Pagina 1 van 1

Gazelle SPN 3

Geplaatst: 30 nov 2008 01:40
door sjoerdvo
Hallo,

Ik wil binnenkort de gazelle SPN 3 kopen, maar omdat je er zo weinig over leest ben ik toch een beetje aan het twijfelen gegaan.

Ook de prijs vind ik zelf nog al laag(adviesprijs: 899), als je kijkt dat er een Ultegra achterderailleur opzit. Een vergelijkbare racefiets kost ongeveer 1100 euro.

Ik ben dus benieuwd of iemand ervaring heeft met de SPN serie van gazelle.

Alvast bedankt.

Links:
http://www.gazelle.nl/nl/collectie/2009/sport/spn/spn3/

Geplaatst: 30 nov 2008 09:50
door kikkie
die ultegra achter der. moet je niet te zwaar aan tillen. het is gewoon een 105 afgemonteerde fiets met af en toe wat goedkopere onderdelen. afhankelijk van het gebruiksdoel een puike fiets voor die prijs hoor.

Geplaatst: 30 nov 2008 19:54
door hm2694
Ik heb een SPN1 gehad en ben na 5 maanden overgestapt op een echte racefiets. Rijden viel niet tegen maar het rijden in 1 houding vond ik niet prettig.

Heb nu een Jan Jansen Vector en dat is een trap hoger dan de SPN1 van Gazelle. Over de 3 kan ik niet oordelen.

Ik heb geen spijt van de SPN1 gehad, maar de racefiets is naar mijn mening comfortabaler en het rijd anders, beter wil ik niet zeggen maar dat is persoonlijk.

Ik hoop dat hier wat aan hebt.

Ligt ook aan je wensen, budget en wat wil je met je fiets

Groetjes HAns

Geplaatst: 30 nov 2008 23:23
door em
Als je de fiets gaat gebruiken voor woon/werk-verkeer en (relatief) kortere ritten van minder dan 60 km dan is die gazelle daar prima geschikt voor. Wil je ook wat langere ritten gaan maken dan is een echte racefiets toch aan te raden. Om deze reden heb ik zelf toch ook maar gekozen voor een racefiets en een flatbar fiets toch maar niet gedaan.

Mocht je uiteindelijk toch voor die gazelle flatbar racefiets gaan, dan raad ik je wel een stel goede barends aan zodat je kan wisselen met je handpositie. Zal het comfort een stuk verbeteren.

Geplaatst: 01 dec 2008 18:43
door sjoerdvo
Ja inderdaad, ik zit ook te twijfelen tussen een racefiets en de SPN.
Ik ga hem gebruiken voor zo'n 45 km per week woon en werk verkeer en zo af en toe een stukje te toeren in het weekend. Maar ben niet echt van plan om bijvoorbeeld een hele dag te gaan fietsen in het weekend.

Maar de SPN 3 lijkt me echt een goede optie, helemaal omdat hij op "fietsenophetnet.nl" maar 680 euro kost. Dit is natuurlijk een koopje vergeleken met andere fietsen.

Er zijn weinig andere (race) fietsen die ook in deze prijscatogorie vallen met een beetje dezelfde specificaties.


Kan ik eigenlijk de SPN een beetje bij de racefietsen indelen? of rijdt een racefiets echt gemakkelijker, en daardoor ook echt sneller?

Geplaatst: 01 dec 2008 23:07
door em
sjoerdvo schreef:Ja inderdaad, ik zit ook te twijfelen tussen een racefiets en de SPN.
Ik ga hem gebruiken voor zo'n 45 km per week woon en werk verkeer en zo af en toe een stukje te toeren in het weekend. Maar ben niet echt van plan om bijvoorbeeld een hele dag te gaan fietsen in het weekend.
Als jouw woon/werk-ritje voornamelijk door de stad gaat, dan zou ik persoonlijk eerder kiezen voor die SPN dan een racefiets. Dit omdat je in de stad toch regelmatig moet stoppen (en uitwijken!) en dat gaat nou eenmaal veel gemakkelijker als je handen al bij de remmen zitten zoals dat bij een recht stuur het geval is.

Geplaatst: 03 dec 2008 17:57
door nellis
Als je bovenop op je remhendels rijd dan zit je toch direct bij de rem? misschien nog wel directer dan met je handen om het stuur en niet rustend op de remmen.

kijk bij een tijdritfiets kan ik me voorstellen dat dit een issue is.

Geplaatst: 03 dec 2008 18:01
door scepticus
nellis schreef:Als je bovenop op je remhendels rijd dan zit je toch direct bij de rem? misschien nog wel directer dan met je handen om het stuur en niet rustend op de remmen.


Idd. Daarbij vind ik een racestuur met dito STI's veel ergonomischer (minstens 3 mogelijke handposities) dan een flat bar die ja maar op 1 manier (en altijd met geknikte polsen) vast kunt houden.

Geplaatst: 03 dec 2008 18:22
door em
nellis schreef:Als je bovenop op je remhendels rijd dan zit je toch direct bij de rem? misschien nog wel directer dan met je handen om het stuur en niet rustend op de remmen.


Indien je dezelfde vraag zou stellen op een MTB-forum dan zullen de meeste mensen opteren voor een recht stuur ipv een racestuur omdat ze dit gewoon niet gewend zijn. Blijkt dus gewoon iets heel persoonlijks te zijn. Ikzelf zal op mijn woon/werk-fiets altijd een flatbar gebruiken omdat ik dat gewoon prettiger vind.
Scepticus schreef:Idd. Daarbij vind ik een racestuur met dito STI's veel ergonomischer (minstens 3 mogelijke handposities) dan een flat bar die ja maar op 1 manier (en altijd met geknikte polsen) vast kunt houden.


Vandaar het advies om barends te monteren. Dan heb je 2 i.p.v. 1 handposities.