Alles over vakanties op én met de fiets

Routes fietsen bij Winterberg

sram60
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 feb 2010 20:46

sram60 09 mar 2011 20:23

Beste forumleden,

Wij gaan met een paar man van de club 22 mei weg voor een fietsvakantie naar Winterberg. Heeft er iemand ervaring mee of weet er iemand waar je goed kan fietsen in de buurt? We zijn wel van plan om lekker de bergen in te gaan maar is dat ook mogelijk? Graag de reacties van jullie. Alvast bedankt.
Edwin van de Velde

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 09 mar 2011 21:24

Zoek hier eens op Sauerland.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 09 mar 2011 21:53

er is hier al een topic geweest over het sauerland, google eens even.
Hierbij een link naar eenj website waar onze club verleden jaar mee op fietsreis is geweest:
http://vriendenvandefiets.skynetblogs.be/ritten/
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

plasmocytoom
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jan 2011 19:53

plasmocytoom 09 mar 2011 21:58

In de buurt van Winterberg en Willingen zijn een aantal routes te vinden.
Kijk ook op:
http://www.bike-arena.de/entdeck_was_in ... _sauerland
Willem

sram60
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 feb 2010 20:46

sram60 10 mar 2011 19:54

Dankje voor jullie goede reacties.
Edwin van de Velde

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 11 mar 2011 09:20

Twee jaar geleden daar geweest met cycletours. Dat is enorm goed bevallen. Prima wegen, je kan er leuke, niet te zware klimmetjes doen tot (ik dacht) max. 800 meter hoogte. Ideaal om in het voorjaar met mooi weer te vertoeven en geschikt om wat klimkilometers te maken ter voorbereiding op wat groter werk.
De sfeer vond ik ook erg vriendelijk. Het was voor mij eigenlijk de eerste keer dat ik in Duitsland fietste en ik moest wel wennen aan de manier van bewegwijzering. Ik ben nog van de generatie van de gewone papieren kaart en vaak staat op de borden alleen maar het eerst volgende dorp (gat) aangegeven, hoe klein dan ook.
Ik ga zeker terug, misschien ook al dit jaar.

siemstra
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 feb 2010 16:34

siemstra 18 jun 2011 11:38

http://www.bike-arena.de/entdeck_was_in ... _sauerland" onclick="window.open(this.href);return false;

rinke
Forum-lid
Berichten: 899
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:10

rinke 18 jun 2011 14:07

In mei een week in Medebach gezeten, schitterend gefietst in en rond Winterberg. Alle wegen zijn toegankelijk echter sommige hoofdwegen zijn retedruk. Mijn ervaring was gewoon ergens afslaan en fietsen maar. Als je een fietsGPS hebt kan je mooie routes van te voren plannen..

kennya
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 okt 2009 15:34

kennya 03 sep 2011 12:40

Ik ben het 2e weekend van augustus in het Sauerland geweest, standplaats Neuastenberg (vlakbij Winterberg). Van de voorgenomen fietsplannen kwam weinig terecht, het is van de 5 dagen slechts 1 dag droog geweest. Gelukkig toch nog een mooie tocht kunnen maken. Viel niet altijd mee. Ik dacht dat het Sauerland bekend stond om zijn lange, gelijkmatige klimmen. Zodra je echter de kleine landbouwweggetjes (prachtig, vaak afgesloten voor auto's) pakt, gaat het niet zelden met >15% omhoog.

Na een koude start van Neuastenberg door Winterberg direct een lekkere afdaling naar Elkeringhausen over de K50. Snelheden van 70-80 zijn makkelijk te halen met een beetje doortrappen. Daarna uiteraard flink stijgen naar Kustelberg (stukken van 13-15 %):

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens straal het fietspad op richting Willingen. Prachtig paadje, heerlijk rustig en over het algemeen redelijk asfalt:

Afbeelding


Een paar keer pittig klimmen richting de kleine plaatsjes Referinghausen en Dudinghausen. Het klimmetje van Dudinghausen naar de doorgaande weg (L854) spande wel de kroon. De laatste 100/200 meter tikte de garmin even de 20% aan. Daarna de doorgaande weg (L3436) gepakt richting Usseln:

Afbeelding

Daarna een paar kilometer afdalen tegen een procentje of 3 op de grote doorgaande weg om vervolgens de K67 in te slaan richting Schweinsbuhl. Eindelijk een lekker gelijkmatig klimmetje van 2-2,5 km tegen een procent of 6 gemiddeld. Wel zo prettig na al die kuitenbijtertjes het eerste uur. Daarna bij Hemmighausen weer een landbouwweggetje richtin Otlar, gelukkig zonder al te extreme stijgingspercentages:

Afbeelding

Na Stormbruch lekker afdalen richting Bontkirchen, gelegen aan de voet van de "beruchte" Grosse Butterberg.:

Afbeelding

Daarna dus de butterberg. Slechts een kilometer of 2 lang, maar er zitten een tweetal behoorlijk stevige stukken tussen. Na een kilometer klimmen tegen een 5-6% volgt het eerst stuk van 13%, hier keurig aangegeven door dit bord:

Afbeelding

Afbeelding

Wel een prachtig uitzicht richting het stuwmeer, de Diemelsee:

Afbeelding

Maar goed, die paar honderd meter 13% zijn nog prima te verteren. Je denkt: is dit het dan? Nou niet dus. Na een flauwe bocht naar rechts, het bos in, volgt dan een laatste 400-500 meter tegen een procentje of 15-17%! Een korte, steile afdaling naar Hoppecke, maakt de geleverde inspanning slechts voor een deel goed. Ik vervolg m'n weg via Hoppecke naar Brilon -Wald over een vrij saai, maar wel vrij vlak stuk over een grote doorgaande weg (B251). Daarna sla ik rechtsaf richting de Bruchhauser Steine, een aantal rotsblokken die uit het landschap uitsteken. Daarna een aantal makkelijke klimmetjes om de heuvelruggen over te steken om vervolgens op een van de mooiste klimmetjes van de dag aan te komen: De klim van Brunskappel naar Elpe over de K46. Je stijgt met een paar mooie haarspelden, waarbij je het prachtige dorpje steeds blijft zien liggen in het dal:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna een lekker afdaling en in Elpe direct weer klimmen. Deze klim is wederom prachtig, maar wel een stukkie zwaarder dan de vorige. De eerste km haalt gem. de 10% niet, de tweede wel en ik ben dan ook blij in Heinrichsdorf aan te komen. Op de klim zie je wederom prachtig het dorpje Elpe in het dal liggen:

Afbeelding

De afdaling richting Ramsbeck vervolgens is echt weer volle bak dalen met een op het oog aantal "angstaanjagende" afgronden:

Afbeelding

Na Ramsbeck is het zwaarste dan wel achter de rug en rijd ik rustig richting Siedlinghausen om aan de laatste en langste klim van de dag te beginnen. Een km of 8-9 klimmen richting de Kahler Asten. Deze is van een aantal kanten te doen, waarbij de zuid-varianten het zwaarst zijn. Ik koos echter voor de Noord-variant (ongeveer 450 hm) en kwam qua schoonheid niet bedrogen uit. Wat een prachtige lopende klim door het bos. Extreem rustig, ik kan me gedurende het half uurtje klimmen niet herrineren iets of iemand tegen te zijn gekomen. Het stijgingspercentage komt nimmer boven de 6% uit. De klim loopt voortdurend door bos:

Afbeelding

Enkel de km naar de Kahler Asten (840 m) is wat lastiger met 8% stukjes. Het letterlijk hoogtepunt van de route:

Afbeelding

Totaal 115 km en 2500 hm. Een prachtige route met zowel lopers als kuitenbijters, die laatste vooral in de eerste 40-50 km van de route.
Zeker voor herhaling vatbaar dus het Sauerland! Hopelijk de volgende keer qua weer wat beter...

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 04 sep 2011 11:00

Mooi verslag! Ik was afgelopen april voor het eerst in Sauerland en vond toen ook die klim vanuit Brunskappel een van de mooiste en de Buttenberg een van de zwaarste! Nog een aanrader: vanuit Fleckenberg naar Jaghaus, steile eerste km maar daarna mooie loper.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 04 sep 2011 13:30

Ik ga in de a.s. herfstvakantie naar Winterberg. Toch mijn fiets maar meenemen zo te zien. Mooi verslag. Ga ik zeker gebruiken om een route in elkaar te knutselen.

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 1017
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 05 sep 2011 09:56

Hallo,
Mooi verslag Kennya! Hier kan ik wel wat mee!
Weet iemand of er ook continu uitgepijlde routes zijn?
Wij hebben over 2 weken een fiets arrangement in Hotel Winterberg Resort.
De receptie vertelde ons dat er uitgepijlde routes zijn. Ik heb het idee dat het om MTB-routes gaat.
Gr, Ric
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Plaats reactie