Campagnolo 11 speed cassette
Weet iemand of er nog andere cassette's voor de campagnolo 11 speed groepen worden uitgebracht. op dit moment is 12-27 de cassette met de kleinste versnelling maar voor de 10 speed was er bijvoorbeeld de maat 13-29 te krijgen.
Toch lekker als je een Mortirolo op wilt rijden..
Shimano komt voor de nieuwe dura ace groep bijv met een 11-28 cassette, een prachtige combi voor snel afdalen en met een hoge trapfrequentie klimmen.
Ik weet alleen niet wat het maximale bereik is van de nieuwe 11 speed derrailleurs dus ook niet of het technisch wel mogelijk is.
Toch lekker als je een Mortirolo op wilt rijden..
Shimano komt voor de nieuwe dura ace groep bijv met een 11-28 cassette, een prachtige combi voor snel afdalen en met een hoge trapfrequentie klimmen.
Ik weet alleen niet wat het maximale bereik is van de nieuwe 11 speed derrailleurs dus ook niet of het technisch wel mogelijk is.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zal een lekker fijn verloop hebben een 10 speed 11-28 cassette. Wat iemand met een 11 moet die ook een 28 nodig heb ontgaat mij een beetje. Hard afdalen is in de hoofdzaak gewoon een kwestie van je remmen afblijven en je kop naar beneden houden . Campa heeft gezegd dat ze later misschien nog met een cassette met een 29 zouden komen.
Ik zou beginnen met een crankstel wat bij je niveau past.
Ik zou beginnen met een crankstel wat bij je niveau past.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Waar heb je die 11 dan voor nodig? 53x12 of 13 gaat ook hard zat. Zoals amcf zagd gewoon plat liggen en weinig remmen in een afdaling.
Seger schreef:Dat je een 11-28 cassette zou willen, zegt toch niks over je niveau? wat een onzin.
Het ging meer over hard dalen en een 11. Ik kan best dalen en heb geen 11 en ook geen 52. De snelheid die je pakt op het rechte door die grote versnelling heb je in 1 bocht alweer terug verdiend als je een beetje kunt remmen.
Seger, dank je..
Ik ben geen Contador maar de keuze van een cassette heeft inderdaad niets met je niveau te maken.
Bij korte bochtige afdalingen heeft de 11 toch weer net iets wat voordeel, zeker in combi met een compact dus ja, ik zet er in de bergen een compact op omdat ik nu eenmaal graag rij met een hoge trapfrequentie.
En al zou mijn niveau bagger zijn dan nog, dit forum is toch niet alleen voor de profs?
En de 11-28 zal shimano niet op de markt brengen als het niet fijn schakelt toch?
Ik ben geen Contador maar de keuze van een cassette heeft inderdaad niets met je niveau te maken.
Bij korte bochtige afdalingen heeft de 11 toch weer net iets wat voordeel, zeker in combi met een compact dus ja, ik zet er in de bergen een compact op omdat ik nu eenmaal graag rij met een hoge trapfrequentie.
En al zou mijn niveau bagger zijn dan nog, dit forum is toch niet alleen voor de profs?
En de 11-28 zal shimano niet op de markt brengen als het niet fijn schakelt toch?
Het schakelt misschien wel fijn, maar de enorme stappen zijn gewoon hinderlijk (heeft niet veel met schakelgedrag te maken).
Oneens. Met een 11 is je verzet nog steeds groot. (ook met een compact want afdalen doe je op de 50. En dan zet je in een korte afdaling na de bocht beter snel aan op de 15 en dan ff op schakelen dan 11.frankw schreef:Seger, dank je..
.
Bij korte bochtige afdalingen heeft de 11 toch weer net iets wat voordeel, zeker in combi met een compact dus ja,
heb de 11 nooit gemist. Ik rijd net zo hard naar beneden met de 12 of 13 als grootste. De techniek is veel belangrijker. Juist aanremmen ed scheelt je veel meer.
Ik ook.frankw schreef: ik zet er in de bergen een compact op omdat ik nu eenmaal graag rij met een hoge trapfrequentie.
frankw schreef:
En de 11-28 zal shimano niet op de markt brengen als het niet fijn schakelt toch?
het schakelt. maar fijn is anders.
27x34 lijkt me klein zat om iedere beklimming redelijk boven te komen. Een 29x34 lijkt me eerder een nood-verzet.
Anderzijds heb ik ook nooit de 50x11 gemist in een afdaling; vooral op zeer steile stukken met korte bochten is je daaltechniek belangrijker dan een zeer groot verzet. Alleen op lange stukken afdaling aan een klein hellingspercentage ( genre laaste stuk van de Gardena richting Corvara) zie een 50x11 van pas komen. Verder haal je vooral snelheid door snel te accellereren uit de bocht (of over de top) en daarna van de remmen af te blijven.
Just my 2cts.
Anderzijds heb ik ook nooit de 50x11 gemist in een afdaling; vooral op zeer steile stukken met korte bochten is je daaltechniek belangrijker dan een zeer groot verzet. Alleen op lange stukken afdaling aan een klein hellingspercentage ( genre laaste stuk van de Gardena richting Corvara) zie een 50x11 van pas komen. Verder haal je vooral snelheid door snel te accellereren uit de bocht (of over de top) en daarna van de remmen af te blijven.
Just my 2cts.
Zeker mee eens dat de techniek het belangrijkste is maar ik zou soms nog wel een tandje willen bijschakelen. Geen must maar handig...
de 28 of 29 is indd voor noodgevallen maar soms wel lekker om achter de hand te hebben en zo ligt je ketting tenminste niet op het laatste kransje.
de 28 of 29 is indd voor noodgevallen maar soms wel lekker om achter de hand te hebben en zo ligt je ketting tenminste niet op het laatste kransje.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
50-11 @120 omwentelingen is 68 km/h...
11-28 heeft waarschijnlijk het volgende verloop: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28. Of te wel als je op souplesse wilt rijden heb je bij een gatenkaas bij 40-50 km/h. Daarnaast is het verschil tussen de grootste kransen ook nog enorm met klimmen. Van de 28 naar de 24 is in 1 klap 16% zwaarder.
Als je een 30 voor had gehad had je gewoon met een 13-26 of 12-25 cassette kunnen rijden met een veel mooier
11-28 heeft waarschijnlijk het volgende verloop: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28. Of te wel als je op souplesse wilt rijden heb je bij een gatenkaas bij 40-50 km/h. Daarnaast is het verschil tussen de grootste kransen ook nog enorm met klimmen. Van de 28 naar de 24 is in 1 klap 16% zwaarder.
Als je een 30 voor had gehad had je gewoon met een 13-26 of 12-25 cassette kunnen rijden met een veel mooier
Maaaaaaar iig,
Marchisio komt binnenkort met 11speed tussenringen. De tandwielen van marchisio waren al smaller dan de 10 speed, en kan je daarom dus ook op de 11speed gebruiken.
Daarmee kan je zelfs naar 11-30 als je wil.
Marchisio komt binnenkort met 11speed tussenringen. De tandwielen van marchisio waren al smaller dan de 10 speed, en kan je daarom dus ook op de 11speed gebruiken.
Daarmee kan je zelfs naar 11-30 als je wil.
Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd...