Een baanfiets heeft, zoals bekend een andere geometrie. Cranks zijn wat korter, daar hou ik rekening mee in zadelhoogte.
Maar hoe zit het met de positie van het zadel tov de bracket as, in vergelijk met fietsen op de weg?
En afstand zadel tot stuur?
Ben benieuwd of iemand daar iets over kan zeggen, en achterliggende idee daarbij.
Bedankt!
zit baanfiets
ik zit met hetzelfde. ben aan het kijken voor een fiets/frame, maar de juiste maat is toch wel belangrijk.. ik zal in elk geval de huurfiets eens een keertje opmeten. want eigenlijk zit ik daar wel lekker op.
wat ik kan vinden aan geometrietabellen, geeft een steilere zit- en balhoofdhoek (ca 1-2 graden) aan en een hoger bracket (1 cm). de bovenbuis lijkt me niet veel korter dan bij wegfietsen, maar dat is moeilijk omdat de "klassieke" (niet sloping) geometrie bijna niet meer bestaat, dus de verhouding zitbuis/bovenbuis als "maat" is eigenlijk verouderd.
tips en ideeen welkom!!
wat ik kan vinden aan geometrietabellen, geeft een steilere zit- en balhoofdhoek (ca 1-2 graden) aan en een hoger bracket (1 cm). de bovenbuis lijkt me niet veel korter dan bij wegfietsen, maar dat is moeilijk omdat de "klassieke" (niet sloping) geometrie bijna niet meer bestaat, dus de verhouding zitbuis/bovenbuis als "maat" is eigenlijk verouderd.
tips en ideeen welkom!!
De zit is in ieder geval "korter" dan bij een wegfiets, ook gebaseerd op het feit dat je altijd in de beugels zit op de baan.
Maar dit is allemaal wat verwarrend als je naar de geometrieen kijtk van diverse baanfietsen. Veel leveranciers (van wegfietsen) nemen een standaard wegframe en zetten daar horizontale padden in...en dan heb je een baanfiets.
Bracket staat hoger maar dat is duidelijk aangezien je meer bodemvrijheid wil hebben op de baan, vandaar ook de kortere cranks (165 mm over het algemeen).
Maar dit is allemaal wat verwarrend als je naar de geometrieen kijtk van diverse baanfietsen. Veel leveranciers (van wegfietsen) nemen een standaard wegframe en zetten daar horizontale padden in...en dan heb je een baanfiets.
Bracket staat hoger maar dat is duidelijk aangezien je meer bodemvrijheid wil hebben op de baan, vandaar ook de kortere cranks (165 mm over het algemeen).
"Try not. Do or do not......there is no try"
[quote="andromeda"] Veel leveranciers (van wegfietsen) nemen een standaard wegframe en zetten daar horizontale padden in...en dan heb je een baanfiets.
[/quote]
Dat had ik ook al gezien (m.n. Trek, Specialized). Wat is een "normale" wielbasis? 97 cm? Of nog korter?
Om nog even op de maat terug te komen, is het een richtlijn om gewoon de lengte van de bovenbuis van je "wegfiets" aan te houden en dan een 1 cm kortere stuurpen te monteren? Of is dat laatste ook niet nodig?
[/quote]
Dat had ik ook al gezien (m.n. Trek, Specialized). Wat is een "normale" wielbasis? 97 cm? Of nog korter?
Om nog even op de maat terug te komen, is het een richtlijn om gewoon de lengte van de bovenbuis van je "wegfiets" aan te houden en dan een 1 cm kortere stuurpen te monteren? Of is dat laatste ook niet nodig?
De wielbasis is afhankelijk van wat je er mee wilt gaan doen, specifieke sprintframes hebben bijvoorbeeld een heel kort balhoofd en een wielbasis die aanzienlijk korter is.
Wil jij gewoon lekker rondjes rijden op een training volstaat de geometrie die het dichtst bij je wegframe komt. Hou er wel rekening mee dat je de meeste tijd in de beugels zit. Als je dat op je wegfiets niet zo vaak doet is dit wel iets om rekening mee te houden bij aanschaf van een baanframe.
Wil jij gewoon lekker rondjes rijden op een training volstaat de geometrie die het dichtst bij je wegframe komt. Hou er wel rekening mee dat je de meeste tijd in de beugels zit. Als je dat op je wegfiets niet zo vaak doet is dit wel iets om rekening mee te houden bij aanschaf van een baanframe.
"Try not. Do or do not......there is no try"