Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Levensduur kettingen testen.

berrre
Forum-lid

berrre 12 nov 2008 15:27

Je hoort wel eens dat het kwaliteitsverschil tussen kettingen "niet experimenteel kan worden bepaald", omdat er te veel variabelen in het spel zijn, zoals het gewicht en de kracht van de rijder, de weersomstandigheden, de frequentie van onderhoud, de smering etc.

Toch is het perfect mogelijk om het kwaliteitsverschil te meten: sluit alle variabelen uit, of maak je voor alle merken gelijk. Stel één "gemengde" ketting samen uit vier à vijf verschillende merken van tien tot vijftien schakels per merk. Alle schakels verslijten dan onder dezelfde omstandigheden. Zelfs de slijtage van het kettingblad en de cassette speelt geen rol meer want is dan voor alle kettingmerken gelijk.

Om de 500 km elke sectie van de ketting nameten kan een leuk statistiekje opleveren. Na drie tot vijfduizend km zou het definitieve antwoord gekend moeten zijn. Wie heeft er zin in?
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

lior63
Forum-lid

lior63 12 nov 2008 17:13

Altijd leuk als zo'n onderwerp weeer eens uit de kast wordt gehaald. Over de uitwisselbaarheid en levensduur van kettingen en kransen is al veel gediscusieerd op dit forum.
Maar, ik zou zeggen, be my guest, ik wil wel meedoen, maar dan zal er wel gecalibreerd gemeten moeten worden, en niet met een schuifmaat van de gamma.

Het grootste probleem is nog om de verschillende merken ketting aan elkaar te prutsen. De missinglink (KMC) naar Shimano of campa wil nog wel, maar de pennen van campa en Shimano zijn onderling niet uitwisselbaar. Je zou eigenlijk uit moeten gaan van drie types Shimano aan elkaar, drie types Campa aan elkaar etc etc.
Anders krijg je een ketting met wel erg veel missing links (Contradictio in terminus)

simen
Forum-lid

simen 12 nov 2008 23:02

Het verschil in kilometers met hetzelfde merk en type ketting onder vergelijkbare omstandigheden is al aanmerkelijk.
Dan zijn al uitgesloten de variabelen :rijder , fiets,weersomstandigheden,onderhoud en smering.
Die zijn namelijk volgens hetzelfde of nagenoeg hetzelfde.
Toch kom ik dan soms wel 2000 tot 3000 km verder.

Het gaat niet meevallen dat te vergelijken
Zij is ook tegen

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 13 nov 2008 00:34

Daar moet je wel wat rekenwerk op loslaten. De kracht die je op de crank uitoefent is nooit gelijk gedurende een omwenteling. Het zou zomaar kunnen dat het shimano-deel van de ketting telkens het zware stuk op voor de kiezen krijgt. Met het juiste verzet en kettinglengte kan je dat omzeilen volgens mij. Ik weet niet precies hoe, ik ben geen wiskundige. Misschien zit ik wel verkeerd met m'n gedachte kronkel....
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 nov 2008 01:20

Met een singlespeed zou met bepaalde verzetten wel kunnen gebeuren, maar als je maar een paar verschillende tandjes hebt gebeurt wordt 't wel afwisselend belast. Punt is alleen om verschillende merken netjes aan elkaar te krijgen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 13 nov 2008 04:06

Hoi,

Met alle respect voor het initiatief maar wat heb je er aan?
Ik meen dat het zo ondertussen wel al geweten is welke kettingen sneller slijten en welke niet.
Trouwens, hoe ga je bepalen wat al dan niet versleten is?

Komt nog bij dat niet alle merken dezelfde breedte aanhouden en dan zit je al snel met een hoop problemen om al die stukjes aan elkaar te krijgen zonder dat het her en der gaat haperen.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

lior63
Forum-lid

lior63 13 nov 2008 07:54

Een singlespeed is wel leuk bedacht, maar de slijtage komt ook door de laterale beweging en het torderen tijdens het schakelen.
Bovendien claimen fabrikanten dat hun ketting het beste loopt op hun eigen kransjes.
Dus er zit niets anders op dan elk systeem zelf een jaar te testen.
Als we nu even uitgaan van Campa 3 groepen, Shimano 3 groepen en SRAM 3 groepen, en dan laat ik de aftermarket kettingen zoals KMC maar even achterwege, dan kunnen wij de resultaten dus over 8 jaar tegemoet zien. Waarbij wel gecorrigeerd moet worden voor de verandering van het klimaat en de verandering van de conditie en leeftijd van de tester.

Zonder dollen, het lijkt mij een tamelijk lastige test. De algemene tendens is toch echt wel dat als je meer betaalt, de ketting ook langer meegat. (Dus niet dat een duur gekochte 105 ketting langer meegaat dan een goedkoop gekochte Ultegra)

berrre
Forum-lid

berrre 13 nov 2008 09:45

lior63 schreef:Een singlespeed is wel leuk bedacht, maar de slijtage komt ook door de laterale beweging en het torderen tijdens het schakelen.
Bovendien claimen fabrikanten dat hun ketting het beste loopt op hun eigen kransjes.
Dus er zit niets anders op dan elk systeem zelf een jaar te testen.
Als we nu even uitgaan van Campa 3 groepen, Shimano 3 groepen en SRAM 3 groepen, en dan laat ik de aftermarket kettingen zoals KMC maar even achterwege, dan kunnen wij de resultaten dus over 8 jaar tegemoet zien. Waarbij wel gecorrigeerd moet worden voor de verandering van het klimaat en de verandering van de conditie en leeftijd van de tester.

Zonder dollen, het lijkt mij een tamelijk lastige test. De algemene tendens is toch echt wel dat als je meer betaalt, de ketting ook langer meegat. (Dus niet dat een duur gekochte 105 ketting langer meegaat dan een goedkoop gekochte Ultegra)

Singlespeed hoeft niet. Gewoon een schakelverhouding waarbij elk deel van de ketting afwisselend over het blad gaat. Als je veel schakelt is dat geen probleem.

Dat de eigen kransen met hun eigen kettingen beter zouden presteren (of langer zouden meegaan) lijken me typische verkoopspraatjes. Of een dure ketting zijn prijs verantwoordt wil ik ook nog wel eens zien. Misschien gaat die wel wat langer mee, maar niet genoeg om het dubbel van de prijs goed te maken.

3000-5000 km fietsen hoeft geen jaren te duren. Met drie personen kan je tegelijk 10 à 15 kettingsoorten testen. De omstandigheden doen er niet toe voor zover je alleen kettingsecties vergelijkt die in dezelfde ketting zitten. Je mag dezelfde ketting zelfs op verschillende kransen of fietsen gebruiken.

Het is zelfs aanbevolen om zoveel mogelijk verschillende variabelen te hebben. Bij het einde van de test hebben alle kettingsecties toch hetzelfde meegemaakt.

Het lijkt me makkelijker om slechts één missing link te gebruiken en de andere verbindingen met een (geklonken) pin. De kettingsecties hoeven nooit meer uit elkaar. Het merk met de bredere buitenschakel over het merk met een smallere binnenschakel, voor zover dat belang heeft. Met een goede kettingpons kan je de spanning op de pin mooi aanpassen tot hij precies past.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

michiel_
Forum-lid

michiel_ 13 nov 2008 12:15

Ik stond op de bikemotion met een man van KMC te praten, en die vertelde mij ook hoe hij de levensduur van de kettingen test. Op dezelfde manier als de Topicstarter hier beschrijft.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 13 nov 2008 12:30

Ik vind het een goed idee, en ben benieuwd naar de resultaten. Ik zou 2 quick links van KMC nemen, en helft campa, helft KMC. Andere ketting (en dus andere fiets) helft campa, helft Shimano. Zo heb je een 'winnaar' tussen Campa en KMC en tussen Campa en Shimano. Indien telkens Campa wint, doe je nog een test KMC-Shimano om plaats 2 en 3 te bepalen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

dual
Forum-lid

dual 13 nov 2008 12:52

Als echte nederlander zou ik ook graag de prijs per kilometer willen weten (zoals lior 63) ook al aangeeft wordt er gedacht dat duurdere kettingen langer meegaan. Is dat echt wel zo??
nulla tenaci invia est via

simen
Forum-lid

simen 15 nov 2008 22:43

Als je puur voor de prijs per km gaat is het net als met spijkerbroeken.

Merkloos spul van een tientje kun je dan 4 maal venieuwen voor het geld van een dure.
Maar wil je ermee gezien worden?
We zijn ijdel !
Zij is ook tegen

Plaats reactie