Lange / korte kooi derailleur
De capaciteit staat voor het verschil in kettinglengte dat een derailleur kan opvangen. Het is de som van de verschillen tussen het grootste en kleinste kettingblad voor, en het grootste en kleinste kransje achter. Een lange kooi derailleur heeft een grotere capactiteit (kan meer kettinglengte verschil opvangen), en is daarmee geschikt voor een triple crankset.
Als je perfect zou schakelen, dus nooit groot-groot, dan kan je een triple ook wel met een kortekooi deraileur aan.
stel een cassette 12-25 en een triple 32-42-52, dan is het totaal aantal tanden bij de extremen 64 (52x12) of 57 (32x25); dat verschil is niet erg veel.
De enige reden voor een lange kooi is omdat mensen nu eenmaal nooit erg goed opletten hoe scheef de ketting loopt.
stel een cassette 12-25 en een triple 32-42-52, dan is het totaal aantal tanden bij de extremen 64 (52x12) of 57 (32x25); dat verschil is niet erg veel.
De enige reden voor een lange kooi is omdat mensen nu eenmaal nooit erg goed opletten hoe scheef de ketting loopt.
Advies gevraagd; ik ga de Sensa Calbria custom bestellen, ik kan kiezen tussen 3 cranks van Shimano (dubbel, compact en pro compact) Ik fiets meestal op het vlakke (gemiddeld 30/31), maar ga het komende jaar meer proberen te klimmen. Ook kan ik kiezen voor een korte kooi of een medium kooi. Mijn huidige fiets heeft de 105 triple. Welke keuze kan ik het beste maken ? En waarom ? Alvast bedankt voor een eventuele reactie.
Waarom niet een triple laten monteren? Eigenlijk is een compact/dubbel ellendig als je gem. 30km/u fietst. Je ketting ligt dan nooit lekker recht. Als je toch voor de compact gaat zou ik het grootste blad voor een 46 of 44 tands vervangen. Bij een compact is in feite een korte kooi altijd voldoende. (er zijn rekenvoorbeelden genoeg te vinden). Bij een triple is een lange kooi gebruikelijk wil je op een onoplettend moment de boel niet in de soep laten draaien, denk dan aan kettingschade of in het ergste geval het afbreken van de derailleur (ook hier zijn rekenvoorbeelden te vinden op het net).
Mocht je het klimmen echt leuk vinden en het vaker gaan doen dan zou ik bij de triple blijven.
Mocht je het klimmen echt leuk vinden en het vaker gaan doen dan zou ik bij de triple blijven.
Een triple is niet mooi daar is iedereen het wel over eens. Bovendien is het niet nodig tenzij je al wat meer op leeftijd bent of andere beperkingen hebt waardoor je bijvoorbeeld een 30-28 of 30-30 als lichtste verzet nodig zou hebben.
Compact 50-34 met twee casettes is de beste oplossing als je geen triple wilt:
-11-23 voor Nederland. Als je rond 30-31 gemiddeld rijdt, rij je dus meestal rond de 33-35km/u. Bij 90 omwentelingen ligt ie dan op de 18-17-16 wat opzich geen probleem is qua kettinglijn. Voordeel van deze casette is dat ie een heel mooi verloop heeft (weinig verschil tussen de kransjes).
-11-28 voor buitenland. Iets minder mooi verloop maar je lichtste verzet (34-28) is vergelijkbaar met 30-25 op een triple. De 11 is fijn om erbij te hebben in afdalingen. Je hebt geen lange kooi nodig bij deze casette.
Er zijn ook lieden op dit forum die een apart binnenblad voor Nederland hebben, maar ik vind dat teveel gedoe.
Compact plus is voor Nederland net onhandig. Je moet dan vaker tussen binnen- en buitenblad schakelen bij jouw opgegeven gemiddelde snelheid.
Compact 50-34 met twee casettes is de beste oplossing als je geen triple wilt:
-11-23 voor Nederland. Als je rond 30-31 gemiddeld rijdt, rij je dus meestal rond de 33-35km/u. Bij 90 omwentelingen ligt ie dan op de 18-17-16 wat opzich geen probleem is qua kettinglijn. Voordeel van deze casette is dat ie een heel mooi verloop heeft (weinig verschil tussen de kransjes).
-11-28 voor buitenland. Iets minder mooi verloop maar je lichtste verzet (34-28) is vergelijkbaar met 30-25 op een triple. De 11 is fijn om erbij te hebben in afdalingen. Je hebt geen lange kooi nodig bij deze casette.
Er zijn ook lieden op dit forum die een apart binnenblad voor Nederland hebben, maar ik vind dat teveel gedoe.
Compact plus is voor Nederland net onhandig. Je moet dan vaker tussen binnen- en buitenblad schakelen bij jouw opgegeven gemiddelde snelheid.
Tja, het maakt toch niks uit hoe het eruit ziet? Mooi (iedereen is het daarmee eens?) lijkt me geen argument, je ziet dat extra ringetje maar amper zitten.
Als je dus net (of ruim) onder de 33-35 km/u fiets (wat heel veel hobbyisten doen in mijn ogen) en je draait dus een bochtje om waardoor je 28 km/u moet gaan fietsen dan zou je al terug moeten schakelen naar het binnenblad of met een scheve ketting moeten gaan fietsen.
Hoe je het ook went of keert, een compact is nooit ideaal. Voor het gewicht hoef je het ook niet te doen, die 150 gram meer ga je niet merken.
In de bergen is een 30/30 (of 28) wel degelijk een toegevoegde waarde. Vaak zat dat de hobbyist met 8 km/u omhoog kruipt. Moet je maar een uitrekenen wat een cadans je dan draait met 34/28.
We zijn niet allemaal Contador die met pakweg gemiddeld 15 km/u Alpe D'huez op klapt. Kortom, laat je trots varen en kies gewoon praktisch.
Tevens is het inmiddels toch wel bekend dat je met een hogere cadans efficienter fietst. Ik vind dat toch ook wel een argument.
Als je dus net (of ruim) onder de 33-35 km/u fiets (wat heel veel hobbyisten doen in mijn ogen) en je draait dus een bochtje om waardoor je 28 km/u moet gaan fietsen dan zou je al terug moeten schakelen naar het binnenblad of met een scheve ketting moeten gaan fietsen.
Hoe je het ook went of keert, een compact is nooit ideaal. Voor het gewicht hoef je het ook niet te doen, die 150 gram meer ga je niet merken.
In de bergen is een 30/30 (of 28) wel degelijk een toegevoegde waarde. Vaak zat dat de hobbyist met 8 km/u omhoog kruipt. Moet je maar een uitrekenen wat een cadans je dan draait met 34/28.
We zijn niet allemaal Contador die met pakweg gemiddeld 15 km/u Alpe D'huez op klapt. Kortom, laat je trots varen en kies gewoon praktisch.
Tevens is het inmiddels toch wel bekend dat je met een hogere cadans efficienter fietst. Ik vind dat toch ook wel een argument.
Kennelijk zijn er nog altijd mensen, die denken dat Nederland maar 11 provincies heeft....zoals bve
Het is nog erger dan ik voor mogelijk hield....