langere stuurpen en kortere bovenbuislengte ---> betere wedsrijdpositie???
Hallo,
Ik ben toe aan een nieuwe fiets voor volgend seizoen. Ik had mij bij een zaak laten opmeten en ben achteraf gaan kijken in een winkel voor het frame naar mijn maat. Volgens de metingen die ik al gedaan had moest ik een bovenbuislengte van 57 cm hebben en een stuurpen van 9cm. In de winkel zeiden ze dat dit bijna niet kon en dat dit zeker niet zorgt voor een goede koerspositie. Ze hebben mij daar ook uitgemeten en raden mij nu aan een 55,5 cm lange bovenbuis te geven en een stuurpen van 12 cm. Dit zou volgens hun een betere positie en meer stuurvaardigheid geven . Klopt dit?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Kan iemand mij zeggen wie ik nu moet geloven en wat het beste is?
Ik ben toe aan een nieuwe fiets voor volgend seizoen. Ik had mij bij een zaak laten opmeten en ben achteraf gaan kijken in een winkel voor het frame naar mijn maat. Volgens de metingen die ik al gedaan had moest ik een bovenbuislengte van 57 cm hebben en een stuurpen van 9cm. In de winkel zeiden ze dat dit bijna niet kon en dat dit zeker niet zorgt voor een goede koerspositie. Ze hebben mij daar ook uitgemeten en raden mij nu aan een 55,5 cm lange bovenbuis te geven en een stuurpen van 12 cm. Dit zou volgens hun een betere positie en meer stuurvaardigheid geven . Klopt dit?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Kan iemand mij zeggen wie ik nu moet geloven en wat het beste is?
Grtz,
Bart
Bart
Het ziet er iig al wat strakker uit Een pen van 9cm is wel erg kort!
Alleen uitkijken dat het 'kortere' frame, niet de klein wordt qua hoogte.
Alleen uitkijken dat het 'kortere' frame, niet de klein wordt qua hoogte.
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5613
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Stuurpen van 9 cm is inderdaad te kort, alles onder de 10 en boven de 14 cm geeft aan dat je eigenlijk niet het juiste frame gekozen heb.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
- enrico-s-works
- Forum-lid
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 04 jul 2007 22:40
- Locatie: Ede
Quote 'Stuurpen van 9 cm is inderdaad te kort, alles onder de 10 en boven de 14 cm geeft aan dat je eigenlijk niet het juiste frame gekozen heb'.
Wat een onzin. Lekker generalizerend. Kan wel degelijk zo uitkomen. Niet iedereen heeft toch dezelfde verhoudingen in zijn/haar lijf? Misschien nodig bij relatief kort bovenlijf in verhouding tot beenlengte?
Er zit wel waarheid in wat je beweert, maar er zijn uitzonderingen.... en ik kan 't weten
Wat een onzin. Lekker generalizerend. Kan wel degelijk zo uitkomen. Niet iedereen heeft toch dezelfde verhoudingen in zijn/haar lijf? Misschien nodig bij relatief kort bovenlijf in verhouding tot beenlengte?
Er zit wel waarheid in wat je beweert, maar er zijn uitzonderingen.... en ik kan 't weten
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Daarom moet je dus een passende fiets kopen. Bepaalde merken passen gewoon soms niet in bepaalde gevallen, dan moet je verder kijken. Een fiets maar aanpassen aan de eigenaar werkt niet goed. Alleen bij hele kleine frames kun je vaak een kortere stuurpen dan 10 cm monteren zonder dat 't gedrag van de fiets veel slechter wordt (de fiets is daarmee in 't achterhoofd ontworpen).
Een fiets met een langere stuurpen zal wat nerveuzer rijden en met een kortere stuurpen wat stabieler. Maar vind het toch wat te algemeen om te zeggen dat 9 cm te kort is voor een stuurpen. Als de fiets een hele korte achtervork heeft en een steile balhoofdhoek kan die met een 9 cm pen net zo scherp sturen als een fiets die dat niet heeft met een stuurpen van zeg 11 cm.
Het hangt vooral ook af van wat je zelf prettig vindt. Een fiets die wat nerveuzer is en scherper reageert op een stuurbeweging of een fiets die juist wat rustiger en stabieler stuurt.
Omdat echte criteriumfietsen weinig meer gemaakt worden heb je wel de kans dat je bij een gemiddeld frame in combinatie met een erg korte stuurpen het stuurgedrag wat minder scherp wordt.
Het hangt vooral ook af van wat je zelf prettig vindt. Een fiets die wat nerveuzer is en scherper reageert op een stuurbeweging of een fiets die juist wat rustiger en stabieler stuurt.
Omdat echte criteriumfietsen weinig meer gemaakt worden heb je wel de kans dat je bij een gemiddeld frame in combinatie met een erg korte stuurpen het stuurgedrag wat minder scherp wordt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De meeste profs rijden met een korter frame en een langere stuurpen. Het frame is daardoor strakker en je hebt toch de benodigde lengte. Ik zou eerlijk gezegd eerst een second opineon laten uitvoeren en kijken of er de zelfde maten uitkomen?
Ik vraag me trouwens af waar je nu op rijdt? Als de maat van je frame goed rijdt, zou ik me daar meer aan vast houden dan aan een meeting. Een meeting is vaak te algemeen. Als ik de meetinge zou aanhouden dan moest mijn zadel 3 cm omhoog. Maar dan kan ik niet mee bij de pedalen!!
Ik vraag me trouwens af waar je nu op rijdt? Als de maat van je frame goed rijdt, zou ik me daar meer aan vast houden dan aan een meeting. Een meeting is vaak te algemeen. Als ik de meetinge zou aanhouden dan moest mijn zadel 3 cm omhoog. Maar dan kan ik niet mee bij de pedalen!!
Gerardo
Amclassic-fan schreef:Volgens mij werkt 't juist precies andersom, met een lange stuurpen is de fiets stabieler dan met een korte stuurpen.
Heb daar eens wat over gelezen wat me ook wel logisch leek. Vrij vertaald; met een langere pen heb je in feite een soort van grotere hefboom. Een kleine beweging aan het uiteinde geeft een grotere bewegingsuitslag aan het begin en komt ook krachtiger door. Vergelijk het ook met een langere hefboom maken als je ergens echt kracht voor moet zetten. Hierdoor zal een kleine beweging bij een langere stuurpen voor een grotere uitslag van je wiel zorgen en dus een wat minder stabiel karakter.
Bovendien heeft de fiets met de langere bovenbuis, als alle overige factoren gelijk zijn maar alleen de stuurpen korter is om de langere bovenbuis te compenseren, een langere wielbasis en hierdoor ook een stabieler stuurkarakter. Hoe langer de bovenbuis hoe stabieler de loop. Niet voor niets hebben toeristische fietsen vaak een langere wielbasis.
Zou zelf overigens ook liever een langere stuurpen van 10 t/m 13 cm hebben, maar dat is vooral gevoelsmatig en omdat ik het mooier vind. Tot nu toe is het bij mijn fietsen ook altijd zo uitgekomen en je went daar dan toch ook aan denk ik.
Bij een lange hefboom heeft een kleine beweging aan het einde een nog veel kleinere beweging aan het begin tot gevolg.
Je kan daardoor wel enorme krachten overbrengen (mocht je balhoofd vastgeroest zijn dan is dit met een enorm lange stuurpen weer los te krijgen )
Je kan daardoor wel enorme krachten overbrengen (mocht je balhoofd vastgeroest zijn dan is dit met een enorm lange stuurpen weer los te krijgen )
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 26 okt 2008 20:42
grotere krachten zijn niet nodig
sturen doe je met je lichaam
niet met je handen/borst/schouders te draaien
kortere stuurpen geeft rustiger gedrag.
korter frame geeft betere bochten en lichter, dit weegt meestal zwaarder
sturen doe je met je lichaam
niet met je handen/borst/schouders te draaien
kortere stuurpen geeft rustiger gedrag.
korter frame geeft betere bochten en lichter, dit weegt meestal zwaarder
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
rene1 schreef:Bij een lange hefboom heeft een kleine beweging aan het einde een nog veel kleinere beweging aan het begin tot gevolg.
Je kan daardoor wel enorme krachten overbrengen (mocht je balhoofd vastgeroest zijn dan is dit met een enorm lange stuurpen weer los te krijgen )
Precies, je stuurt wel met je gewicht, maar je hebt je handen niet bepaald perfect stil. Dus met een langere stuurpen gebeurt er gewoon minder als je 't stuur een beetje beweegt.
Als je een kortere stuurpen monteert om bijv met een opzetstuurtje te rijden dan merk je 't heel duidelijk.