Hoi,
Ik hoorde dat de EA50 sl en de Vista sl over het algemeen snel problemen geven.
Heeft iemand die ervaring ook?
gr
Henk
Easton EA50 SL / Vista SL snel kapot?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Amclassic-fan schreef:Nee die wielen zijn uitermate degelijk, er was alleen een probleem met de aluminium Shimano body. Maar dat probleem is nu opgelost met een stalen body.
Helaas.....ondanks vele beloften is er géén stalen body. De laatste body met een andere legering dan de voorgangers is van zo'n anderhalve maand geleden. Hoewel mijn FM (v. Herwerden) verzekerd was dat de body's van staal waren, is het een body met een iets andere legering (zegt Easton) en iets diepere sleuven.
Tijdens Bikemotion is mij door de mensen van Easton verteld dat de stalen body pas medio december op de markt komt, op dit moment is die er nog niet!! Dat er een probleem zou zijn met de body's leverde alleen maar verbaasde gezichten op: men wist nergens van. Dat v. Herwerden veel eerder de belofte was gedaan dat er een stalen body zou worden geleverd, werd in alle toonaarden ontkend. Overigens, niet zo netjes lijkt mij, werd de schuld volledig op v. Herwerden afgeschoven: als er incidenteel iets mis gaat met de body's, ligt het aan de montage, ergo: v. Herwerden zou de body's verkeerd monteren.
Inmiddels heb ik een deal met v. Herwerden dat ik de wielen kan omruilen voor iets anders, v. Herwerden gaat het verder regelen met Easton. De laatste serie body's mag dan diepere sleuven hebben, na een aantal polderritten is de zaak weer aan het invreten en fietst er weer een oude bekende mee: de "kraak".
Ik heb de wielen in februari gekocht en heb 3 body's versleten, ong. slechts 3 maanden "kraakvrij" rondgereden. Hiervoor had ik een "gewone" stalen shimano body.......nooit problemen gehad!!
Kortom: voor mij géén easton meer.......
staal.....what else.....??
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ach dit is de enige wielset van Easton met dit probleem. Als je een wielset koopt die enkel voor 10 speed is dan kan dit niet voorkomen. Op Bikemotion waren er geen mensen van Easton, enkel van de importeur en dat is Veltec. Dat er serieuze problemen zijn met die body's is gewoon een feit en als ze dat ontkennen is 't op z'n minst niet netjes te noemen.
Het probleem van invreten hebben de meeste aluminium body's. Ook van andere merken. Liefst cassettes met zoveel mogelijk aan elkaar geklonken kransen gebruiken dan en de sluitkrans goed strak vastdraaien. Maar ze moeten natuurlijk niet gaan kraken. Heb zo het idee dat de problemen ineens zijn ontstaan. Wellicht is Easton op een andere leverancier voor de bodys overgestapt? Vroeger hoorde je nooit wat over Easton vista.
Mijn vader weegt boven 90 kg en rijdt al een tijdje probleemloos rond met vistas. De body is wel iets ingevreten door de kransen, maar niet problematisch.
Mijn vader weegt boven 90 kg en rijdt al een tijdje probleemloos rond met vistas. De body is wel iets ingevreten door de kransen, maar niet problematisch.
een optie is om met 10 cassettes van Sram te rijden, die zijn gemaakt voor een 8/9 speed body, passen dus ook niet op een 10 speed body. Deze hebben veel minder last van dat invreten.
Helaas is er voor de vista/ ea50 (nog) geen specifieke 10 soeed body beschikbaar.
Helaas is er voor de vista/ ea50 (nog) geen specifieke 10 soeed body beschikbaar.
-
- Forum-lid
Ik rij nu een jaar op Vista SL, 7000 km inclusief Alpen en Zwitserland. Heerlijke wielen voor mijn 68 kilo. Kapotte lager gehad maar die is vervangen. Invreten van de cassette levert echt geen problemen op. Ik zou ze zonder te twijfelen zo weer kopen.
-
- Forum-lid
ik heb een beetje hetzelfde.. rijd er nu ook een jaar of wat op zit op ongeveer 4500 km en mijn body is ook ingevreten, ik heb daar verder niet echt last van .. Ik kan nog steeds mijn cassette vervangen .. Maar zit me wel de hele tijd af te vragen of ik niet ff terug moet me die wielen ..
Zal eens een fototje dr van posten .. dan mogen jullie oordelen
Zal eens een fototje dr van posten .. dan mogen jullie oordelen