v- brake of schijf
Met schijfremmen kun je harder, maar vooral beter gedoseerd remmen. Dat is in Nederland niet zo heel belangrijk maar wel als je het midden- of hooggebergte gaat opzoeken. Daar staat tegenover dat de onderhoudskosten wat hoger zijn. Met name als je veel in de blubber rijdt verslijten schijfremblokjes nogal snel; en die zijn een stuk duurder dan blokjes voor v-brakes. Ik ben zelf om die reden terug gegaan van schijf naar v-brakes.
Dito, werd helemaal gek van alsmaar aanlopende en piepende schijfremmen. Na van alles te hebben geprobeerd, het opgegeven en overgestapt op v-brakes en het bevalt prima...perik schreef:Daar staat tegenover dat de onderhoudskosten wat hoger zijn. Met name als je veel in de blubber rijdt verslijten schijfremblokjes nogal snel; en die zijn een stuk duurder dan blokjes voor v-brakes. Ik ben zelf om die reden terug gegaan van schijf naar v-brakes.
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
-
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 28 okt 2008 20:45
Misschien een tussenoplossing: hydraulische velgremmen van Magura (HS33). Bevallen mij in elk geval erg goed en je kunt er ook prima mee de bergen in. Minder onderhoudsgevoelig als schijven en beter gedoseerd remmen dan V-brakes.
Succes met je keuze.
Succes met je keuze.
Zijn hier nog Kestrel liefhebbers?
-
- Forum-lid
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 07 aug 2006 23:48
Ik heb ervaring met V-brake, HS 33 en XT schijfremmen. Voor mij dus alleen nog maar schijfremmen. Goed doseerbaar en fantastisch remvermogen. En als je de "Metal" remblokken neemt vallen de kosten enorm mee. Succes met je keuze.
Alles met meer dan twee wielen is overbodig!!!
Kuipie, met welke discbrakes komt die 6500 eigenlijk?
Schijf vs. velg, een eeuwige discussie...
Qua remkracht en dosering kan er niets tegen schijven op.
Ze piepen wel eens, of lopen na de bocht of een remactie even aan. Daar zal wel wat verschil zitten tussen de verschillende modellen. Ik stoor me er niet meer aan.
Onderhoudsvrij zijn ze zeker niet. Na/voor elke rit goed schoonmaken en controleren, zodat je er bij eventuele problemen snel bij bent.
Ik rijd ook een bike met V-brakes(Avid SD7). Dat remt ook goed, maar het geeft veel minder vertrouwen op snelle stukken waar ook geremd moet worden. Vooral bij die hogere snelheid laat het verschil zich merken, qua remkracht en dosering. Natheid is een ander verhaal. Dan moet je bijna raden wanner je stilstaat
En verder, bij velgremmen slijten blokken ook, en bovendien de velg. Afstelling vergt wat concentratie, en ook hier geldt: elke rit schoonmaken en controleren.
Schijf vs. velg, een eeuwige discussie...
Qua remkracht en dosering kan er niets tegen schijven op.
Ze piepen wel eens, of lopen na de bocht of een remactie even aan. Daar zal wel wat verschil zitten tussen de verschillende modellen. Ik stoor me er niet meer aan.
Onderhoudsvrij zijn ze zeker niet. Na/voor elke rit goed schoonmaken en controleren, zodat je er bij eventuele problemen snel bij bent.
Ik rijd ook een bike met V-brakes(Avid SD7). Dat remt ook goed, maar het geeft veel minder vertrouwen op snelle stukken waar ook geremd moet worden. Vooral bij die hogere snelheid laat het verschil zich merken, qua remkracht en dosering. Natheid is een ander verhaal. Dan moet je bijna raden wanner je stilstaat
En verder, bij velgremmen slijten blokken ook, en bovendien de velg. Afstelling vergt wat concentratie, en ook hier geldt: elke rit schoonmaken en controleren.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Als je v-brake`s neemt, overweeg dan de Avid of de Shimano Xtr met Avid remgrepen Super.
Neem dan wel een set velgen met ceramiek flanken en speciale remblokken remt ook goed, of hs33 icm. ceramische velgen (groene maguraremblokken).
Ik ben zelf voorstander voor schijfremmen maar dat is in nederland niet echt nodig, daarbuiten juist wel.
Gr
MM
Neem dan wel een set velgen met ceramiek flanken en speciale remblokken remt ook goed, of hs33 icm. ceramische velgen (groene maguraremblokken).
Ik ben zelf voorstander voor schijfremmen maar dat is in nederland niet echt nodig, daarbuiten juist wel.
Gr
MM
MM schreef:Als je v-brake`s neemt, overweeg dan de Avid of de Shimano Xtr met Avid remgrepen Super.
Neem dan wel een set velgen met ceramiek flanken en speciale remblokken remt ook goed, of hs33 icm. ceramische velgen (groene maguraremblokken).
Ik ben zelf voorstander voor schijfremmen maar dat is in nederland niet echt nodig, daarbuiten juist wel.
Gr
MM
Mjah, keramische velgen, ideaal.
Ik heb de indruk dat de TS een complete fiets zoekt. Die komen meestal
zonder keramische velgen
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
perik schreef:Met schijfremmen kun je harder, maar vooral beter gedoseerd remmen. Dat is in Nederland niet zo heel belangrijk maar wel als je het midden- of hooggebergte gaat opzoeken. Daar staat tegenover dat de onderhoudskosten wat hoger zijn. Met name als je veel in de blubber rijdt verslijten schijfremblokjes nogal snel; en die zijn een stuk duurder dan blokjes voor v-brakes. Ik ben zelf om die reden terug gegaan van schijf naar v-brakes.
Dan bedoel je toch wel dunne opspattende "bosgrondmodder" die de schijf bereikt?.
Omdat de wat vettere polderklei juist eerder op band en velgrand terecht komt.
En dan loopt een hydro velgrem of V-brakes eerder vol dunkt me.
Zij is ook tegen
Ik heb binnen de eerste 500 km zowel mijn voor- als achterschijfrem blokjes helemaal aan gruis gereden (zelf de veer was versleten).
Ik rijdt veel door de Barbantse bossen en pak onderweg nogal wat modder op. Het probleem is dat dit vuil bij mij in de tussen de zuiger en de wand van de remklauw ging zitten. De rem springt op een gegeven moment niet meer terug en dan loopt alles aan totdat het probleem is weggesleten en je weer remt. Misschien is dit probleem welminder bij de duurdere rem systemen (deze zaten standaard op een Cube Acid).
Maar goed, nog los van de hoge slijtage, liepen de remmen na de eerste paar km vuil en vocht altijd aan (vandaar de slijtage). Ik heb ze eraf gesloopt en een setje V-brakes gekocht.
De fiets is nu helemaal stil en even schoonmaken is een stuk makkelijker en minder kritisch.
Ik heb nog wel zitten twijfelen tussen hydrolische velgremmen (ook goede ervaringen mee). uiteindelijk vanwege de kosten en onderhoudsvriendelijkheid gewone V-brakes gekocht (misschien vervang ik ze nog eens door hydrolische velg remmen, maar voor mij geen schijven meer).
Ik rijdt veel door de Barbantse bossen en pak onderweg nogal wat modder op. Het probleem is dat dit vuil bij mij in de tussen de zuiger en de wand van de remklauw ging zitten. De rem springt op een gegeven moment niet meer terug en dan loopt alles aan totdat het probleem is weggesleten en je weer remt. Misschien is dit probleem welminder bij de duurdere rem systemen (deze zaten standaard op een Cube Acid).
Maar goed, nog los van de hoge slijtage, liepen de remmen na de eerste paar km vuil en vocht altijd aan (vandaar de slijtage). Ik heb ze eraf gesloopt en een setje V-brakes gekocht.
De fiets is nu helemaal stil en even schoonmaken is een stuk makkelijker en minder kritisch.
Ik heb nog wel zitten twijfelen tussen hydrolische velgremmen (ook goede ervaringen mee). uiteindelijk vanwege de kosten en onderhoudsvriendelijkheid gewone V-brakes gekocht (misschien vervang ik ze nog eens door hydrolische velg remmen, maar voor mij geen schijven meer).
Big... yeah, big bada boom.