Alles over vakanties op én met de fiets

GF Marco Pantani

marcow5
Forum-lid

marcow5 16 nov 2008 17:10

Wie heeft er ervaring met de GF Marco Pantani?
Verleden jaar de DM gefietst, dit jaar komt de datum helaas niet goed uit en ben op zoek naar een alternatief. Het lijkt met dat de GF Marco Pantani zwaarder is dan DM. Wat ik ook aantrekkelijk vindt is het aantal deelnemers.

douwe7
Forum-lid

douwe7 17 nov 2008 13:07

Ik heb de GF Marco Pantani gereden op 22 juni 2008. Hij is niet vele malen zwaarder, maar qua zwaarte vergelijkbaar met de DM, die ik in 2006 reed. Kijk maar naar de afstanden en de bijbehorende hoogteverschillen:

GF MP: 65km/1200m, 152km/3400m, 172km/4000m
DM: 55km/1780m, 106km/3090m, 138km/4190

Wel is de DM gelijkmatiger dan de GF MP. In de DM is de steilste beklimming de Giau met 10 km en vrijwel constant 9%. Bij de GF MP is de steilste beklimming de Mortirolo met 12 km met 10,5% gemiddeld, maar met uitschieters van stukken boven de 15%.

Qua organisatie zijn de DM en de GF MP ook vergelijkbaar. Beide zetten de wegen af, behalve bij de GF MP in het dal tussen Bormio tot aan de voet van de Mortirolo. Dat kan ook, omdat de GF MP minder massaal is (circa 2000 deelnemers in 2008) dan de DM, al blijft het opletten. Dit jaar kwam bij de GF MP een fietser om die tijdens een korte afdaling in een haarspeldbocht frontaal op een auto klapte. Dat hoorde ik pas na de finish in Aprica.

Mijn advies: als alternatief voor DM is de GF MP een aanrader. Het parkoers vind ik met de Gavia en Mortirolo spectaculairder dan de DM. Met de Gavia kom je boven de 2600 meter (eeuwige sneeuw) en de Mortirolo is een van de steilste en zwaarste beklimmingen in Europa. Voor de echte liefhebbers is dat een must.

Wel is het extra lusje in de GF MP wat kunstmatig. Ik stopte na 152 km bij de finish in Aprica, maar mijn fietsmaat reed de volledige afstand over 172 km en moest vlak voor de finish rechtsaf slaan voor de laatste 20 km met de St. Cristina, een zware klim van 7 km door het bos met enkele kilometers 11% gemiddeld. Volgens mijn fietsmaat was dat een halve Mortirolo. Een andere fietser die me op de Mortirolo voorbleef is daar vier keer gestopt omdat hij kapot ging. Wellicht zorgt die ervaring ervoor dat fietsers de GF MP veel zwaarder vinden dan de DM.
Klimmen is fijn maar doet ook pijn. Net alsof je een stapel poefjes moet sjouwen voor een verhuizend vriendinnetje (uit het hoofd-citaat uit De Renner, Tim Krabbé)

marcow5
Forum-lid

marcow5 17 nov 2008 14:58

Als ik zo de reacties lees word dit denk ik mjn alternatief voor DM in 2009. Nu mijn maten nog zo gek krijgen dat ze meegaan.

Hoe was de procedure voor de inschrijving. Is het net zo snel vol als bij DM? Er zijn immers veel minder deelnemers en een limiet kom ik niet tegen op de website.

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 17 nov 2008 17:16

Een fietsmaat van me vroeg me of ik met hem mee wilde de GF Pantani rijden. Idioot die ik ben heb ik ja gezegd..:rolleye: ;)

Nu vraag ik me af: hoe ligt de verhouding serieuze cyclo-rijders (die voor een snelle tijd gaan) en toerrijders zoals ik die vooral uitrijden als doel hebben en (voor zover mogelijk) ook een beetje genieten?
Afbeelding

roeieber
Forum-lid

roeieber 18 nov 2008 14:16

Wij gaan een combi trip GF MP en DM doen. De Pantani fietsen we voor het eerst, maar vorig jaar zijn we al in Bormio geweest en hebben we de Gavia en Mortirolo al eens beklommen. Als ik dit zo lees begint het alweer helemaal te kriebelen, denk dat ik nu ff een stukje ga fietsen.
I Am SpeCiAliZed

douwe7
Forum-lid

douwe7 18 nov 2008 15:25

Inschrijven voor de GF Marco Pantani kan online via www.gsalpi.it/pantani/pantani3.htm die binnenkort overgaat naar www.granfondomarcopantani.com. Er is geen limiet, maar als je zeker wil zijn is het verstandig om vantevoren in te schrijven en niet ter plekke.
Het is een kwestie van pdf printen, invullen en opsturen naar Italië. Ik heb daar geen ervaring mee: ik had me ingeschreven via Cycletours, die een hotelarrangement met deelname aan de GF MP aanbood. Dat kan trouwens ook via En Route.

Ik raad je aan uiterlijk begin januari in te schrijven en een hotel te boeken. Cycletours meldde enkele weken na onze reservering dat het standaard hotel was volgeboekt, waardoor we uit moesten wijken naar een ander hotel in Aprica. Dat werd hotel Urri, iets duurder en luxer maar nog steeds betaalbaar en qua eten goed ingesteld op fietsers. Wij betaalden circa 70 euro p.p.p.n. incl ontbijt en diner, maar er zijn in Aprica waarschijnlijk ook hotels te vinden voor minder dan 60 euro p.p.p.n.

Een goedkopere overnachtingsmogelijkheid is de camping bij Aprica, slechts 1 km van de start. Maar dan moet het wel mooi weer zijn. Wij troffen na onze aankomst in Aprica 1 dag met regen en kou (minder dan 12 graden) en waren blij dat we in een hotel zaten. Gelukkig werd het daarna snel droger en warm. Enkele dagen later was het bijna 30 graden. Daardoor hebben we nog de Gavia (woensdag) en Mortirolo (donderdag) met de fiets kunnen verkennen. Vrijdag paar uurtjes gewandeld en zaterdag 30 km rustig gefietst om zondag te 'knallen' in de GF MP.

Het niveau van de meeste deelnemers ligt redelijk hoog. Ik en mijn fietsmaat eindigden met een gemiddelde van 23 km/h (incl pauze) in de middenmoot. Hectisch is het alleen de eerste 15 km over een dalende weg naar Edolo. Wanneer de weg begint te stijgen is het zaak om een lekker tempo te pakken waarmee je de Gavia zonder problemen kan bedwingen. Ik kon op die manier met plezier naar boven rijden. De Mortirolo is zwaar, maar is met een aangepast bergverzet (bv. 30/25 of lichter) ook voor toerfietsers haalbaar. De langzaamste deelnemer in 2008 was een Hollandse toerfietser die in een restaurant in Bormio uitgebreid ging lunchen. Hij deed er 12 uur over en kwam 5 uur na ons over de finish...
Klimmen is fijn maar doet ook pijn. Net alsof je een stapel poefjes moet sjouwen voor een verhuizend vriendinnetje (uit het hoofd-citaat uit De Renner, Tim Krabbé)

harrebas
Forum-lid

harrebas 18 nov 2008 23:30

In dit topic heb ik (en een aantal anderen) al eerder wat geschreven over de GFMP: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=25256

Kort samengevat komt het hierop neer: DOEN!
Geen enkele col is zwaar, het ligt aan de renner (maar er zijn uitzonderingen).

joopi
Forum-lid

joopi 18 nov 2008 23:45

wel even opletten bij toertochten in Italie: doen ze vrij spastisch over een verplichte artsenverklaring (tessera) waar Italiaanse rijders een soort jaarkaartje voor hebben. Schijnt een soort wettelijke verplichting te zijn voor de organisatoren om dat te controleren. Met een indianentruc is er meestal wel een mouw aan te passen (bijvoorbeeld het kaartje van je ziektekostenverzekering laten zien zodat ze in ieder geval een nummer op hun lijsten kunnen zetten en aan hun plichten hebben voldaan). Bij de Fausto Coppi kon je ook ter plekke voor iets van een tientje lid worden van de lokale club en was het ook voor elkaar. Ik neem aan dat een NTFU of ander wielerclub-kaartje ook voldoet.

pinarello
Forum-lid

pinarello 19 nov 2008 09:49

[quote="joopi"]wel even opletten bij toertochten in Italie: doen ze vrij spastisch over een verplichte artsenverklaring (tessera) waar Italiaanse rijders een soort jaarkaartje voor hebben. Schijnt een soort wettelijke verplichting te zijn voor de organisatoren om dat te controleren. Met een indianentruc is er meestal wel een mouw aan te passen (bijvoorbeeld het kaartje van je ziektekostenverzekering laten zien zodat ze in ieder geval een nummer op hun lijsten kunnen zetten en aan hun plichten hebben voldaan). Bij de Fausto Coppi kon je ook ter plekke voor iets van een tientje lid worden van de lokale club en was het ook voor elkaar. Ik neem aan dat een NTFU of ander wielerclub-kaartje ook voldoet. [/quote]

Ze doen in Italie juist niet spastisch over die verklaringen. In Italie, Oostenrijk, Zwitserland nog nooit zo'n verklaring hoeven tonen. Vorig jaar GF Dolomiti Stars en Marcialongo gereden in Italie en nergens naar gevraagd en ook niet voor betaald.

Plaats reactie