Carbon velgbed schoonmaken
Tube is lek en moet vervangen worden, helaas is dit niet de eerste keer en elke keer ben ik te lui geweest om het velgbed te ontdoen van lijm. Nu ligt er dus een zodanig dikke onregelmatige lijmlaag op, dat het onmogelijk is om de tube er netjes op te krijgen. Hoe kan je het velgbed veilig schoonmaken? Ik weet dat hier al wat topics over zijn, maar die geven mij (en misschien anderen) geen antwoord. Wegkrabben met staalborstels en messen komen er bij mij niet in, wil het wiel graag netjes en onbeschadigd laten. Dus nu blijven de oplosmiddelen over. Het oplossend vermogen (voor deze lijm) van wasbenzine of aceton is te laag en duurt daardoor veelste lang. Dus grijp ik snel naar de thinner of bisonkit lijmoplosser, echter weet ik niet of dit schadelijk is voor de carbonstructuur, omdat deze uit o.a. hars bestaat en hars is oplosbaar met deze middelen. Zipp raad volgens mij Goofoff aan om lijm te verwijderen, maar dit is enkel te verkrijgen in de US. De samenstelling komt redelijk overeen met thinner (hoofdbestandeel Tolueen/Xyleen). Ik hoop dat iemand van de experts hier antwoord op heeft?
Hoi,
Borsteltje nemen met een dikte die +/- overeenstemt met de breedte van je velgbed en in petroleum/huisbrandolie drenken en daar je velg ruim mee instrijken.
De petroleum maakt de lijm wak en dan kan je vervolgen de lijmresten met een vod wegwrijven.
Als de lijm is verwijderd de petroleum en laatste lijmresten verwijderen met een in aceton gedrenkte vod.
Is alles netjes droog kan je weer je eerste laag lijm aanbrengen enz...
Als het enigszins kan doe je dit liefst in een goed verluchte ruimte.
Ciao,
Borsteltje nemen met een dikte die +/- overeenstemt met de breedte van je velgbed en in petroleum/huisbrandolie drenken en daar je velg ruim mee instrijken.
De petroleum maakt de lijm wak en dan kan je vervolgen de lijmresten met een vod wegwrijven.
Als de lijm is verwijderd de petroleum en laatste lijmresten verwijderen met een in aceton gedrenkte vod.
Is alles netjes droog kan je weer je eerste laag lijm aanbrengen enz...
Als het enigszins kan doe je dit liefst in een goed verluchte ruimte.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Hoi,
Meer en meer wordt lampolie in kleurloze/geurloze vorm aangeboden in de grootwarenhuizen/Kruidvat .e.d.
Het werkt ook wel maar niet zo goed als de echte ouderwetse petroleum.
Je kan ook een litertje diesel brandstof (of mazout, is het zelfde maar voor de huisverwarming bedoeld) bij het tankstation halen.
En ja, als het wat is ingewerkt wordt de lijm zo dun dat je hem er vrij eenvoudig kan afvegen.
Tien minuten a een kwartiertje werk/velg.
Ciao,
Meer en meer wordt lampolie in kleurloze/geurloze vorm aangeboden in de grootwarenhuizen/Kruidvat .e.d.
Het werkt ook wel maar niet zo goed als de echte ouderwetse petroleum.
Je kan ook een litertje diesel brandstof (of mazout, is het zelfde maar voor de huisverwarming bedoeld) bij het tankstation halen.
En ja, als het wat is ingewerkt wordt de lijm zo dun dat je hem er vrij eenvoudig kan afvegen.
Tien minuten a een kwartiertje werk/velg.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Net geprobeerd met diesel, maar het resultaat is nog niet echt denderend :S. De lijm wordt meer plakkerig dan dat hij week en zacht wordt. Nu 3x gedaan, maar de velg is nog verre van lijmvrij. Misschien moet ik de diesel langer erin laten trekken (nu 1 kwartiertje laten intrekken)?
Nog 1 vraagje, de diesel loopt nu wel via de velggaten de velg in, omdat de diesel zo vloeibaar is is dit niet te voorkomen. Kan dit kwaad voor het carbon?
Nog 1 vraagje, de diesel loopt nu wel via de velggaten de velg in, omdat de diesel zo vloeibaar is is dit niet te voorkomen. Kan dit kwaad voor het carbon?
Michiel17 schreef:Net geprobeerd met diesel, maar het resultaat is nog niet echt denderend :S. De lijm wordt meer plakkerig dan dat hij week en zacht wordt. Nu 3x gedaan, maar de velg is nog verre van lijmvrij. Misschien moet ik de diesel langer erin laten trekken (nu 1 kwartiertje laten intrekken)?
Nog 1 vraagje, de diesel loopt nu wel via de velggaten de velg in, omdat de diesel zo vloeibaar is is dit niet te voorkomen. Kan dit kwaad voor het carbon?
Hoi,
Mijn bevindingen zijn gebaseerd op Mastik One (Vittoria), Conti en Pastali lijmen.
mocht je Tubasti (wit) lijm hebben gebruikt dan kan je beter White Spirit gebruiken.
Hoedanook, niet zijn zijn met de diesel en voldoende laten intrekken. Nadien is het kinderspel om de zacht geworden lijm weg te vegen.
Noch dieselolie of White Spirit tasten carbon composieten aan maar om alles terug vetvrij te maken veeg je achteraf alles mooi netjes weg met een vodje in aceton gedrenkt.
Denk erom dat je niet de stickers van je wielen weghaalt want met petroleumderivaten is dat sneller gebeurd dan je zou denken.
Ik ben een grote fan van decals, licht en enkele gevoelig voor krassen...
Tja, het spul stinkt als de pest en is belsist niet gezond.
Mijn vrouw is ook niet aan te spreken als ik met petroleum de kettingen en cassttes heb gekuist maar het is nog steeds het goedkooptst.
De dag dat citrusontvetter 4 euro/l kost behelp ik me graag daarmee.
Succes nog en pretige kerst,
Snobisme is een dure hobby...
Bedankt! Het gaat behoorlijk goed, bijna al het mastik lijm eraf. Echter zit er nu nog witte lijm op van Rose (eerste tube met die troep erop gegooit). Wat een pest spul is dat :p. Ik ga deze dagen nog flink aan de slag en dan moet het lukken .
Ook fijne feestdagen toegewenst:)!
Ook fijne feestdagen toegewenst:)!
@fdegrove Aangezien jij ontzettend veel ervaring hebt met tubes en het monteren ervan heb je wellicht ook wel eens de tubelijm van Schwalbe gebruikt?
Wat vindt je er van en hoe komt dat eraf na gebruik?
Vast bedankt voor je reactie.
Wat vindt je er van en hoe komt dat eraf na gebruik?
Vast bedankt voor je reactie.
"Try not. Do or do not......there is no try"
Na ongeveer 4 uur met diesel en thinner te hebben gestoeid is mijn velgbed weer als nieuw! Alleen nog 1 vraagje :p, natuurlijk zit er nu binnenin de velg nog allemaal diesel. Diesel verdampt niet zo snel als benzine/thinner e.d.. Hoe lang duurt het ongeveer totdat de diesel verdampt is en ik er een nieuwe tube op kan leggen?
Hoi,
Als je nu rijkelijk aceton op je velgbed aanbrengt (het loopt wel vanzelf in de spaakgaten) dan is de diesel onschadelijk gemaakt.
Zoniet laat je de boel een nachtje uitdampen.
Ik heb er nooit enig probleem door gehad en de geur verdwijnt vrij snel.
Ciao,
Als je nu rijkelijk aceton op je velgbed aanbrengt (het loopt wel vanzelf in de spaakgaten) dan is de diesel onschadelijk gemaakt.
Zoniet laat je de boel een nachtje uitdampen.
Ik heb er nooit enig probleem door gehad en de geur verdwijnt vrij snel.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...