Geometrie baanfiets
Ik ga binnenkort een eigen baanfiets aanschaffen, nu heb ik op mijn wegfiets een c-c afstand van de bovenbuis van 55cm i.c.m. 12cm stuurpen. Nu kan ik een baanfiets kopen uit voorraad met een bovenbuis van 54cm, wanneer deze met een 12 cm stuurpen gemonteerd wordt zit ik dus +- 1cm korter. Ook is er natuurlijk een mogelijkheid om een frame met 55cm c-c frame te kopen. Echter twijfel ik, omdat ik ook gehoord heb, dat de meeste mensen een iets kleiner frame voor op de baan kopen (soms met een dieper pistestuur). Ik heb het forum afgezocht, maar nog geen topic hierover gevonden! Graag jullie meningen en ervaringen.
Een baanframe is altijd iets korter dan een wegfiets. Een origineel baanstuur (wat je niet moet gebruiken maar is meestal wel het prettigst aangezien je altijd in de beugels zit) is over het algemeen wat dieper dan een wegstuur waardoor je nagenoeg dezelfde "zit" krijgt.
Ik denk zelf dat je met de 54 cm gewoon goed kan fietsen, lengte stuurpen is een kwestie van proberen. Als je de fiets koopt zou ik eerst het een en ander proberen, dit doe ik zelf altijd met oude stuurpennen of leen er eentje voordat je de definitieve stuurpen er op zet.
Zo kan je eerst kijken wat je bevalt op de baan, grote kans dat je stuurpen uiteindelijk korter wordt dan de 120 mm die je nu denkt nodig te hebben.
Succes!
Ik denk zelf dat je met de 54 cm gewoon goed kan fietsen, lengte stuurpen is een kwestie van proberen. Als je de fiets koopt zou ik eerst het een en ander proberen, dit doe ik zelf altijd met oude stuurpennen of leen er eentje voordat je de definitieve stuurpen er op zet.
Zo kan je eerst kijken wat je bevalt op de baan, grote kans dat je stuurpen uiteindelijk korter wordt dan de 120 mm die je nu denkt nodig te hebben.
Succes!
"Try not. Do or do not......there is no try"