Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

slecht schakelende xt derailleur

nagyru80

nagyru80 12 okt 2008 17:04

Wie kan mij helpen?

Ik heb een rapid rise xt achterderailleur (omgekeerde index). Netjes thuis afgesteld en alles functioneert naar behoren. Ketting op grootste tandwiel, kabel strakgezet. Stelschroefjes H en L afgesteld en schoongemaakt en gesmeerd.
In het veld gebeurt het me vaak dat, met name op rond de middelste verzetten, dat de derailleur in eerste instantie niet schakelt, vervolgens twee tandwielen tegelijk pakt, of soms uit zichzelf een tandwiel verspringt. En dit gebeurt zowel met het omhoog als omlaag schakelen.
Kan er verder aan de derailleur nog iets gesteld worden? Of kun je de veer in de derailleur strakker zetten en helpt dit?

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 12 okt 2008 17:13

Mogelijk loopt de kabel niet lekker door de leidingen , of de derailleur is toch net niet strak genoeg afgesteld ( niet aan de veer gaan zitten, h&l schroefjes zijn in dit geval de enige juiste configuratiemogelijkheden).
Wat misschien belangrijk is : Als je de versnellingen naloopt terwijl je fiets in je bike-stand hangt, na het stellen een testrondje te rijden en tijdens het rijden nog iets bij te stellen.
De druk op de drivetrain is namelijk anders wanneer je fietsend kracht op uitoefent t.o.v. met je hand de boel aandrijven in een bike-stand.
Wat ook nog zou kunnen is dat je bij het beginnen van het afstellen de kabel niet strak genoeg op het derailleur vastgezet hebt, dit moet uiteraard ook weer niet te strak, maar lichtjes met een tang aantrekken is het beste.

Mocht de nieuwe stelpoging geen resultaat hebben dan nog even controleren of je gekke dingen bij de ketting/cassette ziet, is daar ook niets aan de hand gewoon even mee naar fietsenmaker.

Grtz.
Rubenio

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4704
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 12 okt 2008 17:57

Veel te weinig info. zo kan niemand helpen. Alleen kunnen er een heleboel potentiele problemen opgenoemd worden, waarvan hier ook een paar zullen volgen: Slechte kabel, oude cassette met oude ketting, versleten derailleur wieltjes, te grote afstand tussen de derailleur en de cassette. Dit is wat mij zo even te binnen schiet, maar kunnen ook nog andere zaken zijn.

cart
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 nov 2005 17:25

cart 13 okt 2008 22:46

Nagyru schrijft: "In het veld gebeurt het me vaak dat, met name op rond de middelste verzetten,".
Dan heeft het verstellen van de H/L schroefjes geen zin. Hiermee stel je alleen de uiterste slag (kleinste - en grootste tandwiel achter) van de derailleur af.
Koga Myata Roadwinner / Stevens Manic

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 13 okt 2008 23:13

Je begint met het kabeltje wat op je achterderailleur aansluit. Zeer gevoelig voor water en vuil.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1126
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 14 okt 2008 23:29

Achter op het grootste tandwiel zetten, dan helemaal schakelen naar grootste verzet zonder crank te draaien zodat de kabel slap komt te hangen. Nu kun je het achterste kabeltje loshaken en goed smeren. Wellicht dat dit helpt. Moet zowieso regelmatig gebeuren omdat dit stukje kabel idd zeer gevoelig is voor vocht en vuil...

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 15 okt 2008 22:40

sluit me aan bij rubenio, je gaf aan dat alles naar behoren functioneerde. blijft over dat de spanning op de ketting tijdens het fietsen anders is: een beetje bijstellen met het wieltje aan het stuur is dan genoeg: het is een precieser werkje dan we denken',
groet
rein
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 15 okt 2008 22:42

sluit me aan bij rubenio, je gaf aan dat alles naar behoren functioneerde. blijft over dat de spanning op de ketting tijdens het fietsen anders is: een beetje bijstellen met het wieltje aan het stuur is dan genoeg: het is een precieser werkje dan we denken',
groet
rein
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 19 okt 2008 14:42

hoeveel km is je cassette al mee gegaan? heb hetzelfde gehad bleek aan braampjes op de cassette te liggen.
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

fietssportief
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2008 11:53

fietssportief 22 okt 2008 19:18

Hoi

Wat vaak vergeten word is of de pad wel recht is, dat kan op het oog wel zo zijn maar vaak als je de richter gebruikt dan is veel erger op gelost.

Gr paul
We doen ons best

nagyru80

nagyru80 23 okt 2008 13:19

Bedankt voor al jullie tips. Ik heb ze zoveel mogelijk opgevolgd. Kabel was inderdaad erg vuil. Ik heb het stuk bij de derailleur met een overmaat aan vet gesmeerd om binnendringen van water en vuil te voorkomen.
Echter het geeft maar een geringe verbetering. Bike gaat nu naar de FM om de dingen te controleren die ik zelf niet kan zoals achterpad, slijtage aan ketting/cassette.
(Gaat weer geld kosten, had ik maar een goedkopere hobby moeten nemen.....)
Nog een laatste vraag: zou het iets uitmaken of het een rapid rise of standaard der. is? Oftewel als ik moet vervangen, zou ik dan beter een standaard der. kunnen nemen?

Guver

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 25 okt 2008 23:32

dat maakt in principe niet veel uit, die ene schakelt andersom...
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

Plaats reactie