slecht schakelende xt derailleur
Wie kan mij helpen?
Ik heb een rapid rise xt achterderailleur (omgekeerde index). Netjes thuis afgesteld en alles functioneert naar behoren. Ketting op grootste tandwiel, kabel strakgezet. Stelschroefjes H en L afgesteld en schoongemaakt en gesmeerd.
In het veld gebeurt het me vaak dat, met name op rond de middelste verzetten, dat de derailleur in eerste instantie niet schakelt, vervolgens twee tandwielen tegelijk pakt, of soms uit zichzelf een tandwiel verspringt. En dit gebeurt zowel met het omhoog als omlaag schakelen.
Kan er verder aan de derailleur nog iets gesteld worden? Of kun je de veer in de derailleur strakker zetten en helpt dit?
Ik heb een rapid rise xt achterderailleur (omgekeerde index). Netjes thuis afgesteld en alles functioneert naar behoren. Ketting op grootste tandwiel, kabel strakgezet. Stelschroefjes H en L afgesteld en schoongemaakt en gesmeerd.
In het veld gebeurt het me vaak dat, met name op rond de middelste verzetten, dat de derailleur in eerste instantie niet schakelt, vervolgens twee tandwielen tegelijk pakt, of soms uit zichzelf een tandwiel verspringt. En dit gebeurt zowel met het omhoog als omlaag schakelen.
Kan er verder aan de derailleur nog iets gesteld worden? Of kun je de veer in de derailleur strakker zetten en helpt dit?
Mogelijk loopt de kabel niet lekker door de leidingen , of de derailleur is toch net niet strak genoeg afgesteld ( niet aan de veer gaan zitten, h&l schroefjes zijn in dit geval de enige juiste configuratiemogelijkheden).
Wat misschien belangrijk is : Als je de versnellingen naloopt terwijl je fiets in je bike-stand hangt, na het stellen een testrondje te rijden en tijdens het rijden nog iets bij te stellen.
De druk op de drivetrain is namelijk anders wanneer je fietsend kracht op uitoefent t.o.v. met je hand de boel aandrijven in een bike-stand.
Wat ook nog zou kunnen is dat je bij het beginnen van het afstellen de kabel niet strak genoeg op het derailleur vastgezet hebt, dit moet uiteraard ook weer niet te strak, maar lichtjes met een tang aantrekken is het beste.
Mocht de nieuwe stelpoging geen resultaat hebben dan nog even controleren of je gekke dingen bij de ketting/cassette ziet, is daar ook niets aan de hand gewoon even mee naar fietsenmaker.
Grtz.
Rubenio
Wat misschien belangrijk is : Als je de versnellingen naloopt terwijl je fiets in je bike-stand hangt, na het stellen een testrondje te rijden en tijdens het rijden nog iets bij te stellen.
De druk op de drivetrain is namelijk anders wanneer je fietsend kracht op uitoefent t.o.v. met je hand de boel aandrijven in een bike-stand.
Wat ook nog zou kunnen is dat je bij het beginnen van het afstellen de kabel niet strak genoeg op het derailleur vastgezet hebt, dit moet uiteraard ook weer niet te strak, maar lichtjes met een tang aantrekken is het beste.
Mocht de nieuwe stelpoging geen resultaat hebben dan nog even controleren of je gekke dingen bij de ketting/cassette ziet, is daar ook niets aan de hand gewoon even mee naar fietsenmaker.
Grtz.
Rubenio
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Veel te weinig info. zo kan niemand helpen. Alleen kunnen er een heleboel potentiele problemen opgenoemd worden, waarvan hier ook een paar zullen volgen: Slechte kabel, oude cassette met oude ketting, versleten derailleur wieltjes, te grote afstand tussen de derailleur en de cassette. Dit is wat mij zo even te binnen schiet, maar kunnen ook nog andere zaken zijn.
Nagyru schrijft: "In het veld gebeurt het me vaak dat, met name op rond de middelste verzetten,".
Dan heeft het verstellen van de H/L schroefjes geen zin. Hiermee stel je alleen de uiterste slag (kleinste - en grootste tandwiel achter) van de derailleur af.
Dan heeft het verstellen van de H/L schroefjes geen zin. Hiermee stel je alleen de uiterste slag (kleinste - en grootste tandwiel achter) van de derailleur af.
Koga Myata Roadwinner / Stevens Manic
Achter op het grootste tandwiel zetten, dan helemaal schakelen naar grootste verzet zonder crank te draaien zodat de kabel slap komt te hangen. Nu kun je het achterste kabeltje loshaken en goed smeren. Wellicht dat dit helpt. Moet zowieso regelmatig gebeuren omdat dit stukje kabel idd zeer gevoelig is voor vocht en vuil...
sluit me aan bij rubenio, je gaf aan dat alles naar behoren functioneerde. blijft over dat de spanning op de ketting tijdens het fietsen anders is: een beetje bijstellen met het wieltje aan het stuur is dan genoeg: het is een precieser werkje dan we denken',
groet
rein
groet
rein
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
sluit me aan bij rubenio, je gaf aan dat alles naar behoren functioneerde. blijft over dat de spanning op de ketting tijdens het fietsen anders is: een beetje bijstellen met het wieltje aan het stuur is dan genoeg: het is een precieser werkje dan we denken',
groet
rein
groet
rein
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57
hoeveel km is je cassette al mee gegaan? heb hetzelfde gehad bleek aan braampjes op de cassette te liggen.
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 16 feb 2008 11:53
Hoi
Wat vaak vergeten word is of de pad wel recht is, dat kan op het oog wel zo zijn maar vaak als je de richter gebruikt dan is veel erger op gelost.
Gr paul
Wat vaak vergeten word is of de pad wel recht is, dat kan op het oog wel zo zijn maar vaak als je de richter gebruikt dan is veel erger op gelost.
Gr paul
We doen ons best
Bedankt voor al jullie tips. Ik heb ze zoveel mogelijk opgevolgd. Kabel was inderdaad erg vuil. Ik heb het stuk bij de derailleur met een overmaat aan vet gesmeerd om binnendringen van water en vuil te voorkomen.
Echter het geeft maar een geringe verbetering. Bike gaat nu naar de FM om de dingen te controleren die ik zelf niet kan zoals achterpad, slijtage aan ketting/cassette.
(Gaat weer geld kosten, had ik maar een goedkopere hobby moeten nemen.....)
Nog een laatste vraag: zou het iets uitmaken of het een rapid rise of standaard der. is? Oftewel als ik moet vervangen, zou ik dan beter een standaard der. kunnen nemen?
Guver
Echter het geeft maar een geringe verbetering. Bike gaat nu naar de FM om de dingen te controleren die ik zelf niet kan zoals achterpad, slijtage aan ketting/cassette.
(Gaat weer geld kosten, had ik maar een goedkopere hobby moeten nemen.....)
Nog een laatste vraag: zou het iets uitmaken of het een rapid rise of standaard der. is? Oftewel als ik moet vervangen, zou ik dan beter een standaard der. kunnen nemen?
Guver
-
- Forum-lid
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57
dat maakt in principe niet veel uit, die ene schakelt andersom...
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr