Amateurisme in de fietsenbranche.
Geplaatst: 19 dec 2008 21:08
Amateurisme in de fietsenbranche.
Ik ben al lange tijd bezig met eigen fietsontwerpen waar bij ik vooral levensduur en weinig onderhoud van belang vind. Vandaar de frames in titaan en verdere onderdelen grotendeels in RVS. Ik heb contact gezocht met allerlei fabrikanten voor speciale onderdelen die ik wil gebruiken, en om evt. speciale versies op maat te laten maken. In november contact gezocht met groothandels voor de redelijk standaard onderdelen die ik in Nederland kan verkrijgen.
Nou is het moeilijk te bepalen wie wat precies aan wie levert (structuur dus, levert een importeur rechtstreeks aan de fietsenhandel of via groothandels?) en wat ze precies in hun assortiment hebben (om maar wat te noemen: Als er SKS spatborden in het assortiment zitten, dan ook alle losse onderdelen daarvan? En hoe zit het met voorraad? Levertijd? Kan ik per internet bestellen? Etc.), dus gewoon een rits groothandels aangeschreven via email.
O.a. aangeschreven:
- Agu
- Juncker
- cyclia
- Pointbike.nl (= Rivosports, Lezyne accessoires, ik ben b.v. geinteresseerd in de Alloy floor drive en RVS multitools)
en dan nog een paar andere via een webformulier, zoals
- Kruitbosch
- KMG
Na 3 weken nul komma niks respons van de eerste 4.
KMG deed niet moeilijk en ik had direkt toegang, maar ze hebben weer veel dingen niet die ik zoek. Kan ik misschien wel bestellen, maar dat laat ik hier even terzijde.
Kruitbosch belde me op en wilde eigenlijk alleen leveren aan winkels. Dan vraag ik me af, hoe doen andere fietsenfabrikanten dat dan? Bij de lokale fietsenmaker inkopen? Nee natuurlijk. Diegene die ik aan de lijn had noemde nog dat het voor hun interessant moest zijn. Kan ik inkomen, ik vreesde al dat ik meteen voor duizenden euro's moest inkopen, wat ik niet wil want ik was nog met de prototypes bezig en wil eerst testen of de onderdelen die ik uitzoek echt goed zijn (en mij bevallen). Hij had het ook nog over mensen 'met een schuurtje in de tuin' die wat fietsonderdelen willen hebben. Ja kom op zeg! Ik had mijn website adres gegeven, en de moeite/opzet daarin moet duidelijk maken dat ik niet aan het rotzooien ben en de moeite die dat kost om alles te presenteren (grafisch niet indrukwekkend, geef ik toe, maar dat is irrelevant, het gaat om de inhoud. Ik heb een enorme hekel aan opzichtige websites die niets vertellen of zelfs zonder Flash niet werken; en nee, Flash heb ik niet geinstalleerd op mijn PC, ik heb geen zin voor zinloze animaties die rommel te installeren onder FreeBSD met Linux emulatie etc. Bah!). Toen bleek dat 'interessant' ging om 250 euro. Kom op zeg, dat is toch niks! Waar doe je nou moeilijk over? Er zou nog een vertegenwoordiger contact opnemen. Niets meer van gehoord.
De eerste 3 nogmaals een email gestuurd, en pointbike/rivosports via webformulier en gevraagd of hun emailadressen wel werken.
Opeens van alle 4 antwoord.
1. Agu: Doet moeilijk, wil dat ik via lokale fietsenmaker inkoop vooraleer ik bij hun (in grotere aantallen) kan inkopen. Tijdens het gesrpek deed ik er niet moeilijk over, maar al met al ben ik dit gezanik onderhand zat. Ik wil direkt kunnen zien wat ze op voorraad hebben aan b.v. Brooks zadels (ik wil een paar Brooks B17 Imperials b.v.), leren Cordo handvatten etc. Ook om mijn verkoop prijs te kunnen bepalen en keuzes te maken (zadels, SRAM naven) wil ik gewoon volledige toegang en niet dit gehannes!
2. Juncker: Ok, ik kan klant worden.
3. Cyclia: Stuurt een email dat iemand al contact heeft opgenomen en me heeft doorverwezen naar lokale groothandel Avada in Alphen a.d. Rijn. Onzin! Niemand van Cyclia heeft mij gebeld of geemaild. Vinden ze dat normaal, om te doen alsof ze wel actie hebben ondernomen? Ik heb ze in ieder geval een email gestuurd om te zeggen dat ze dat helemaal niet hebben gedaan.
4. Rivosport wilde weten wat ik deed. Had ik in feite al verteld want dat staat op mijn website (link was meegestuurd). Toch nog een email gestuurd, tot nu, zo'n 3 weken later, nog niets van gehoord.
Dan komen we nog bij Shimano benelux. Die vroeg ik of ik rechtstreeks bij hun kon inkopen (i.h.b. Alfine naafdynamo en evt. de 8v achternaaf), ik dacht dat ze net als Agu importeur + groothandel zijn. Ik had er nog in gezet, dat ik wilde weten of ik bij hun of een andere groothandel kon inkopen. Antwoord was dat ik bij 'dealers' moest zijn vanwege garantie, aansprakelijkheid etc. Wat een ontiegelijke bullshit! Ik, als verkoper ben verantwoordelijk. Zijn er evt. nog eisen aan wat ik moet kunnen sleutelen? (kan ik echt wel!) Dat zou een reden kunnen zijn, maar waarom staat dat niet in de email? Met 'dealers' nam ik aan dat lokale fietsenmakers bedoeld worden, en niet groothandels. Ik voelde me weer niet serieus genomen en was behoorlijk gepikeerd. Heb dit ook geschreven en kreeg toen een respons dat dat niet de bedoeling was, en iemand contact zou opnemen voor OEM. Niets meer van gehoord. De Avada baas die ik later aan de telefoon had, kon wel de Shimano naven bestellen. Ik vroeg me dus af, waarom Shimano me dan niet naar een groothandel verwees die losse Shimano Alfine naven heeft liggen/kan bestellen. Diegene van Avada zei daarover: "Shimano is altijd vaag". Nou ja zeg, is dit serieus te nemen?
Na al dit gedoe schreef ik een vriend in Engeland over deze zaken, waarin ik hem zei dat ik het vreemd vond dat deze zaken ueberhaupt niet allemaal failliet zijn. Wat een onvoorstelbare knulligheid.
Wat betreft RVS is het moeilijk mensen/bedrijven te vinden die kunnen maken wat ik wil, dus ik dacht b.v. voor mijn ontwerp achterdrager, het aan Axiom (in Canada) te vragen, of ze hun gewone drager konden leveren naar NL en in welke minimale aantallen, en of mijn custom ontwerp door hun te maken is en tegen welke aantallen/prijs etc. Na 1 maand (tusentijds nog een bericht gestuurd met kopie van mijn 1e email) nog geen enkele reactie...
Positief:
Een email gestuurd naar Falbrook, ik wil nl. de Nuvinci naven ook als optie aanbieden. Kort er na een reactie per email van Jack Brandsen en niet veel later hem ook telefonisch gesproken. Leuk, geen gezeur over schuurtjes in de tuin of dat ik meteen aantallen moet afnemen, nee, ik kan gewoon die Nuvinci's geleverd krijgen, en 1 stuk om te beginnen voor mijn testfiets. Hij woont niet ver van mij, bood me ook aan een fiets met die naaf te lenen (ik was er zeer nieuwsgierig naar, maar was er nog niet aan toe gekomen een fiets met zo'n naaf uit te proberen). Da's heel andere koek!
Hier is overigens mijn impressie van de Nuvinci naaf:
Link: Mijn ervaringen met de NuVvinci naaf
De naaf beviel mij zo goed dat ik de SRAM i-Motion 9 en Alfine 8v waarschijnlijk niet ga gebruiken/aanbieden, en de eerste demofietsen worden uitgevoerd met Nuvinci.
Wat betreft mijn fietsontwerpen, de filosofie erachter en wat ik aan accessoires wil leveren, zie:
Link: Mijn fiets ontwerpen
Het is wat uitgebreider dan toen ik de eerste emails aan die groothandels schreef, maar dat 'schuurtje in de tuin' was natuurlijk helemaal niet aan de orde. Het opmaken/onderhouden van die webpagina's kost al meer dan wat voor 'winst' ik had kunnen maken voor enkele losse onderdelen, door iets simpels te doen als een krantenwijk te lopen; om maar eens wat te noemen.
Conclusie:
Wat mij betreft tot nu toe een dikke min voor de groothandels/importeurs/fabrikanten waar ik mee te maken heb gehad, behalve i.h.b. Avada, KMG, Fallbrook. Wat betreft Juncker moet ik nog kijken hoe dat verder gaat.
Ik ben al lange tijd bezig met eigen fietsontwerpen waar bij ik vooral levensduur en weinig onderhoud van belang vind. Vandaar de frames in titaan en verdere onderdelen grotendeels in RVS. Ik heb contact gezocht met allerlei fabrikanten voor speciale onderdelen die ik wil gebruiken, en om evt. speciale versies op maat te laten maken. In november contact gezocht met groothandels voor de redelijk standaard onderdelen die ik in Nederland kan verkrijgen.
Nou is het moeilijk te bepalen wie wat precies aan wie levert (structuur dus, levert een importeur rechtstreeks aan de fietsenhandel of via groothandels?) en wat ze precies in hun assortiment hebben (om maar wat te noemen: Als er SKS spatborden in het assortiment zitten, dan ook alle losse onderdelen daarvan? En hoe zit het met voorraad? Levertijd? Kan ik per internet bestellen? Etc.), dus gewoon een rits groothandels aangeschreven via email.
O.a. aangeschreven:
- Agu
- Juncker
- cyclia
- Pointbike.nl (= Rivosports, Lezyne accessoires, ik ben b.v. geinteresseerd in de Alloy floor drive en RVS multitools)
en dan nog een paar andere via een webformulier, zoals
- Kruitbosch
- KMG
Na 3 weken nul komma niks respons van de eerste 4.
KMG deed niet moeilijk en ik had direkt toegang, maar ze hebben weer veel dingen niet die ik zoek. Kan ik misschien wel bestellen, maar dat laat ik hier even terzijde.
Kruitbosch belde me op en wilde eigenlijk alleen leveren aan winkels. Dan vraag ik me af, hoe doen andere fietsenfabrikanten dat dan? Bij de lokale fietsenmaker inkopen? Nee natuurlijk. Diegene die ik aan de lijn had noemde nog dat het voor hun interessant moest zijn. Kan ik inkomen, ik vreesde al dat ik meteen voor duizenden euro's moest inkopen, wat ik niet wil want ik was nog met de prototypes bezig en wil eerst testen of de onderdelen die ik uitzoek echt goed zijn (en mij bevallen). Hij had het ook nog over mensen 'met een schuurtje in de tuin' die wat fietsonderdelen willen hebben. Ja kom op zeg! Ik had mijn website adres gegeven, en de moeite/opzet daarin moet duidelijk maken dat ik niet aan het rotzooien ben en de moeite die dat kost om alles te presenteren (grafisch niet indrukwekkend, geef ik toe, maar dat is irrelevant, het gaat om de inhoud. Ik heb een enorme hekel aan opzichtige websites die niets vertellen of zelfs zonder Flash niet werken; en nee, Flash heb ik niet geinstalleerd op mijn PC, ik heb geen zin voor zinloze animaties die rommel te installeren onder FreeBSD met Linux emulatie etc. Bah!). Toen bleek dat 'interessant' ging om 250 euro. Kom op zeg, dat is toch niks! Waar doe je nou moeilijk over? Er zou nog een vertegenwoordiger contact opnemen. Niets meer van gehoord.
De eerste 3 nogmaals een email gestuurd, en pointbike/rivosports via webformulier en gevraagd of hun emailadressen wel werken.
Opeens van alle 4 antwoord.
1. Agu: Doet moeilijk, wil dat ik via lokale fietsenmaker inkoop vooraleer ik bij hun (in grotere aantallen) kan inkopen. Tijdens het gesrpek deed ik er niet moeilijk over, maar al met al ben ik dit gezanik onderhand zat. Ik wil direkt kunnen zien wat ze op voorraad hebben aan b.v. Brooks zadels (ik wil een paar Brooks B17 Imperials b.v.), leren Cordo handvatten etc. Ook om mijn verkoop prijs te kunnen bepalen en keuzes te maken (zadels, SRAM naven) wil ik gewoon volledige toegang en niet dit gehannes!
2. Juncker: Ok, ik kan klant worden.
3. Cyclia: Stuurt een email dat iemand al contact heeft opgenomen en me heeft doorverwezen naar lokale groothandel Avada in Alphen a.d. Rijn. Onzin! Niemand van Cyclia heeft mij gebeld of geemaild. Vinden ze dat normaal, om te doen alsof ze wel actie hebben ondernomen? Ik heb ze in ieder geval een email gestuurd om te zeggen dat ze dat helemaal niet hebben gedaan.
4. Rivosport wilde weten wat ik deed. Had ik in feite al verteld want dat staat op mijn website (link was meegestuurd). Toch nog een email gestuurd, tot nu, zo'n 3 weken later, nog niets van gehoord.
Dan komen we nog bij Shimano benelux. Die vroeg ik of ik rechtstreeks bij hun kon inkopen (i.h.b. Alfine naafdynamo en evt. de 8v achternaaf), ik dacht dat ze net als Agu importeur + groothandel zijn. Ik had er nog in gezet, dat ik wilde weten of ik bij hun of een andere groothandel kon inkopen. Antwoord was dat ik bij 'dealers' moest zijn vanwege garantie, aansprakelijkheid etc. Wat een ontiegelijke bullshit! Ik, als verkoper ben verantwoordelijk. Zijn er evt. nog eisen aan wat ik moet kunnen sleutelen? (kan ik echt wel!) Dat zou een reden kunnen zijn, maar waarom staat dat niet in de email? Met 'dealers' nam ik aan dat lokale fietsenmakers bedoeld worden, en niet groothandels. Ik voelde me weer niet serieus genomen en was behoorlijk gepikeerd. Heb dit ook geschreven en kreeg toen een respons dat dat niet de bedoeling was, en iemand contact zou opnemen voor OEM. Niets meer van gehoord. De Avada baas die ik later aan de telefoon had, kon wel de Shimano naven bestellen. Ik vroeg me dus af, waarom Shimano me dan niet naar een groothandel verwees die losse Shimano Alfine naven heeft liggen/kan bestellen. Diegene van Avada zei daarover: "Shimano is altijd vaag". Nou ja zeg, is dit serieus te nemen?
Na al dit gedoe schreef ik een vriend in Engeland over deze zaken, waarin ik hem zei dat ik het vreemd vond dat deze zaken ueberhaupt niet allemaal failliet zijn. Wat een onvoorstelbare knulligheid.
Wat betreft RVS is het moeilijk mensen/bedrijven te vinden die kunnen maken wat ik wil, dus ik dacht b.v. voor mijn ontwerp achterdrager, het aan Axiom (in Canada) te vragen, of ze hun gewone drager konden leveren naar NL en in welke minimale aantallen, en of mijn custom ontwerp door hun te maken is en tegen welke aantallen/prijs etc. Na 1 maand (tusentijds nog een bericht gestuurd met kopie van mijn 1e email) nog geen enkele reactie...
Positief:
Een email gestuurd naar Falbrook, ik wil nl. de Nuvinci naven ook als optie aanbieden. Kort er na een reactie per email van Jack Brandsen en niet veel later hem ook telefonisch gesproken. Leuk, geen gezeur over schuurtjes in de tuin of dat ik meteen aantallen moet afnemen, nee, ik kan gewoon die Nuvinci's geleverd krijgen, en 1 stuk om te beginnen voor mijn testfiets. Hij woont niet ver van mij, bood me ook aan een fiets met die naaf te lenen (ik was er zeer nieuwsgierig naar, maar was er nog niet aan toe gekomen een fiets met zo'n naaf uit te proberen). Da's heel andere koek!
Hier is overigens mijn impressie van de Nuvinci naaf:
Link: Mijn ervaringen met de NuVvinci naaf
De naaf beviel mij zo goed dat ik de SRAM i-Motion 9 en Alfine 8v waarschijnlijk niet ga gebruiken/aanbieden, en de eerste demofietsen worden uitgevoerd met Nuvinci.
Wat betreft mijn fietsontwerpen, de filosofie erachter en wat ik aan accessoires wil leveren, zie:
Link: Mijn fiets ontwerpen
Het is wat uitgebreider dan toen ik de eerste emails aan die groothandels schreef, maar dat 'schuurtje in de tuin' was natuurlijk helemaal niet aan de orde. Het opmaken/onderhouden van die webpagina's kost al meer dan wat voor 'winst' ik had kunnen maken voor enkele losse onderdelen, door iets simpels te doen als een krantenwijk te lopen; om maar eens wat te noemen.
Conclusie:
Wat mij betreft tot nu toe een dikke min voor de groothandels/importeurs/fabrikanten waar ik mee te maken heb gehad, behalve i.h.b. Avada, KMG, Fallbrook. Wat betreft Juncker moet ik nog kijken hoe dat verder gaat.