Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

SS van oud stalen frame

em
Forum-lid

em 26 okt 2008 11:21

Ik heb het plan opgevat om ooit weer op een singlespeed te gaan rijden voor het woon-werk verkeer en de dagelijkse korte ritjes. Gezien het feit dat er al diverse fietsen van mij gesloten zijn (gelukkig waren de meeste verzekerd), lijkt het mij wel aardig om hiervoor een oud stalen frame te gebruiken. Ik zal dit frame dan laten spuiten en onopvallend, maar wel met goede componenten, opbouwen.

Ik wil geen specifiek raceframe hiervoor gebruiken omdat ik op zoek ben naar een wat relaxtere houding op de fiets zoals je dat op een "hybride" hebt. Daarnaast wil ik ook spatborden en een bagagedrager monteren.

Ik denk dat bijv. een Gazelle Tour de France wel een geschikt frame is (heeft de juiste achterpadden, is wel een sportieve fiets maar geen echte racefiets). Er worden er ook behoorlijk veel van aangeboden op o.a. Marktplaats, dus er zal vanzelf eentje met de juiste framemaat aangeboden worden.

Drie vragen:

1. Is een Gazelle Tour de France inderdaad een geschikt frame voor mijn doeleinden?
2. Zijn er nog andere frames waar ik naar zou moeten kijken?
3. Hoe beoordeel ik of een oud frame nog goed en bruikbaar is?

Erik
Forum-lid

Erik 26 okt 2008 12:19

En drie antwoorden :-):

1. Yep, moet geen probleem zijn.
2 Race frames. Als je een goeie stuurpen hebt hoeft dat geen probleem te zijn.
3. Goed kijken naar roest en dit weghalen om te kijken of het alleen oppervlakkig is. Als het doorgeroest is kun je hem weg gooien.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 26 okt 2008 12:24

-En horizontale padden zijn fijn want dan heb je geen kettingspanner nodig :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

em
Forum-lid

em 26 okt 2008 19:42

[quote="Aziraphale"]Antwoord 2: Race frames. Als je een goeie stuurpen hebt hoeft dat geen probleem te zijn.[/quote]

Hoe bedoel je dit precies?

Erik
Forum-lid

Erik 26 okt 2008 23:22

Je positie op de fiets wordt maar gedeeltelijk bepaald door de geometrie van je frame. Als je een race frame hebt waarbij je het stuur omhoog en naar je toe brengt door middel van de stuurpen (gebruik hiervoor een ahead-pen of een verstelbare stuurpen) dan kun je ook een relaxte houding creeeren. Ik bouw op het moment zelf een single/fixie op basis van een race frame en ga dit ook op deze manier oplossen, werkt perfect.
- H.G. Wells

em
Forum-lid

em 27 okt 2008 00:33

[quote="Aziraphale"]Je positie op de fiets wordt maar gedeeltelijk bepaald door de geometrie van je frame. Als je een race frame hebt waarbij je het stuur omhoog en naar je toe brengt door middel van de stuurpen (gebruik hiervoor een ahead-pen of een verstelbare stuurpen) dan kun je ook een relaxte houding creeeren. Ik bouw op het moment zelf een single/fixie op basis van een race frame en ga dit ook op deze manier oplossen, werkt perfect. [/quote]

Krijg je met een ahead stuurpen dan geen hoge spacertoren? En verder vind ik zelf de looks van een verstelbare stuurpen niet zo... Ben wel benieuwd naar hoe jouw projectje eruit komt te zien.

Erik
Forum-lid

Erik 27 okt 2008 14:13

Als het goed is niet, omdat je een pen gebruikt die meer omhoog gericht en korter is, waardoor je houding minder gestrekt wordt en je dus rechterop komt te zitten. Bij mij wordt het mogelijk een ahead-pen, tenzij een mooie oude Cinelli pen die ik nog tegenkwam soulaas biedt.
- H.G. Wells

Plaats reactie