Nieuwe fiets?
Beste fietsers,
Ik volg dit forum al een tijdje, nu dan toch mijn eerste bericht...
Vandaag kreeg ik een telefoontje van mijn fietsenmaker over de toestand van mijn trouwe ros naar aanleiding van de 'winterbeurt'. Ik weet, zo'n beurt doe je het liefst zelf, maar wegens een drukke baan gaat dat gewoon even niet. Waar het in het kort op neer komt is het volgende:
Mijn Cube Peloton 2005 met 105 groep is op sterven na dood, ik zag het eigenlijk al een beetje aankomen moet ik zeggen. Als fanatieke coureur heb ik zelf bijgedragen aan de slijtageslag die nu naar voren komt. Kostenplaatje 350-400 euro. Even daar gelaten of dit een goede prijs is, zie ik het niet zitten om dit bedrag stuk te slaan op een fiets die zelf nog geen 500 euro meer waard is, tijd en spullen om het zelf te repareren heb ik niet.
Ik ben mij dus aan het orienteren op een nieuwe fiets, maar ik heb de markt daarvan niet echt in de gaten gehouden het laatste jaar. Nu ik in de overtuiging ben dat er hier mensen zijn waarvoor dat niet geldt mijn oproep. Ik fiets ongeveer 15000 kilometer per jaar met in het seizoen ongeveer om de week een criterium (AmA) en in het voorjaar de Brabantse klassiekers. Ik ben geen klimmer, misschien zelfs een antiklimmer, het betere beukwerk met wind voor op een dijk is meer het wat voor mij. Ik weeg ongeveer 76 kilo en ben 1.87m lang. De fiets die ik zoek hoeft niet het lichtste van het lichtste of het nieuwste van het nieuwste te zijn, maar moet wel stijf, snel (beetje nerveus mag wel) en sterk zijn.
Voor wat betreft het budget heb ik ongeveer 1500 euro te besteden, minder is natuurlijk altijd mogelijk. De volgende zaken wil ik meenemen van mijn huidige fiets: Mavic Ksyrium Elite SL wielset, Thomson Elite zadelpen (27.2mm), zadel (Fizik Arione) en pedalen (Keo).
Wat ik dus uiteindelijk zoek is een frame en een groep (shimano ultegra/ sram?). Mijn fietsenmaker heeft vrijwel alle 2008/2009 modellen van BeOne, BMC, Colnago, Look en Viner, merken waar ik eerlijk gezegd van weet dat ze bestaan, maar qua prijs/kwaliteit/modelvoering/plussen en minnen heb ik geen kaas gegeten.
Zouden jullie aan kunnen geven wat in deze een verstandige keuze is qua frame (carbon/alu/merk en misschien zelfs wel frametype) en voor welke groep jullie zouden gaan, het budget natuurlijk in overweging genomen? Mocht er ergens in de Nl/duitse/belgse fietswereld een goed(koper) alternatief zijn voor wat mijn fietsenmaker aanbiedt, ik zit natuurlijk niet aan hem vast.
Bijzonder bedankt voor elke vorm van antwoord!
Cloggy3
Ik volg dit forum al een tijdje, nu dan toch mijn eerste bericht...
Vandaag kreeg ik een telefoontje van mijn fietsenmaker over de toestand van mijn trouwe ros naar aanleiding van de 'winterbeurt'. Ik weet, zo'n beurt doe je het liefst zelf, maar wegens een drukke baan gaat dat gewoon even niet. Waar het in het kort op neer komt is het volgende:
Mijn Cube Peloton 2005 met 105 groep is op sterven na dood, ik zag het eigenlijk al een beetje aankomen moet ik zeggen. Als fanatieke coureur heb ik zelf bijgedragen aan de slijtageslag die nu naar voren komt. Kostenplaatje 350-400 euro. Even daar gelaten of dit een goede prijs is, zie ik het niet zitten om dit bedrag stuk te slaan op een fiets die zelf nog geen 500 euro meer waard is, tijd en spullen om het zelf te repareren heb ik niet.
Ik ben mij dus aan het orienteren op een nieuwe fiets, maar ik heb de markt daarvan niet echt in de gaten gehouden het laatste jaar. Nu ik in de overtuiging ben dat er hier mensen zijn waarvoor dat niet geldt mijn oproep. Ik fiets ongeveer 15000 kilometer per jaar met in het seizoen ongeveer om de week een criterium (AmA) en in het voorjaar de Brabantse klassiekers. Ik ben geen klimmer, misschien zelfs een antiklimmer, het betere beukwerk met wind voor op een dijk is meer het wat voor mij. Ik weeg ongeveer 76 kilo en ben 1.87m lang. De fiets die ik zoek hoeft niet het lichtste van het lichtste of het nieuwste van het nieuwste te zijn, maar moet wel stijf, snel (beetje nerveus mag wel) en sterk zijn.
Voor wat betreft het budget heb ik ongeveer 1500 euro te besteden, minder is natuurlijk altijd mogelijk. De volgende zaken wil ik meenemen van mijn huidige fiets: Mavic Ksyrium Elite SL wielset, Thomson Elite zadelpen (27.2mm), zadel (Fizik Arione) en pedalen (Keo).
Wat ik dus uiteindelijk zoek is een frame en een groep (shimano ultegra/ sram?). Mijn fietsenmaker heeft vrijwel alle 2008/2009 modellen van BeOne, BMC, Colnago, Look en Viner, merken waar ik eerlijk gezegd van weet dat ze bestaan, maar qua prijs/kwaliteit/modelvoering/plussen en minnen heb ik geen kaas gegeten.
Zouden jullie aan kunnen geven wat in deze een verstandige keuze is qua frame (carbon/alu/merk en misschien zelfs wel frametype) en voor welke groep jullie zouden gaan, het budget natuurlijk in overweging genomen? Mocht er ergens in de Nl/duitse/belgse fietswereld een goed(koper) alternatief zijn voor wat mijn fietsenmaker aanbiedt, ik zit natuurlijk niet aan hem vast.
Bijzonder bedankt voor elke vorm van antwoord!
Cloggy3
Voor prijs kwaliteit zou je naar de Duitse merken kunnen gaan kijken. Canyon bleek stijf in een aantal testen en is heel vriendelijk geprijsd. Ben zelf verslingerd aan Shima maar wordt flink duurder in 2009. Ik zou dus uitzien naar SRAM of Shima 2008. Binnen je budget moet je een heel eind kunnen komen.
Bijv.:
http://www.canyon.com/_nl/racefietsen/bike.html?b=823
Frame ook los te bestellen.
Overjarig modellen zijn nu natuurlijk extra aantrekkelijk, ik zou een beetje gaan shoppen.
Veel plezier en succes,
Bijv.:
http://www.canyon.com/_nl/racefietsen/bike.html?b=823
Frame ook los te bestellen.
Overjarig modellen zijn nu natuurlijk extra aantrekkelijk, ik zou een beetje gaan shoppen.
Veel plezier en succes,
Loeki Pro
Een complete fiets is meestal goedkoper dan een frame/groep/nogwatspul los. Dus ik zou eerder naar complete fietsen kijken, dan heb je gelijk een setje reserve wielen om mee te nemen naar wedstrijden!
Het is moeilijk aan te geven wat het beste is voor je. Kijk eens wat je fietsenmaker precies heeft staan voor dat bedrag. Wat je mooi vind en welke geometrie bij je past is toch persoonlijk. Qua groepen etc is Shimano 105/Ultegra wel het minimum voor iemand die zo intensief fietst, maar dat moet voor dat bedrag makkelijk lukken.
Verder kun je zeggen dat je in Duitsland een betere fiets voor hetzelfde geld kunt krijgen. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar Canyon (canyon.com), of Red Bull (rose.nl).
Het is moeilijk aan te geven wat het beste is voor je. Kijk eens wat je fietsenmaker precies heeft staan voor dat bedrag. Wat je mooi vind en welke geometrie bij je past is toch persoonlijk. Qua groepen etc is Shimano 105/Ultegra wel het minimum voor iemand die zo intensief fietst, maar dat moet voor dat bedrag makkelijk lukken.
Verder kun je zeggen dat je in Duitsland een betere fiets voor hetzelfde geld kunt krijgen. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar Canyon (canyon.com), of Red Bull (rose.nl).
Je kunt ook gewoon weer een Cube kopen als die beviel, niks mis mee. Anders een Red Bull, of een Canyon idd.
Beone, BMC, Colnago en Look zijn duurder voor wat je krijgt, al kun je met een 2008 model wel weer e.e.a. inhalen natuurlijk..
Beone, BMC, Colnago en Look zijn duurder voor wat je krijgt, al kun je met een 2008 model wel weer e.e.a. inhalen natuurlijk..
Cervélo heeft een zeer stijve alu racer natuurlijk. De S1 a.k. FKAST (Formaly Known As Soloist Team). De editie van dit jaar is voor zover ik begrepen heb nog maar beperkt beschikbaar en hij ligt wellicht net iets boven je budget (ik meen dat de prijs 2000 euro is of daar omtrent), maar het is wel een hele goede bike. Het grootste nadeel - mocht je daar wakker van liggen - is dat ie zo populair is dat velen er op rijden.
Verder hulde voor je lange en uitvoerige bericht (dat zouden meer menschen mogen doen alhier).
Verder hulde voor je lange en uitvoerige bericht (dat zouden meer menschen mogen doen alhier).
Kijk hier eens onder race-fietsen:
http://www.s-tec-sports.de/
Isaac Pascal met DA (complete fiets, 1699 E)
Cervelo Soloist, blauw/zwart, ultegra (complete fiets, 1799 E)
Ik heb geen aandelen in dit bedrijf nog ben ik er ooit geweest, maar geeft alleen aan dat rondshoppen best intressante opties op kan leveren.
Let wel op dat de fiets goed moet passen, beter een Chinese no-name die goed past dan een A-merk waar je niet op past.
Succes en groet,
http://www.s-tec-sports.de/
Isaac Pascal met DA (complete fiets, 1699 E)
Cervelo Soloist, blauw/zwart, ultegra (complete fiets, 1799 E)
Ik heb geen aandelen in dit bedrijf nog ben ik er ooit geweest, maar geeft alleen aan dat rondshoppen best intressante opties op kan leveren.
Let wel op dat de fiets goed moet passen, beter een Chinese no-name die goed past dan een A-merk waar je niet op past.
Succes en groet,
Loeki Pro
De stijfheid van de Soloist Team is niet zo heel hoog*.. toch wel iets om rekening mee te houden als je je halve fiets aan gort getrapt hebt binnen 4 jaar..
't Frame vind ik ook wel erg zwaar, 't is geen triathlon dat hij gaat doen..
*
Torsiestijfheid. 75nm
vorkstijfheid. 111 nm
bracketstijfheid. 64 nm
Deze waardes kwamen uit de beursspecial van Fiets.
't Frame vind ik ook wel erg zwaar, 't is geen triathlon dat hij gaat doen..
*
Torsiestijfheid. 75nm
vorkstijfheid. 111 nm
bracketstijfheid. 64 nm
Deze waardes kwamen uit de beursspecial van Fiets.
Foosho schreef:De stijfheid van de Soloist Team is niet zo heel hoog*.. toch wel iets om rekening mee te houden als je je halve fiets aan gort getrapt hebt binnen 4 jaar..
't Frame vind ik ook wel erg zwaar, 't is geen triathlon dat hij gaat doen..
*
Torsiestijfheid. 75nm
vorkstijfheid. 111 nm
bracketstijfheid. 64 nm
Deze waardes kwamen uit de beursspecial van Fiets.
Heb je ook stijfheidswaarden voor de Cube peleton?
Loeki Pro
Allemaal hartelijk bedankt voor de uitvoerige reacties! Zo te zien is er meer te halen bij de buren, voor scherpe prijzen, ik ga het vanavond eens allemaal op mijn gemak doorlezen en uitzoeken. De tip dat een complete fiets vaak goedkoper is zie ik wel zitten. Misschien dat ik mijn eigen fiets dan maar compleet laat met een setje Aksiums en hem voor de winter/Tacx houd. Het is niet dat je er niet meer op vooruit komt, maar het kost allemaal meer moeite (en hoppa, daar is een stuk training).
Voor wat betreft de stijfheid van mijn Cubie, tja, bij (vol) aangaan zwabbert dat ding alle kanten op en in harde bochten zoekt ie extreem naar de berm, bagger dus, ondanks de strakke (heb ik mij laten vertellen) wielen die erin zitten. Je voelt hem echt onder je werken, niet echt een vertrouwd gevoel dus. Ik weet niet of het erg indicatief is, maar de voet voorzichtig op de bracket levert tegenwoordig zeker 2 cm speling.
Ik kocht hem ooit als een goede aanbieding (999 euro) maar hij heeft ondertussen (meer dan) het dubbele gekost (2x 105 crankarm gebroken, 2x trapas naar de gallemiezen, balhoofd, zadelpen gebroken, zadel tot 2x gebroken en dan heb ik het nog niet eens over de reguliere vervangingen). Ik ben zo achteraf bezien niet echt tevreden over de kwaliteit die me toen geleverd is (al moet ik toegeven dat ik qua fietsen veranderd ben). Maar goed, ik mag niet klagen, ik heb er altijd heerlijk mee gesport.
Voor wat betreft de stijfheid van mijn Cubie, tja, bij (vol) aangaan zwabbert dat ding alle kanten op en in harde bochten zoekt ie extreem naar de berm, bagger dus, ondanks de strakke (heb ik mij laten vertellen) wielen die erin zitten. Je voelt hem echt onder je werken, niet echt een vertrouwd gevoel dus. Ik weet niet of het erg indicatief is, maar de voet voorzichtig op de bracket levert tegenwoordig zeker 2 cm speling.
Ik kocht hem ooit als een goede aanbieding (999 euro) maar hij heeft ondertussen (meer dan) het dubbele gekost (2x 105 crankarm gebroken, 2x trapas naar de gallemiezen, balhoofd, zadelpen gebroken, zadel tot 2x gebroken en dan heb ik het nog niet eens over de reguliere vervangingen). Ik ben zo achteraf bezien niet echt tevreden over de kwaliteit die me toen geleverd is (al moet ik toegeven dat ik qua fietsen veranderd ben). Maar goed, ik mag niet klagen, ik heb er altijd heerlijk mee gesport.