Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

groep laten monteren?

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 10 nov 2008 18:25

Stel: je vindt ergens een mooie aanbieding voor een groepset (bij een webshop of een zaak á la Hopmans) maar je hebt niet het technisch vernuft om zelf je groep te vervangen, kan je dan een streep door het plan halen? Lijkt me niet dat er fietsenmakers zijn die een montage voor je uitvoeren met materiaal dat je zelf aanlevert, of vergis ik me hierin?

Even voor de duidelijkheid: ik heb het echt over een fikse korting (honderden euro's), voor een paar tientjes ga je natuurlijk geen capriolen uithalen.
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 10 nov 2008 18:30

Met dit forum kan alles! En voor een paar honderd euro kan je wel altijd een FM vinden om te monteren als het zelf niet lukt...
Welke groep en hoeveel?

tip: begin een topic: groep monteren voor beginners. Neem overal foto's van, en geef bij ieder onderdeel je ervaring/vragen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 10 nov 2008 18:34

Ik zou het eventueel voor je kunnen doen. Als je hier in de buurt woont, of als jij ver wilt rijden;-). Ik kom uit Sliedrecht.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 10 nov 2008 18:42

de zwarten schreef:Met dit forum kan alles! En voor een paar honderd euro kan je wel altijd een FM vinden om te monteren als het zelf niet lukt...
Welke groep en hoeveel?

tip: begin een topic: groep monteren voor beginners. Neem overal foto's van, en geef bij ieder onderdeel je ervaring/vragen.


Een Record groep voor €895,-

Ik ben op zich niet onhandig en bereid techniek te leren (heb het Big Blue Book of Bicycle Repair gekocht) maar een trapas vervangen, kabels trekken, shifters afstellen, e.d. ga ik me niet aan wagen :)
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 nov 2008 18:57

Ik heb zelf een keer een groepset gekocht bij Salden en vervolgens mijn lokale FM gevraagd om deze te monteren. Hij nam de klus niet aan.

Dus alles zelf maar gedaan. Alleen voor het monteren van de trapas ben ik naar een andere FM gegaan. Deze wilde wel even voor een paar euri de trapas monteren. Met het "grote blauwe boek" moet je er echt wel uit gaan komen. En als je echt twijfelt, stap je alsnog naar de FM toe.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 nov 2008 19:04

Heb laatst voor het eerst zelf geheel een fiets afgemonteerd, en het is (a) heel leuk om te doen en (b) niet heel moeilijk.

Shifters remmen en derailleur zijn echt een eitje. Crackstel en BB is ook niet heel moeilijk, maar het vlakken van het bracket en het evt natappen van de schroefdraad zou ik mooi door een FM laten doen. Voor de kabels moet je zorgen dat je een goed tang hebt (met een nijptang wordt het een drama!). Voor het op lengte maken van de buitenkabels en voor hoe ze moeten lopen zou ik m'n oude fiets als voorbeeld gebruiken.

Succes!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wervelwind
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 apr 2005 21:47

wervelwind 10 nov 2008 19:05

Ik had ook de ballen verstand van techniek, maar met behulp van dit forum en de erg duidelijke handleidingen die bij campagnolo-onderdelen zitten heb ik nu al vier fietsen opgebouwd. Een derailleur afstellen en kabels trekken is helemaal niet zo moeilijk. Het enige wat je nodig hebt is goed gereedschap en een beetje geduld.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 10 nov 2008 19:06

Je moet ook eens naar het boek van Zinn kijken: Zinn and the art of roadbike maintenance.

..en de website van Sheldon Brown natuurlijk.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 10 nov 2008 19:13

rob74 schreef:Ik heb zelf een keer een groepset gekocht bij Salden en vervolgens mijn lokale FM gevraagd om deze te monteren. Hij nam de klus niet aan.


Hmmmmm.......en wat was de reden dat je FM weigerde? Wat een no-service. Als je toch wilt betalen dan moet elke FM dat toch gewoon doen/kunnen.

Noem de naam van je FM (Almere?) maar even. Ik denk dat ik wel weet wie het was.
Indien je de naam van de FM niet op het Forum wilt posten stuur dan maar even een PM aangezien ik de naam graag wil weten.

Maar idd zoals de zwarten zegt.......begin een Topic.....plaats foto's en probeer het zelf. Met Campa handleidingen en dit Forum moet dat lukken. Het is geen hogere wiskunde om een groep te monteren en eenmaal zelf gedaan weet je het voor altijd. Altijd handig omdat je dan niet voor elk akkefietje naar een FM toe hoeft.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

vanderbulck
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 feb 2007 17:25

vanderbulck 10 nov 2008 19:49

Waar heb je die record gevonden voor 895 euro ?
BMC ProMachine - Sram Force - Zipp

fiets381
Forum-lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 14 feb 2007 20:32

fiets381 10 nov 2008 19:58

53x11 schreef: Shifters remmen en derailleur zijn echt een eitje. Crackstel en BB is ook niet heel moeilijk, maar het vlakken van het bracket en het evt natappen van de schroefdraad zou ik mooi door een FM laten doen. Succes!


Is het dan nodig om he bracket te vlakken, en natappen van de schroefdraad is op zich niet o moeilijk wanneer je het juiste gereedshap hebt.

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 10 nov 2008 20:02

Kijk hier: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=3713 dan kun je het zelf!

Plaats reactie