Pagina 1 van 2
crankset 10 speed bladen 11 speed
Geplaatst: 25 dec 2008 10:41
door morti
hallo
het was om te vragen als ik mijn crankset 10 speed kon gebruiken om 11 speed bladen te monteren zou dit lukken of zou de afstand tussen de 2 bladen te groot zijn ?ps aan ieder prettige feesten en een goed 2009 fiets jaar met weinig pech
Geplaatst: 25 dec 2008 11:43
door jaapie91
Ik heb ergens gelezen/gehoord dat dit niet gaat werken.
Ik zou als ik jou was het topic over campa 2009 maar eens goed doorlezen, volgens mij is het daar al eens voorbij gekomen.
Geplaatst: 25 dec 2008 17:00
door fdegrove
Hoi,
Als je 11S bladen op een 10S trapstel monteert werkt dit gewoon perfect.
Het verschil in afstand tussen beide bladen wordt bepaald door de breedte van de bevestigingspunten.
Ciao,
Geplaatst: 25 dec 2008 17:54
door amclassic-fan
Voor 10 speed werkt het dus, maar volgens mij niet ideaal voor 11 speed. Bij 11 speed zitten de bladen 0,6 mm dichter bij elkaar dan bij 10 speed.
Geplaatst: 25 dec 2008 18:53
door fdegrove
Hoi,
De bladen worden dichter bij elkaar gebracht door de dunnere bevestigingspunten van de bladen zelf, niet van de crank.
Dus, als je naar 11S wil overstappen kan je je 10S crankstel gebruiken en daar dan 11S bladen op monteren.
Mits de achterderailleur, ketting en shifters dan ook 11S zijn zie ik geen enkel verschil in functionaliteit t.o.v. een volledig nieuwe 11S groep.
Ciao,
Geplaatst: 25 dec 2008 19:27
door amclassic-fan
Ah zo, ik had begrepen dat juist de bevestingspunten op de crank smaller waren, maar dit klinkt wel logischer. Die punten op de crank dunner maken zou niet zo'n goed idee zijn voor de duurzaamheid denk ik zo.
Geplaatst: 27 dec 2008 01:08
door janjr
Het is zelfs niet nodig 11s bladen te monteren. Een 10s crank en bladen werkt perfect met de 11 s groep. Deze week heb ik mijn eerste ritten gedaan met deze combinatie (alles 11s behalve de crank en bladen) en dit werkt feilloos.
Geplaatst: 27 dec 2008 10:32
door roger
Ja idd de 10speed bladen zouden gewoon moeten werken volgens mijn fietsenmaker,omdat ik voor een 50er voorblad kies en en 34er(11speed) hier in limburg eigenlijk niet nodig heb koop ik een 38er(10speed) erbij en dat zou gewoon moeten werken
Zo kan ik alle terreinen wel aan ga ik naar Italie of Frankrijk steek ik een 34 en hier in het heuvelland een 38er.
Geplaatst: 27 dec 2008 19:05
door morti
maar zijn die bladen dan niet te dik en staan ze dan niet te ver uiteen op vlot te kunnen schakelen?
Geplaatst: 27 dec 2008 21:05
door fdegrove
Hoi,
Zolang je niet extreem gaat cross-chainen (bij 11S met 10S crank) mag het geen probleem zijn.
Ciao,
Geplaatst: 23 jan 2009 19:19
door speedskater
fdegrove schreef:Hoi,
De bladen worden dichter bij elkaar gebracht door de dunnere bevestigingspunten van de bladen zelf, niet van de crank.
Dus, als je naar 11S wil overstappen kan je je 10S crankstel gebruiken en daar dan 11S bladen op monteren.
Mits de achterderailleur, ketting en shifters dan ook 11S zijn zie ik geen enkel verschil in functionaliteit t.o.v. een volledig nieuwe 11S groep.
Ciao,
Is het nodig om ook de 10S achterderailleur te vervangen? Alleen shifters, cassette en ketting zou misschien voldoende zijn? Heeft iemand hier al ervaring mee?
Speedskater
Geplaatst: 24 jan 2009 11:13
door sharkman113
10 speed derailleur werkte niet optimaal, crankstel ging prima, ketting werkte niet (goed, net als de 10 speed links), derailleur voor werkte redelijk/goed.