Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

v- brake of schijf

kuipie
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2009 23:27

kuipie 08 jan 2009 00:53

Wil de nieuwe trek 6500 aanschaffen maar zit te twijfelen
tussen v-brake of disc. Heb geen ervarigen met een van deze twee.
wie heeft wat tips of ervaringen of een goed advies.
Bedankt alvast en houdoe.
kuipertje

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 08 jan 2009 01:06

Met schijfremmen kun je harder, maar vooral beter gedoseerd remmen. Dat is in Nederland niet zo heel belangrijk maar wel als je het midden- of hooggebergte gaat opzoeken. Daar staat tegenover dat de onderhoudskosten wat hoger zijn. Met name als je veel in de blubber rijdt verslijten schijfremblokjes nogal snel; en die zijn een stuk duurder dan blokjes voor v-brakes. Ik ben zelf om die reden terug gegaan van schijf naar v-brakes.

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 08 jan 2009 11:04

perik schreef:Daar staat tegenover dat de onderhoudskosten wat hoger zijn. Met name als je veel in de blubber rijdt verslijten schijfremblokjes nogal snel; en die zijn een stuk duurder dan blokjes voor v-brakes. Ik ben zelf om die reden terug gegaan van schijf naar v-brakes.
Dito, werd helemaal gek van alsmaar aanlopende en piepende schijfremmen. Na van alles te hebben geprobeerd, het opgegeven en overgestapt op v-brakes en het bevalt prima...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

kestrelfreak
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 okt 2008 20:45

kestrelfreak 08 jan 2009 14:06

Misschien een tussenoplossing: hydraulische velgremmen van Magura (HS33). Bevallen mij in elk geval erg goed en je kunt er ook prima mee de bergen in. Minder onderhoudsgevoelig als schijven en beter gedoseerd remmen dan V-brakes.

Succes met je keuze.
Zijn hier nog Kestrel liefhebbers?

speedrider
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:48

speedrider 09 jan 2009 01:15

Ik heb ervaring met V-brake, HS 33 en XT schijfremmen. Voor mij dus alleen nog maar schijfremmen. Goed doseerbaar en fantastisch remvermogen. En als je de "Metal" remblokken neemt vallen de kosten enorm mee. Succes met je keuze.
Alles met meer dan twee wielen is overbodig!!!

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 09 jan 2009 10:51

Kuipie, met welke discbrakes komt die 6500 eigenlijk?

Schijf vs. velg, een eeuwige discussie...
Qua remkracht en dosering kan er niets tegen schijven op.
Ze piepen wel eens, of lopen na de bocht of een remactie even aan. Daar zal wel wat verschil zitten tussen de verschillende modellen. Ik stoor me er niet meer aan.
Onderhoudsvrij zijn ze zeker niet. Na/voor elke rit goed schoonmaken en controleren, zodat je er bij eventuele problemen snel bij bent.

Ik rijd ook een bike met V-brakes(Avid SD7). Dat remt ook goed, maar het geeft veel minder vertrouwen op snelle stukken waar ook geremd moet worden. Vooral bij die hogere snelheid laat het verschil zich merken, qua remkracht en dosering. Natheid is een ander verhaal. Dan moet je bijna raden wanner je stilstaat ;)
En verder, bij velgremmen slijten blokken ook, en bovendien de velg. Afstelling vergt wat concentratie, en ook hier geldt: elke rit schoonmaken en controleren.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 09 jan 2009 11:07

Shimano Deore, hydraulic disc; 180mm front rotor, 160mm rear rotor, ik zou voor de V-brake gaan!

mm
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 27 jul 2008 21:50

mm 09 jan 2009 18:00

Als je v-brake`s neemt, overweeg dan de Avid of de Shimano Xtr met Avid remgrepen Super.
Neem dan wel een set velgen met ceramiek flanken en speciale remblokken remt ook goed, of hs33 icm. ceramische velgen (groene maguraremblokken).
Ik ben zelf voorstander voor schijfremmen maar dat is in nederland niet echt nodig, daarbuiten juist wel.
Gr
MM

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 09 jan 2009 18:17

MM schreef:Als je v-brake`s neemt, overweeg dan de Avid of de Shimano Xtr met Avid remgrepen Super.
Neem dan wel een set velgen met ceramiek flanken en speciale remblokken remt ook goed, of hs33 icm. ceramische velgen (groene maguraremblokken).
Ik ben zelf voorstander voor schijfremmen maar dat is in nederland niet echt nodig, daarbuiten juist wel.
Gr
MM


Mjah, keramische velgen, ideaal.
Ik heb de indruk dat de TS een complete fiets zoekt. Die komen meestal
zonder keramische velgen ;)
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 09 jan 2009 18:32

Ik heb sinds kort de Avid Single Digit SL remmen en ben er uitermate tevreden over! Vooral de remgrepen zijn een verademing!

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 09 jan 2009 23:19

perik schreef:Met schijfremmen kun je harder, maar vooral beter gedoseerd remmen. Dat is in Nederland niet zo heel belangrijk maar wel als je het midden- of hooggebergte gaat opzoeken. Daar staat tegenover dat de onderhoudskosten wat hoger zijn. Met name als je veel in de blubber rijdt verslijten schijfremblokjes nogal snel; en die zijn een stuk duurder dan blokjes voor v-brakes. Ik ben zelf om die reden terug gegaan van schijf naar v-brakes.


Dan bedoel je toch wel dunne opspattende "bosgrondmodder" die de schijf bereikt?.
Omdat de wat vettere polderklei juist eerder op band en velgrand terecht komt.
En dan loopt een hydro velgrem of V-brakes eerder vol dunkt me.
Zij is ook tegen

stynomite
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 09 jan 2009 21:38

stynomite 10 jan 2009 17:06

Ik heb binnen de eerste 500 km zowel mijn voor- als achterschijfrem blokjes helemaal aan gruis gereden (zelf de veer was versleten).

Ik rijdt veel door de Barbantse bossen en pak onderweg nogal wat modder op. Het probleem is dat dit vuil bij mij in de tussen de zuiger en de wand van de remklauw ging zitten. De rem springt op een gegeven moment niet meer terug en dan loopt alles aan totdat het probleem is weggesleten en je weer remt. Misschien is dit probleem welminder bij de duurdere rem systemen (deze zaten standaard op een Cube Acid).

Maar goed, nog los van de hoge slijtage, liepen de remmen na de eerste paar km vuil en vocht altijd aan (vandaar de slijtage). Ik heb ze eraf gesloopt en een setje V-brakes gekocht.
De fiets is nu helemaal stil en even schoonmaken is een stuk makkelijker en minder kritisch.

Ik heb nog wel zitten twijfelen tussen hydrolische velgremmen (ook goede ervaringen mee). uiteindelijk vanwege de kosten en onderhoudsvriendelijkheid gewone V-brakes gekocht (misschien vervang ik ze nog eens door hydrolische velg remmen, maar voor mij geen schijven meer).
Big... yeah, big bada boom.

Plaats reactie