is hard en kan door een harde tik op deze plek van het carbon knappen(je zit net op de overgang van aluminium naar carbon). Dit zou ook gebeuren,
met een stalen of alu-frame. Als in het carbon geen vezels gebroken zijn of een breuk zichtbaar is, denk ik dat de schade nog wel meevalt. Ik zou bij een autoschade bedrijf een klein beetje blanke lak vragen (2 componenten) met een beetje verharder. En dit aanbrengen op de beschadiging,om eventueel verder afbladderen te voorkomen(hou er wel rekening mee dat je thinner nodig hebt om je penseel in schoon te maken,en dat wat je teveel hebt aangemaakt na een paar uur niet meer kunt verwerken). En het gedeelte waar het achterwiel in hangt zou je bij kunnen werken met zwarte verf die je met een klein penseeltje kunt aanbrengen. Ook kun je het laten repareren door een gespecialiseerd(e) bedrijf (en) bekwaam in fietsreparaties (zie elders in forum). Succes....................
Wilier Izoard 2009
jagen als de brandweer !
jagen als de brandweer !
-
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 26 aug 2006 19:20
Bedankt voor de antwoorden iedereen.. Maar is de buitenste mantel carbon dan eigenlijk puur voor de looks? (kan me daar overigens best wel wat bij voorstellen BTW)
philippevk schreef:Bedankt voor de antwoorden iedereen.. Maar is de buitenste mantel carbon dan eigenlijk puur voor de looks? (kan me daar overigens best wel wat bij voorstellen BTW)
Nee in principe niet. Juist in de buitenste lagen worden de krachten opgevangen. Daar zitten de vezels die het zwaarts belast worden bij buiging.
Is wel iets bij voor te stellen: als je een buis buigt zullen de buitenste vezels het meest opgerekt worden.
Een touw (uit vezels) wordt ong 2x zo zwak als er een knoop in zit, doordat ong de helft van de buitenste vezels niet meer mee kunnen helpen de krachten op te vangen.
Aan de foto's te zien is het idd een schade door harde tikken, daardoor is ook de achterpad beschadigd. Maar dat zie je op die plek naruurlijk veel meer door het inzetten van het wiel.
Volgens mij is er niet zoveel aan de hand.