Pagina 1 van 1

SPECIALIZED S-WORKS CRANKSTEL VS DURA-ACE 7900

Geplaatst: 10 jan 2009 22:38
door bartjanssen79
HALLO,

Ik sta op het punt een Specialized Tarmac SL2 S-works aan te schaffen met een geintegreerd crankstel; de SL2 module. De fiets wordt verder afgemonteerd met Dura-ace 7900 (de nieuwste). Ook de voorderailleur en ketting worden dus Dura-Ace.

Voordeel van een geintegreerd crankstel is dat het stijver zou zijn. De SL2 module met crankset staat bekend als een van de stijfste op de markt. Daarnaast is het geintegreerde crankstel lichter.

Ik vraag mij af of de schakelprecisie met het geintegreerde crankstel van Specialized en de bijbehoherende kettingbladen in samenwerking met de voorderailleur en ketting van Dura-Ace vergelijkbaar is met afmontage met "volledig" Dura-Ace (Dus wanneer ook het crankstel en kettingbladen van Dura-Ace zijn). Met andere woorden; Neemt de kwaliteit van schakelen met de voorderailleur af wanneer ik in plaats van Dura-Ace kettingbladen, andere kettingbladen gebruik?
Daarnaast vraag ik mij af of het uberhaupt iets uitmaakt welk type kettingbladen gebruikt wordt.

Kan iemand mijn vragen beantwoorden? bij voorbaat dank

De reden dat ik de module aanschaf is dat ik deze voordelig kan kopen bij mijn rijwielhandelaar. Het betreft een 2008 module.

Groeten Bart

Geplaatst: 11 jan 2009 00:33
door morel
bartjanssen79 schreef:HALLO,

Ik sta op het punt een Specialized Tarmac SL2 S-works aan te schaffen met een geintegreerd crankstel; de SL2 module. De fiets wordt verder afgemonteerd met Dura-ace 7900 (de nieuwste). Ook de voorderailleur en ketting worden dus Dura-Ace.

Voordeel van een geintegreerd crankstel is dat het stijver zou zijn. De SL2 module met crankset staat bekend als een van de stijfste op de markt. Daarnaast is het geintegreerde crankstel lichter.

Ik vraag mij af of de schakelprecisie met het geintegreerde crankstel van Specialized en de bijbehoherende kettingbladen in samenwerking met de voorderailleur en ketting van Dura-Ace vergelijkbaar is met afmontage met "volledig" Dura-Ace (Dus wanneer ook het crankstel en kettingbladen van Dura-Ace zijn). Met andere woorden; Neemt de kwaliteit van schakelen met de voorderailleur af wanneer ik in plaats van Dura-Ace kettingbladen, andere kettingbladen gebruik?
Daarnaast vraag ik mij af of het uberhaupt iets uitmaakt welk type kettingbladen gebruikt wordt.

Kan iemand mijn vragen beantwoorden? bij voorbaat dank

De reden dat ik de module aanschaf is dat ik deze voordelig kan kopen bij mijn rijwielhandelaar. Het betreft een 2008 module.

Groeten Bart


Hoi ,

Tom Boonen moest in ieder geval die trapstel "rotzooi" van S niet hebben, de ketting pleurde er in de sprint elke keer af. :(

Schakelen deed Tom wel met Campy maar dat maakte het trapstel er niet beter op.
DA derailleurs combineren met DA trapstel en DA ketting lijkt mij. :D

Grtz,
Morel.

Geplaatst: 11 jan 2009 00:40
door optico
Hi,

Heb voor de zekerheid op mijn SL2 DA vorbladen laten zetten (52-42) omdat ik slechte resenties had gelezen over het 2007 geintegreerde cranckstel i.v.m. slijtage van de bladen. Het ziet er iets minder fraai uit maar werkt prima. Over de 2008 versie heb ik niets dan lof gelezen dus wij weet monteer ik deze bladen als de DA versleten zijn of ik 53-39 nodig ga hebben.

Schakelen gaat prima en het cranckstel is prachtig.

Qua stijfheid durf ik er niet zoveel over te zeggen. Ik heb er weinig echt op gesprint, ben dan ook niet extreem sterk en heb tevens weinig vergelijkings materiaal van verschillende crancks op hetzelfde frame. Heb het wel vergeleken met een Trek Madone met Shima cranck. Dit was duidelijk een slappere combinatie. Ik denk dat dit mee te maken heeft met het frame als de cranck mar kan dit niet geheel onderbouwen. Volgens mi is de Specilized cranck in officieel uitwisselbaar met BB30 cranks dus als het echt zo slecht is kun met garantie misschien uitwijken naar iets beters maar zou natuurlijk geen ideale oplossing zijn.

Succes,

Geplaatst: 11 jan 2009 11:55
door Arjan
Misschien is het maar een gerucht of bangmakerij maar ik hoorde dat de gehele Quick Step ploeg niet tevreden was, niet alleen Tom Boonen. Ook de mecaniciens schijnen geklaagd te hebben. Er zou speling op komen en het cranckstel was dan niet of zeer moeilijk te vervangen of te reviseren.

Geplaatst: 11 jan 2009 21:26
door jsparie
Morel schreef:
bartjanssen79 schreef:HALLO,


Groeten Bart


Hoi ,

Tom Boonen moest in ieder geval die trapstel "rotzooi" van S niet hebben, de ketting pleurde er in de sprint elke keer af. :(

Schakelen deed Tom wel met Campy maar dat maakte het trapstel er niet beter op.
DA derailleurs combineren met DA trapstel en DA ketting lijkt mij. :D

Grtz,
Morel.



Nu had Tom Boonen een paar jaar geleden ook al eens problemen met een campa crankstel waar in de sprint steeds de ketting af schoot. In de Tour de France volgens mij ook nog. Dus wellicht is Tom geen maatstaf als je crankstellen wilt beoordelen. Of juist wel natuurlijk. Net hoe je het bekijkt.

Geplaatst: 11 jan 2009 23:47
door amclassic-fan
Dat was een l*l verhaal om Time te sparen. Probleem was dat 't frame te slap was. Een aluminium Record crank is een stuk slapper dan de carbon crankstellen. En daarmee heeft hij jaren gereden zonder problemen.

Geplaatst: 12 jan 2009 12:52
door tiest
En de enige problemen die er eventueel toen met die cranks waren was het buitenblad wat kon vervormen (te slap) Maar dat is allang voorbij en dus kun je het probleemloos gebruiken hoor.

En moet ik alles geloven wat T boonen zegt/doet.

Geplaatst: 13 jan 2009 16:13
door colnagostrada
hij zal wel onder de coke hebben gezeten toen hij dat zei.:D