Probleem met 11 speed cassette
Ben overgestapt van Shimano naar Campa en dan wel de 11 speed groep. Nu bij mijn beide wielen de body vervangen. Het gaat om Mavic's. 1 x de Ksyrium ES en 1 x de Cosmic Carbone SL Premium. Bij de Ksyrium geen problemen, cassette loopt netjes vrij maar bij de Cosmic loopt de achterkant van de cassette aan tegen het gedeelte van de naaf waar de spaken in bevestigd zitten.
Iemand enig idee hoe dit opgelost kan worden? Het zijn 2 verschillende wielen en ik zie inderdaad dat de ruimte achter de cassette bij de cosmic echt minimaal is.
En nee, ik ben niet het ringetje vergeten onder de body. Ik zou een tweede ring kunnen aanbrengen maar of dit slim is in verband met de afdichting weet ik niet. Het kan wel, body loopt dan niet aan tegen het frame.
Ik zie ook dat de campa cassette aan de achterkant wat terugvalt waardoor hij inderdaad wat oversteekt aan de achterkant en dus aanloopt. Ik weet niet of dit ook zo is bij de 10 speed cassettes want daar heb ik geen ervaring mee.
Bij Shimano moest er altijd eerst een ring op de body maar zover mij bekend moet dit niet bij Campa toch?
Alle hulp is welkom!
Iemand enig idee hoe dit opgelost kan worden? Het zijn 2 verschillende wielen en ik zie inderdaad dat de ruimte achter de cassette bij de cosmic echt minimaal is.
En nee, ik ben niet het ringetje vergeten onder de body. Ik zou een tweede ring kunnen aanbrengen maar of dit slim is in verband met de afdichting weet ik niet. Het kan wel, body loopt dan niet aan tegen het frame.
Ik zie ook dat de campa cassette aan de achterkant wat terugvalt waardoor hij inderdaad wat oversteekt aan de achterkant en dus aanloopt. Ik weet niet of dit ook zo is bij de 10 speed cassettes want daar heb ik geen ervaring mee.
Bij Shimano moest er altijd eerst een ring op de body maar zover mij bekend moet dit niet bij Campa toch?
Alle hulp is welkom!
Composite schreef:Ik denk dat de simpelste oplossing is om net als bij Shimano en ring achter de cassette te plaatsen.
Ik heb het geprobeerd met de ring die je bij shimano gebruikt maar dan past het kleinste kransje niet meer op de body...
jona91 schreef:ik zou het eeens proberen met de tweede ring
Zou dit niet slecht zijn voor de afdichting van de body? Het rubber op de naaf zou dan weleens niet helemaal meer kunnen afsluiten of valt dat wel mee?
Vandaag bij Hopmans geweest en het probleem is inderdaad bekend bij Mavic. De nieuwe 11 speed cassette valt iets over de body heen aan de binnenkant waardoor deze bij de cosmic's aanloopt. Ik heb nu een dunne vulring meegekregen die je achter de cassette plaatst en hiermee is het probleem opgelost.
Begin januari komt Mavic met een 'officiele' vulring die nog dunner is dan degene die ik nu heb meegekregen en daarmee is het probleem definitief opgelost.
Begin januari komt Mavic met een 'officiele' vulring die nog dunner is dan degene die ik nu heb meegekregen en daarmee is het probleem definitief opgelost.
Mooi! Zelfde probleem heb ik overigens bij Zipp.
http://www.cyclemania-c.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
Ik probeerde gisteren ook een 11 speed cassette te monteren op mijn Cosmic Carbone SL Premium wielen, en zoals je kan lezen bij de topic starter loopt deze niet vrij.
Vandaag in een fietsenzaak achter zo een ringetje gevraagd om achter de cassette te plaatsen ,deze zijn echter niet op voorraad en over de wachttijd konden ze ook niet veel zeggen.
Hoe breed moet dit ringetje zijn?
Misschien kan ik er dan zelf zo eentje draaien.
Vandaag in een fietsenzaak achter zo een ringetje gevraagd om achter de cassette te plaatsen ,deze zijn echter niet op voorraad en over de wachttijd konden ze ook niet veel zeggen.
Hoe breed moet dit ringetje zijn?
Misschien kan ik er dan zelf zo eentje draaien.
Groetjes
-
- Forum-lid
Ik heb geprobeerd met een ringetje dat normaal achter de shimano cassette zit bij sommige mavic body's,dit blijkt echter te dik te zijn (1mm) ,het laatste kroontje van de 11 speed cassette past niet goed meer in de vertanding van de body.
Groetjes
heb een 11 speed cassette op mijn dt swiss naven staan en loopt perfeckt nu zoals hierboven beschreven ging ik nog een 11 speed cassette bij kopen voor mijn reserve mavic wielen en heb ook problemen dus gaan we ook op zoek naar de juiste ring alvast bedankt voor de raad