Pagina 1 van 1

adviesgewicht versus stijfheid wielen

Geplaatst: 02 jan 2009 02:40
door andregc
hallo fiets liefhebbers,

ik lees me altijd suf op het forum en zie dat er heel veel waardevolle informatie en ervaring ronddoolt, vandaar dat ik een vraag had. Ik ben op zoek naar een sterke maar esthetisch mooie wielset voor onder mijn Isaac force waarmee mijn 95 kilo in volle afdaling netjes de bocht door komt (prijs tot 450 euro oid).
Bij mijn vooronderzoek viel me het volgende op:

De maximale adviesgewichten van de berijder voor verschillende wielsets komen niet overeen met de stijfheids waarden die deze wielen scoren in wieltesten.

De campa eurus wielen zijn lateraal de sterkste in de testen hieronder
http://www.rouesartisanales.com/article-23159755.html
(deze zeer waardevolle testen zijn jullie waarschijnlijk niet onbekend). Op het forum komen deze wielen er ook erg goed vanaf. Campa geeft echter een adviesgewicht van maximaal 85 kilo.
Ook de eastons ea70 (voorheen cirquits) hebben een hoge stijfheid, maar hierbij ook een veel hoger adviesgewicht (max 150, futurumshop?). Bij Fulcrum kom je weinig info over gewichten tegen, maar die scharen we in het campa rijtje.

Ik vind de campawielen mooier dan de eastons, maar als ik puur naar adviesgewichten kijk moet ik de eastons kiezen, als ik echter de test als leidraad neem moet ik de Eurus set kiezen. Is campa bang voor schadeclaims of iets dergelijks, waardoor ze een laag gewicht opgeven of zijn er andere eigenschappen aan de wielen die dit lage gewicht als maximaal rechtvaardigen?

En is een Zonda set nog robuuster dan de Eurus? Want dan haal ik deze eerdaags op?

Ik hoop dat jullie hier een balletje over willen opgooien en dat ik een goede keuze kan maken. Het is uberhaupt lastig om als zwaardere kerel een mooie fiets te maken, de keuze is een stuk beperkter dan wanneer je een rustige 65 kilo weegt.

Groeten andre

Geplaatst: 02 jan 2009 10:05
door langebiker
Hoi Andre,


Campa geeft adviesgewicht en zegt dat je anders je wielen vaker moet laten controleren. Als je iets van Campa koopt en je leest de beschrijving word je bijna bang! Alle zinnen eindigen bijna met de tekst: "Kan de dood tot gevolg hebben........" (Dit voor als je zelf wilt sleutelen). Ik ben aantal fietsenwinkels binnen gegaan met de vraag of mijn 95 kilo problemen geeft bij Eurus of Shamal. Allen riepen dat het geen probleem is (goed bekend staande winkels die ook netjes garantie afhandelen!!) en daarbij alle ervaringen op dit forum, dan moet het mijn inziens heel goed kunnen.

Geplaatst: 02 jan 2009 10:32
door amclassic-fan
Ook op shifters of remmen zet Campa het advies gewicht dat je niet meer dan 82/85 kg, dit is gewoon puur juridisch om een rechtzaak te voorkomen.

De adviezen die Easton voor haar wielen geeft qua gewichten liggen een stuk te hoog, het zijn goede wielen. Maar die getallen zijn echt wat overdreven.

Geplaatst: 02 jan 2009 10:35
door kool486
ik heb zonda's en circuit.
mijn favorite wieltjes zijn de zonda's , heb er nu zeker 10000 km mee gereden
zelfs over de keitjes in de RVV met 50 km/h afgedaald, max. in een afdaling 91.8
en ik weeg tussen de 100 en 104 kg.
ZONDA dus!

Geplaatst: 02 jan 2009 11:12
door seger
Dan zal ik daar even een positieve ervaring met de circuits tegenover zetten. 4000 km mee gereden en ze zijn nog perfect recht en de naven lopen nog als een zonnetje. Ook tijdens een paar ziedende afdalingen in de Alpen [ook ongeveer 90 km/u] geen vuiltje aan de lucht. Een keer met 70 km/u hard in een gat gereden en nog steeds niks aan de hand en heb er de Marmotte meegereden. Ik weeg tussen de 90 en 95 kg en ben zeer te spreken over de circuits.
CIRCUIT dus! ;)

Ik denk dat beide genoemde wielsets zeer geschikt zijn en je op een gegeven moment gewoon moet kiezen welke je wil qua prijs, looks, gewicht, etc.

Geplaatst: 02 jan 2009 21:26
door andregc
Hallo,

bedankt voor jullie reacties. Ik twijfel nog tussen de eurus of de zonda, uiteraard is de prijs hierin belangrijk. Welke van de 2 sets is sterker? want over de zonda's zijn niet veel testen bekend, maar de ervaringen blijken erg goed te zijn. wat betreft uiterlijk zijn de zonda's ook al aardig dik, maar de eurus nog net ietsje dikker.

Groeten andre

Geplaatst: 03 jan 2009 00:22
door langebiker
Een goede vriend van mij rijdt al 4 jaar probleemloos met zijn Zonda's! Hij zit ook ruim aan de 90 kilo en is bovendien niet echt zuinig op zijn spullen! Beide wielsets gaat dus lukken, prijs of toch het uiterlijk zal de keuze worden!
Succes, hoor graag welke het worden/zijn geworden.

Geplaatst: 03 jan 2009 12:24
door kool486
Seger schreef:Dan zal ik daar even een positieve ervaring met de circuits tegenover zetten. 4000 km mee gereden en ze zijn nog perfect recht en de naven lopen nog als een zonnetje. Ook tijdens een paar ziedende afdalingen in de Alpen [ook ongeveer 90 km/u] geen vuiltje aan de lucht. Een keer met 70 km/u hard in een gat gereden en nog steeds niks aan de hand en heb er de Marmotte meegereden. Ik weeg tussen de 90 en 95 kg en ben zeer te spreken over de circuits.
CIRCUIT dus! ;)

Ik denk dat beide genoemde wielsets zeer geschikt zijn en je op een gegeven moment gewoon moet kiezen welke je wil qua prijs, looks, gewicht, etc.


ik heb niets negatiefs over de Circuit wielen gemeld!

Geplaatst: 03 jan 2009 12:31
door seger
Zo bedoel ik het ook niet. Ik bedoel alleen: over beide wielen kan een positief verhaal verteld worden. Jij hebt ervaring met de Zonda's en ik met de Circuits. Beide hebben we positieve ervaringen. Hoor en wederhoor :D. Zoals je kan lezen zeg ik ook dat beide wielen geschikt zijn. Dus geen reden om je aangevallen te voelen.

Geplaatst: 03 jan 2009 18:54
door kool486
Seger schreef:Zo bedoel ik het ook niet. Ik bedoel alleen: over beide wielen kan een positief verhaal verteld worden. Jij hebt ervaring met de Zonda's en ik met de Circuits. Beide hebben we positieve ervaringen. Hoor en wederhoor :D. Zoals je kan lezen zeg ik ook dat beide wielen geschikt zijn. Dus geen reden om je aangevallen te voelen.


ik heb ervaring met beide, en voel me in het geheel niet aangevallen
mijn circuit wielen zijn na 3 jaar ook nog steeds recht, maar zitten in mijn 2e fiets.