Geen spierpijn ?
Ik ben de laatste weken weer begonnen met krachttraining maar tot mijn verbazing kom ik hier telkens zonder spierpijn weer van thuis.
Na sessies van 2+ uur zou ik toch wel verwachten dat ik iets van spierpijn zou hebben maar eigenlijk heb ik alleen een klein beetje last m'n armen.
Aan 't eind van de sets branden de spieren toch wel aardig maar als ik naar huis ga heb ik nergens last meer van.
Is het nou goed of juist niet goed dat ik er geen last van heb of zegt het helemaal niets ?
Na sessies van 2+ uur zou ik toch wel verwachten dat ik iets van spierpijn zou hebben maar eigenlijk heb ik alleen een klein beetje last m'n armen.
Aan 't eind van de sets branden de spieren toch wel aardig maar als ik naar huis ga heb ik nergens last meer van.
Is het nou goed of juist niet goed dat ik er geen last van heb of zegt het helemaal niets ?
-
- Forum-lid HC
Juist goed. Groot misverstand dat als je spierpijn na een training hebt je dan een goede training hebt afgewerkt. Spierpijn=spierschade=extra lang herstel.
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid
Met veel herhalingen en niet te veel gewicht heb je haast geen spierpijn. Lijkt op fietsen, is ook veel herhaling, trappen, en niet maximaal.
Misschien had je eerst de oefeningen te lang gedaan of misschien in een foute houding. Misschien kunnen je spieren de belasting beter aan dan dat je spieren dat eerst konden. Ik zou me geen zorgen maken, integendeel, ik zou het zien als een verbetering.
klik hier op een van de vele links die google geeft.
klik hier op een van de vele links die google geeft.
-
- Forum-lid
2 uur is dan niet te lang. Dat is normaal als je 3 groepen pakt. Zou zelf niet meer dan 3 groepen doen. Je mag je spieren best voelen na de traning (zwevend licht gevoel)maar het mag geen supper veel pijn doen. Dan ben je destructief aan het trainen. Je krijgt dan kleine haarscheurtjes in je spieren. Die haarscheurtjes groeien dicht en dan krijg je wel meer spiermassa. maar is niet al te lekker. En je kan de volgende dag niks meer.
Krachttraining is onzin. Zelfs Armstrong bergop (400W, 80 rpm) heeft aan minder dan 30kg per been genoeg. Iedereen kan dat. Hard fietsen, constant tempo, wordt niet beperkt door kracht maar door zuurstof opname, etc. Sprinten is een ander verhaal...
Zie ook: http://cyclingforums.com/t126133.html
Zie ook: http://cyclingforums.com/t126133.html
Nou, als dat zo is dan zijn veel wielrenners hier op het forum niet goed bezig. Krachttraining heeft weldegelijk invloed op het fietsen. Je kunt er door beter versnellen na een bocht, je tijdrit kan er door verbeteren. Waarom is krachttraining onzin als het volgens jou bij spinten een ander verhaal is, dat is toch ook een aspect van het wielrennen? En spinten heeft gelijk een raakvlak met versnellen na een bocht, demarrage...etc.
Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat krachttraining de prestaties in een duursport als wielrennen/fietsen verhoogt. De link in mijn vorige bericht heeft veel informatie.
En als je dan toch krachttraining wil doen, er zijn genoeg websites en boeken met informatie. Lees de vorige berechiten nog eens, ik krijg niet het idee dat de wielrenners op dit forum weten wat ze moeten doen. Gewoon maar hoge gewichten met weinig herhalingen, of lage gewichten met veel herhalingen. Dus ja, geen idee wat ze moeten doen en dan is het zonde van de tijd. Ga dan sprint training doen op de baan, of op een TACX.
Zelfs Amateur A wielrenners die na een bocht moeten aanzetten hebben altijd wel de kracht om dat te doen. Het is de anearobe inspanning (na 100x aanzetten) die je de das om doet. Dus daar moet je op trainen.
Als je echt beter wilt worden, koop dan een vermogensmeter en bouw je training gestructureerd op.
En als je dan toch krachttraining wil doen, er zijn genoeg websites en boeken met informatie. Lees de vorige berechiten nog eens, ik krijg niet het idee dat de wielrenners op dit forum weten wat ze moeten doen. Gewoon maar hoge gewichten met weinig herhalingen, of lage gewichten met veel herhalingen. Dus ja, geen idee wat ze moeten doen en dan is het zonde van de tijd. Ga dan sprint training doen op de baan, of op een TACX.
Zelfs Amateur A wielrenners die na een bocht moeten aanzetten hebben altijd wel de kracht om dat te doen. Het is de anearobe inspanning (na 100x aanzetten) die je de das om doet. Dus daar moet je op trainen.
Als je echt beter wilt worden, koop dan een vermogensmeter en bouw je training gestructureerd op.
-
- Forum-lid HC
[quote="c40campy"]Als je echt beter wilt worden, koop dan een vermogensmeter en bouw je training gestructureerd op.
[/quote]
Ik denk niet dat de meesten zich willen verdiepen in trainingsleer laat staan het gebruik en evaluatie van de gegevens van een vermogensmeter. Zoals veel deze tijd: graag kant en klaar advies + specifiek voor de persoon.
[/quote]
Ik denk niet dat de meesten zich willen verdiepen in trainingsleer laat staan het gebruik en evaluatie van de gegevens van een vermogensmeter. Zoals veel deze tijd: graag kant en klaar advies + specifiek voor de persoon.
What makes the boat go faster?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Trainingsleer is geen harde wetenschap. "krachttraining is onzin" kan je nooit bewijzen. Bijv Adrie van Diemen is van 't tegendeel overtuigd, die laat z'n renners in het seizoen nog krachttraining doen in 't fitness honk. De resultaten waren toch zeer aardig.
Edit: Ik heb nog wat verder gelezen, er worden in dat topic toch wel vreemde dingen beweerd. Core training zou bijv onzinnig zijn,
Edit: Ik heb nog wat verder gelezen, er worden in dat topic toch wel vreemde dingen beweerd. Core training zou bijv onzinnig zijn,