Pagina 1 van 2
Canyon Al 8.0 of ...
Geplaatst: 08 dec 2008 13:07
door bibske
Graag had ik wat hulp met mijn zoektocht naar mijn "ideale" racefiets. Ik heb al wat rondgekeken op internet en in enkele zaken in de buurt maar tot nu toe is er nog maar 1 fiets die ik 100% naar mijn zin vind en die niet astronomisch duur is
de Canyon Uiltimate Al 8.0 (al dan niet in dames uitvoering)
Ik wil graag een Alu frame en een Compact afmontage.
Nu is het mijn eerste fiets en is het misschien niet zooo slim om hem op internet te kopen dus ben ik ook eens langsgegeaan bij enkele fietsenmakers in de buurt met de volgende alternatieven als resultaat:
- Synapse van Cannondale nadeel is dat die maar tot 105 in Alu te krijgen.
- CAAD9 maar die wil een collega en dan is het lullig om dezelfde te kopen.
- Specialized Roubaix maar die vind ik niet zo mooi
- Ridley is wat bettreft looks wel ok, heeft enkele frames die zouden kunnen en geeft wat meer vrijheid in afmontage
Dus zoals je merkt ben ik niet echt laaiend enthousiast over de alternatieven die de dealers in de buurt me konden bieden. Heeft iemand nog suggesties van fietsen die aan mijn wensen voldoen of vraag ik gewoon te veel? Ik heb de luxe van een flexibel budget, ik wil achteraf niet met spijt zitten en ik ben erg kritisch op techniek als ik er veel geld aan uit geef!
Geplaatst: 08 dec 2008 13:24
door foosho
Mijn 1e fiets is ook een Canyon (CF dan). Gewoon goed opmeten (met wrenschscience.com bijv). Hij werd in perfecte staat afgeleverd en ik ben er zeer tevreden mee.
't Enige is dat je wel zelf het normale onderhoud (+probleempjes) zult moeten doen (tenzij je in de buurt van Heerlen woont, waar Canyon Benelux zit).
Als dat geen probleem is zou ik het zeker doen, enorm veel waar voor je geld. Een alternatief zijn de Red Bull fietsen (
www.roseversand.nl). Ook scherpe prijzen en 1 (enorme) winkel, in Bocholt, dat wel
Geplaatst: 08 dec 2008 13:53
door patmaessen
Heb een ridley icarus, cannondale six13, scott cr1 / jean de latour / alu S3, specialized tarmac pro gehad en nu dan een canyon CF F10 Pro en ik vind de laatste absoluut de beste van ze allemaal (qua rijgedrag / zitpositie / respons tijdens het rijden). Als een fiets je al niet aanspreekt zoals je aangeeft bij de specialized moet je deze dus al meteen vergeten. Anders ben je achter een half jaar weer voor iets anders aan het kijken. Verder denk ik dat je dan moet afwegen wat je met de fiets gaat doen. Wedstrijden, toeren, af en toe een ritje, cyclo's / klassiekers? Als je voor jezelf toch ergens een streep onder je budget moet trekken maakt het misschien ook iets makkelijker om te kiezen. Dan is er nog het stukje service / aftersales wat ook niet onbelangrijk is. Wat canyon betreft ben je inderdaad op 1 adres in Zuid Limburg aangewezen of anders via Duitsland, elke andere fiets kun je op service van de fm terugvallen waar je hem koopt. Wellicht dat ik ook dit dillema gekend heb en ze in de loop der jaren allemaal gekocht / verkocht heb :p
Geplaatst: 08 dec 2008 14:41
door jackbrown
Kopen via internetwinkels terwijl je zelf geen onderhoud / herstel / vervanging kunt doen kan een beetje tricky zijn. Sommige fietsmakers zijn dan nl. niet heel enthousiast om jou te helpen als je bij problemen aanklopt voor hulp. Als je zelf niet kunt sleutelen is het dan wel handig als een vriend / kennis / clubgenoot, enfin, iemand "in de buurt" jou kan helpen.
De CAAD9 zou ik in jou geval toch zeker blijven overwegen. Laat i.i.g. niet je collega een reden zijn om niet voor die fiets te kiezen. En voor wie is het eigenlijk lullig als jullie dezelfde fiets hebben? Overigens kun je je fiets ook nog "tunen" naar eigen smaak (andere kleur/soort zadel, stuurlint, bidonhouder, pedalen, wielen, banden etc.)
Bij Roseversand in Bocholt (Duitsland) waar de fietsen van RedBull vandaan komen krijg je echt first class fietsen met first class service. Sommigen vinden de uitstraling / imago dan misschien niet first class, maar dat moet je voor je zelf bepalen. Kijk maar onder de topic van de Red Bull site hier op het forum. Het heeft niet veel gescheelt of ik had zelf een Red Bull bike aangeschaft.
En wat de Canyon betreft: tja, ik heb er zelf een (model F6 uit 2005) en helemaal tevreden mee. Ook met de service die ik tot nu toe heb gehad.
Het belangrijkste is dat je de juiste framemaat en -geometrie kiest. Daarna kijk je naar de fiets met beste afmontage (onderdelengroep, stuurinrichting, zitinrichting, wielen en banden. Uit de overgebleven kandidaten kies je dan de fiets die je het mooiste vindt.
Geplaatst: 09 dec 2008 01:44
door bibske
Bedankt voor de reacties, iedereen is wel erg positief over Canyon
. Het klinkt heel logisch om het frame te zoeken dat het beste bij je past maar ik heb nog nooit langer dan 10 minuutjes op een racefiets gezeten dus ik heb ook nog geen idee wat nu wel of niet fijn zit. Ik ga in ieder geval niet voor de snelste meest racy fiets, het moet wel een beetje comfortabel zijn maar ik verwacht dat het in het begin zowieso wennen wordt.
Ik ben nog even bij red bull gaan kijken en het valt me op dat er maar 4 maten zijn voor de dames frames. ze gaan van 54.9 meteen naar 57.7 cm terwijl ik 56 nodig heb (bovenbuis lengtes). Deze vind ik wel wat... RED BULL PRO-SL 4400 2008 (moet 2009 nog voorgesteld worden?) bedankt voor de tip!
Geplaatst: 09 dec 2008 09:19
door bazz
bibske schreef:Bedankt voor de reacties, iedereen is wel erg positief over Canyon
.
Daar zou ik nog zo zeker niet van zijn. Ze zijn heel slecht in garantie gevallen. Elke scheur of barst in het frame is het gevolg van overbelasting volgens hun. :/
Geplaatst: 09 dec 2008 10:53
door jackbrown
bibske schreef:Bedankt voor de reacties, iedereen is wel erg positief over Canyon
. Het klinkt heel logisch om het frame te zoeken dat het beste bij je past maar ik heb nog nooit langer dan 10 minuutjes op een racefiets gezeten dus ik heb ook nog geen idee wat nu wel of niet fijn zit.
Om deze reden zou ik in jou geval niet kiezen voor een fiets die je alleen via het internet kunt bestellen (bv. Canyon). Ik vind dat je het best via een FM (fietsmaker) geholpen kunt worden. Canyon heeft wel een kantoor in Heerlen, maar ik weet niet of ze daar alle maten van alle modellen hebben. Je kunt het hen vragen:
Benelux@Canyon.com, 0031 (0) 45 5412017.
bibske schreef:Ik ben nog even bij red bull gaan kijken en het valt me op dat er maar 4 maten zijn voor de dames frames. ze gaan van 54.9 meteen naar 57.7 cm terwijl ik 56 nodig heb (bovenbuis lengtes).
Wat vindt je dan van deze:
http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=14713.
Als je kijkt onder het tap "Geometrieen" vindt je de info over de diverse maten. Het is geen specifiek dames model, maar dat hoeft toch niet perse. In maat M kun je zien dat de bovenbuislengte 55,9 cm is. Je hebt niet verteld wat je overige maten zijn dus ik weet niet of deze frame voor de rest goed zou zijn voor je. Een mogelijke nadeel die ik kan bedenken is dat deze frame wel gericht is op mensen die "diep" zitten, dus veel voorover gebogen op hun fiets. Jij geeft aan dat je nieuw bent op de racefiets en comfort ook belangrijk vindt. Bij deze frame zou je dat kunnen opvangen door een stuurpen te nemen die een beetje naar boven toe wijst zodat je wat rechter (= comfortabeler) op je fiets zit.
bibske schreef:Deze vind ik wel wat... RED BULL PRO-SL 4400 2008 (moet 2009 nog voorgesteld worden?) bedankt voor de tip!
Uitstekende fiets. Hij brengt me wel op drie extra opmerkingen:
Deze fiets is afgemonteerd met SRAM Force onderdelen, waarbij je voor je crankstel alleen kunt kiezen uit de combinatie 53/39 of 50/34. Voor deze fiets betaal je dan 250,- euro meer dan voor dezelfde fiets maar dan afgemonteerd met Shimano Ultegra, de RED BULL PRO-SL 3000 2008. SRAM Force en Shimano Ultegra zitten in dezelfde kwaliteitsklasse. Bovendien kunt je bij de PRO-SL 3000 kiezen uit de crankstel combinaties 53/39, 50/34 EN 52/39/30. En deze laatste optie is denk ik voor jou, gezien je beperkte ervaring met racefietsen, het meest interessant omdat je voorin 3 kettingbladen hebt in plaats van 2 en daarmee een veel groter keuzemogelijkheid om op een bepaalde moment de juiste versnelling te vinden. Of je nu op een vlakke weg fiets, of op een heuvelachtig parcours of in de bergen. Je hebt altijd de juiste versnelling bij de hand. Bij een dubbel (53/39) of compact (50/34) crankstel zul je vaak óf je voorbladen moeten verwisselen óf je cassette (de tandwielen achterin) om de optimale combinatie te kunnen vinden voor een bepaalde parcours.
Ten tweede: ik weet niet hoe intensief je je wilt gaan bezighouden met wielrennen, maar meestal is een fiets afgemonteerd met Shimano 105 onderdelengroep ruim voldoende voor een beginner. Kijk dan bv. naar de RED BULL PRO-SL 2000 2008. Het scheelt je 150 euro ten opzichte van de PRO-SL 3000 en 400 euro ten opzicte van de 4400. Bovendien heb je bij de 2000 dezelfde crankstel opties als bij de 3000.
Tenslotte kun je bij de keuze voor een onderdelengroep (Shimano, Campagnolo of SRAM) rekening houden met de beschikbaarheid van vervangende onderdelen, de prijs van vervangende onderdelen, het bedieningsgemak van de onderdelen (bv. de rem/schakelgrepen: hoe zitten ze in de hand, hoe schakelen ze, hoe remmen ze). En last but certainly not least: de "looks".
Geplaatst: 09 dec 2008 11:09
door foosho
Ik denk dat qua gemakken Red Bull en Canyon niet zo verschillen (tenzij je dichtbij Bocholt of Heerlen woont).
Want: Als je de moeite wilt nemen om naar Bocholt te rijden kun je ook naar Heerlen rijden.
Als je een avond (of 2) uittrekt om jezelf goed op te meten kun je imo ook prima via internet bestellen (mbv bijv. wrenschscience), een (middel)matige FM meet je eerder slechter dan beter op.
Voor de kleine wisse-wasjes is zowel Bocholt als Heerlen niet echt een optie om 'even' heen te gaan (voor de meesten althans).
Dus wil je nog hulp na de afschaf is er wmb maar 1 optie en dat is een goede (!), lokale FM (bij voorkeur een race-specialist), accepteer dan wel dat je minder fiets voor je geld krijgt.
Geplaatst: 09 dec 2008 13:05
door bibske
Ik wil ook liever mijn fiets bij een fietsenmaker kopen en ik ben ook bereid daar wat meer geld voor neer te tellen omdat ik ook verwacht meer service te krijgen. Probleem is tot nu toe dat ik nog geen enkele fiets heb gezien waar ik een "klik" mee heb en dat vind ik eigenlijk wel belangrijk, belangrijker nog dan wat voor specificaties de fiets heeft. Uit ervaring weet ik dat je niet altijd alles volledig op gezond verstand moet kopen, het gaat erom waar je blij van wordt want als je fiets volledig is wat je wil hebben kan je het tenminste niet meer op het materiaal steken als het eens een keertje slecht gaat
Ik ga nog eens naar Cube kijken en er is ook een fietsenmaker vlak bij me die Bulls verkoopt. Als er nog suggesties zijn hoor ik ze graag!
Geplaatst: 09 dec 2008 13:28
door vincent75
bibske schreef:Als er nog suggesties zijn hoor ik ze graag!
Al eens gedacht aan een fiets van SENSA? Goede prijs/kwaliteit verhouding.
Tip: koop je eerste fiets niet te duur, na een tijdje fietsen zul je bepaalde onderdelen missen/waarderen. Dit kun je vooraf niet inschatten, is ook nog eens erg persoonlijk.
Ik denk dat je bij je tweede fiets een betere selectie kunt maken.
Geplaatst: 09 dec 2008 13:31
door foosho
Ik ben ook wel voorstander van Cube, de
Agree is ook 1500 euro, dus dat zou mijn tip zijn
@ ^^: Naar mijn mening kun je beter in 1x een goede kopen, daar heb je meteen plezier van, bovendien is 2 fietsen kopen duur(der).
Geplaatst: 09 dec 2008 13:47
door patmaessen
Je kunt ook nog wachten tot het duitse tijdschrift Tour met hun 'rennrad 2009' catalogus komt, zal vermodelijk binnen 3 weken in de handel liggen. Daar staan behoorlijk veel modellen in van verschillende aanbieders en prijsklassen. Meen dat Fiets ook met zulk soort overzicht komt.