Tubes verwisselen
Ik weet dat er meedere topics over tubes zijn. Na die doorgelezen te hebben kwam ik tot de conclusie dat dat niks voor mij was. Veel gedoe met lijm, oprekken, aceton, azijn etc. Nu zag ik onderstaand filmpje. Lijkt niet al te ingewikkeld. De echte puristen zullen het gebruik van de tape misschien geen goed idee vinden. Is het echt zo makkelijk of is de werkelijkheid in dit filmpje geweld aangedaan.
http://www.youtube.com/watch?v=ac_QFWLiUDE
http://www.youtube.com/watch?v=ac_QFWLiUDE
Het erop leggen van een nieuwe tube is inderdaad even makkelijk als in het filmpje. Maar dan komt de grap, je kunt gerust meerdere keren nieuwe tape over de oude taperesten heen plakken. De tube zal elke keer weer goed vastzitten (dat wel hoor, daar ben ik nog nooit bang voor geweest), maar op den duur zul je die tape toch een keer compleet moeten verwijderen. Hier kom je direct in de hel terecht, dat spul krijg je er nauwelijks af, en dat wordt alleen maar moeilijker naarmate je meerdere 'lagen' hebt geplakt. Ik weet het uit ervaring, want ik dacht ook slim te zijn door tape te gaan proberen. Nooit weer dus...
Daarbij komt ook nog dat 'getapete banden' merkbaar slechter lopen dan goed gelijmde. Ik ben weer heel snel terug gegaan naar de ouwe vertrouwde lijmmethode. De lijm kun je tenminste ook gerust een heel jaar laten zitten, en ook al is het geen leuk klusje om die oude lijm compleet te verwijderen op den duur, het staat slechts in de schaduw van het helse karwei van oude tape verwijderen.
Ik zou zeggen, begin er niet aan, die tape. Ik heb mijn lesje wel geleerd. En zo erg is het niet om tubes te lijmen, als je het klusje eenmaal doorhebt. Ik heb ook lang getwijfeld, maar ben nu niet meer 'bang' van tuben. De meeste tuben hoef je trouwens helemaal niet zo lang op te rekken is mijn ervaring. Ik geloof ook niet zo in dat rijpen enzo met de materialen van tegenwoordig. Gewoon zorgen dat ze er zonder lijm al makkelijk op te leggen zijn, goed lijmen, en gaan...
Daarbij komt ook nog dat 'getapete banden' merkbaar slechter lopen dan goed gelijmde. Ik ben weer heel snel terug gegaan naar de ouwe vertrouwde lijmmethode. De lijm kun je tenminste ook gerust een heel jaar laten zitten, en ook al is het geen leuk klusje om die oude lijm compleet te verwijderen op den duur, het staat slechts in de schaduw van het helse karwei van oude tape verwijderen.
Ik zou zeggen, begin er niet aan, die tape. Ik heb mijn lesje wel geleerd. En zo erg is het niet om tubes te lijmen, als je het klusje eenmaal doorhebt. Ik heb ook lang getwijfeld, maar ben nu niet meer 'bang' van tuben. De meeste tuben hoef je trouwens helemaal niet zo lang op te rekken is mijn ervaring. Ik geloof ook niet zo in dat rijpen enzo met de materialen van tegenwoordig. Gewoon zorgen dat ze er zonder lijm al makkelijk op te leggen zijn, goed lijmen, en gaan...
-
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 29 feb 2008 22:44
Vergelijk het met de klus progammas.Het ziet allemaal gemakkelijk uit,totdat je het zelf moet doen.Ik moet er niet aan denken dat ik tijdens het fietsen lek heb en dan de tube moet verwisselen.
Geef mij maar de draadbanden.
Geef mij maar de draadbanden.
Hoi,
De eenvoudigste zaken worden vaak veel te ingewikkeld voorgesteld tot eer en glorie van degene die de hele boel wel onder de knie heeft.
Tubes opleggen is daar een mooi voorbeeld van.
Met tape werken is ook niet zo moeilijk alleen stelt men het daar dan weer wat te eenzijdig voor en vertelt men je er uiteraard de nadelen er niet bij. Persoonlijk zie ik er echt niet het nut van in.
Als ik het voor het kiezen heb wissel ik nog liever twee lekke tubes in weer en wind dan een lastige draadband.
Oefen eerst met een niet ingelijmde velg en tube zodat je een idee krijgt hoe je een tube het makkelijkst en zonder verdraaien van de tube omlegt.
Het is kinderspel maar de meesten onder ons ons zijn gewoon bang van het onbekende.
Ciao,
De eenvoudigste zaken worden vaak veel te ingewikkeld voorgesteld tot eer en glorie van degene die de hele boel wel onder de knie heeft.
Tubes opleggen is daar een mooi voorbeeld van.
Met tape werken is ook niet zo moeilijk alleen stelt men het daar dan weer wat te eenzijdig voor en vertelt men je er uiteraard de nadelen er niet bij. Persoonlijk zie ik er echt niet het nut van in.
Als ik het voor het kiezen heb wissel ik nog liever twee lekke tubes in weer en wind dan een lastige draadband.
Oefen eerst met een niet ingelijmde velg en tube zodat je een idee krijgt hoe je een tube het makkelijkst en zonder verdraaien van de tube omlegt.
Het is kinderspel maar de meesten onder ons ons zijn gewoon bang van het onbekende.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Bedankt voor de reacties. Ik ben benieuwd of er forumleden zijn die de afgelopen tijd (2 jaar?) zijn overgestapt van draadbanden naar tubes en wat hun ervaringen zijn. Is het meegevallen of tegengevallen?. Zouden ze nu weer voor tubes kiezen?
Ik wil er nog wel iets aan toevoegen. Hoe vaak rijd je lek met tubes. Is die kans echt veel kleiner in vergelijking met draadbanden? En moet je een tube direct weggooien en vervangen als je hem een keer hebt lekgereden? In dat geval zou het aardig in de papieren lopen, of valt dat wel mee?
wkers
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
LD001 schreef:Bedankt voor de reacties. Ik ben benieuwd of er forumleden zijn die de afgelopen tijd (2 jaar?) zijn overgestapt van draadbanden naar tubes en wat hun ervaringen zijn. Is het meegevallen of tegengevallen?. Zouden ze nu weer voor tubes kiezen?
Ik heb de afgelopen zomer voor het eerst op tubes gereden. Ik heb meerdere wielsets, waarvan de meeste met draadbanden. Ik vind tubes echt heerlijk rijden, wat betreft comfort en rolweerstand lijken de verhalen te kloppen, beter dan draadbanden ( voor mij was standaard band toen Vittoria Open Corsa CX, nu Vittoria Diamante Pro ). Lek heb ik niet gehad, wel een setje versleten tubes en die zijn inmiddels weggegooid. Ik had sealant in de tubes gedaan daar ik ze maar voor een beperkte periode zou gebruiken: Testen net voor de zomer, mee op vakantie in de Dolomieten en de tubes oprijden in NL zodat ik volgend jaar weer met een vers setje naar Italië ga. Voor jaarrond fietsen lijken tubes voor mij niet ideaal, vooral als je lek rijdt kan het een kostbare aangelegenheid worden. Als het alleen voor vakantie is maakt die 50 of 100 euro ook niet meer uit.
Ik heb geen problemen gehad met het monteren en demonteren van de tubes, al moet je wel de tijd er voor nemen. Als je alles goed wil doen met kitten en plakken ben je zomaar meer dan een uur zoet per set. Inmiddels heb ik een tweede wielset voor tubes, maar ik weet alleen nog niet goed waar ik ze voor ga gebruiken.
Al met al ben ik tevreden maar als ik moest kiezen tussen alleen tubes of alleen draadbanden werden het toch draadbanden, puur uit kostenoverweging, lekrijden hierbij meegenomen. Al blijft het comfort en rijplezier op tubes echt een hele dikke plus.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Afgelopen seizoen begonnen met draadbanden en rijdt nu op tubes (wedstrijdwielen). Ik train op draadbanden. Ik persoonlijk ben een voorstander van tubes vooral in competitie. Maar de kosten zijn inderdaad een stuk hoger.
Ik was afgelopen week op het WK Ironman 70.3 en reed daar lek tijdens een training op mijn wedstrijdwielen. Na wat Pitstop weer onderweg maar uit voorzorg toch de tube laten vervangen de volgende dag. Ik was 130 dollar kwijt wat inderdaad toch een smak geld is maar goed het is nu eenmaal zo
Ik was afgelopen week op het WK Ironman 70.3 en reed daar lek tijdens een training op mijn wedstrijdwielen. Na wat Pitstop weer onderweg maar uit voorzorg toch de tube laten vervangen de volgende dag. Ik was 130 dollar kwijt wat inderdaad toch een smak geld is maar goed het is nu eenmaal zo
Eat, Sleep, Train
Swim, Bike, Run
http://www.henrypiek.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Swim, Bike, Run
http://www.henrypiek.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja ik kan wel beamen dat met tubes rijden wat duurder is, in miijn geval dan toch. Maar ja, ik zou ook geld kunnen besparen op het frame e.d. Het is net wat je het zelf waard vind: ik vind het de meerprijs dus wel waard, zeker als ik merk hoe comfortabel het is en hoe lekker het rolt, ik krijg daar alleen al een kick van. Eigenlijk gewoon onder het motto: Een hobby mag van mij geld kosten. Als je tubes gaat rijden, moet je trouwens wel goeie tubes kopen en geen spotgoedkope trainingstubes. In dat geval ben je met een setje goede draadbanden wel beter af vind ik.
Volgens mij is het met lekrijden/slijtage trouwens hetzelfde gesteld tussen tubes en draadbanden. Wel is de kans op stootlek met tubes bijna nul. Het is ook geen rocket science, vooral de montage is verschillend, maar het principe blijft natuurlijk vrijwel gelijk: een bandje met binnenband dat over de weg rolt.
LD001, ik ben trouwens wel benieuwd of je wedstrijden rijd of niet. Het levert dan natuurlijk extra voordeel op om tuben te nemen, maar het leeft nogal om 'gewone toerders' tubes af te raden. Waar ik het dus niet mee eens ben, vandaar...
Volgens mij is het met lekrijden/slijtage trouwens hetzelfde gesteld tussen tubes en draadbanden. Wel is de kans op stootlek met tubes bijna nul. Het is ook geen rocket science, vooral de montage is verschillend, maar het principe blijft natuurlijk vrijwel gelijk: een bandje met binnenband dat over de weg rolt.
LD001, ik ben trouwens wel benieuwd of je wedstrijden rijd of niet. Het levert dan natuurlijk extra voordeel op om tuben te nemen, maar het leeft nogal om 'gewone toerders' tubes af te raden. Waar ik het dus niet mee eens ben, vandaar...
perik schreef:Tsja, dat is toch wel een aanzienlijk verschil: $130 tegen EUR 2,- als je een keertje lek rijdt.
Tel uit je winst, 2008 toppers in de lekke banden lijst:
Klontje__________8 (6x schalbe stelvio, velg lint zat er niet goed op & continental grandprix 2x)
ComebackKid____8 (6x in 2000km op twee rot hutchinson banden, 1x GP4000..flinke spijker)
O Sensei_______7 (3 Evo CX+4 Michelin Service Course)
klimman________6 (6x in 110 km ! (tijdens en na Limburgs Mooiste) allen Continental GastheerG______6 (2 maal glas Vitt Rub, 1 x glas Veloflex Pave. 1 x snake bite Conti 4000, 2x Racing Ralph)
Ultima Sport , 1x velglint niet goed, vervangen door Vittoria Rubino)
Bazz___________5 ( 2xContinental Competition tube. 3x Michelin pro race )
LVGH___________5 (2x GP4000S in 200 km, 1x Pariba Revolution K, 2x Vittoria Evo CX)
Die 130 dollar voor een tube is m.i. aan de hoge kant. Voor die centen zou je hem graag repareren, toch? Dat is mij helaas nog nooit fatsoenlijk gelukt... Tips?
Fiets... ook eens 11 speed!
RaNk schreef:LD001, ik ben trouwens wel benieuwd of je wedstrijden rijd of niet. Het levert dan natuurlijk extra voordeel op om tuben te nemen, maar het leeft nogal om 'gewone toerders' tubes af te raden. Waar ik het dus niet mee eens ben, vandaar...
Ja, ik rij wedstrijden, maar toer ook graag met goede spullen, onder het motto: 'life is too short to ride crappy wheels' (volgens een poster op een ander forum)
Het gaat mij niet zozeer om de ervaringen met kosten maar vooral over het (on)gemak van het tubes verwisselen, onderweg en thuis en bijvoorbeeld het verwijderen van lijmresten en oude tape.