Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

hoeveel bar in de bandjes brentjens challenge

bianchi_1885
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mar 2008 22:46

bianchi_1885 10 okt 2008 20:05

hoi
ik ben vorig jaar ook naar brentjens ch geweest en volgens mij met te harde banden de 100 km gefietst
dit jaar wil ik met wat minder druk in de bandjes gaan fietsen om de afdalingen wat gecontroleerder te doen zonder al dat gestuiter
maar verleden jaar zag ik ook veel bikers lek staan en dat zijn meest stootlekken (snakebites volgens de specialisten)
dus ik ben benieuwd hoeveel lucht de gemidelde biker in zn bandjes pompt????
we gaan overigens wel een super dag weer krijgen net als de vorige editie
verder iedereen veel plezier toegewenst as zondag en de groetjes

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 10 okt 2008 20:21

Ik rij tubeless, max 2 bar

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 okt 2008 21:26

Bandenspanning zegt natuurlijk niks als je er niet bij vertelt hoe breed je banden zijn ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

faxe
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:06

faxe 11 okt 2008 09:57

Ergens tussen de 2 en 2,5 bar. Hierbinnen is de druk afhankelijk van je gewicht en het soort band. Zelf rijd ik met 2,5 bar (ben 90 kg).

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 11 okt 2008 10:12

bianchi_1885 schreef:hoi
ik ben vorig jaar ook naar brentjens ch geweest en volgens mij met te harde banden de 100 km gefietst
dit jaar wil ik met wat minder druk in de bandjes gaan fietsen om de afdalingen wat gecontroleerder te doen zonder al dat gestuiter
maar verleden jaar zag ik ook veel bikers lek staan en dat zijn meest stootlekken (snakebites volgens de specialisten)
dus ik ben benieuwd hoeveel lucht de gemidelde biker in zn bandjes pompt????
we gaan overigens wel een super dag weer krijgen net als de vorige editie
verder iedereen veel plezier toegewenst as zondag en de groetjes


Als je voelt dat je te harde banden hebt staan , laat je onderweg gewoon wat lucht eruit ontsnappen.

En zoals Faxe het al zegt , hangt alles af van je gewicht en breedte / soort band .

Zoek eens een pad op met overeenkomende omstandigheden waarover je in Limburg rijdt en test uit wat prettig is om te rijden .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

bianchi_1885
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mar 2008 22:46

bianchi_1885 11 okt 2008 12:30

waar ik vorig jaar niet op gerekend had is dat de paden daar harder zijn dan ik had gedacht .
ik weeg 71 kg en rij op michelin at banden .
onderweg lucht eruit laten lopen is een goed idee was ik al van plan maar ben benieuwd waar de meesten mee weggaan
het viel me vorig jaar op dat ik tijdens het afdalen mn bike niet zo hard kon laten lopen als lui die met zachte banden rijden
dus ben ik benieuwd hoe zacht die banden staan
ik rij overigens op een hardtail

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 11 okt 2008 14:07

Ik denk zo tussen 2,0 en 2,5 bar . Maar alles is afhankelijk van het gewicht van de biker.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 11 okt 2008 18:45

En persoonlijke voorkeur! Er zijn mensen die gaan voor de tijdwinst op de rechte stukken (meer druk > minder weerstand), terwijl een ander knoerhard door alle technische passages heen wil vliegen (minder druk > meer grip). Ik heb thuis een pomp staan zonder manometer, maar heb nog geen problemen gehad met bandenspanning. Je moet gewoon aan gaan voelen wat voor jou het lekkerste rijdt.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 19 okt 2008 21:27

haha er waren weer een hoop met snakebites! geloof dat die gekke belgen ons dood wilden hebben met die rot stenen
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

bianchi_1885
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mar 2008 22:46

bianchi_1885 20 okt 2008 20:24

er zaten inderdaad een paar linke afdalingen bij !!!!
ik had overigens 2.8 bar in mn bandjes volgend jaar probeer ik 2,5
tis net wat pim zegt tis het een of t ander
verleden jaar reed ik met 3,5 bar dat was wel te gek alleen maar stuiteren

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40624
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 okt 2008 20:50

P I M schreef:En persoonlijke voorkeur! Er zijn mensen die gaan voor de tijdwinst op de rechte stukken (meer druk > minder weerstand), terwijl een ander knoerhard door alle technische passages heen wil vliegen (minder druk > meer grip). Ik heb thuis een pomp staan zonder manometer, maar heb nog geen problemen gehad met bandenspanning. Je moet gewoon aan gaan voelen wat voor jou het lekkerste rijdt.

Mountainbikebanden knalhard oppompen is onzin. Ze lopen dan niet meer lekker en ik meen dat de rolweerstand zelfs hoger is dan.
Op de rechte stukken kun je trouwens bij een beetje marathon echt het verlies niet goed maken wat je verliest door verkeerde/harde banden.
Less is bore

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 21 okt 2008 19:03

Daniel1975 schreef:
P I M schreef:En persoonlijke voorkeur! Er zijn mensen die gaan voor de tijdwinst op de rechte stukken (meer druk > minder weerstand), terwijl een ander knoerhard door alle technische passages heen wil vliegen (minder druk > meer grip). Ik heb thuis een pomp staan zonder manometer, maar heb nog geen problemen gehad met bandenspanning. Je moet gewoon aan gaan voelen wat voor jou het lekkerste rijdt.

Mountainbikebanden knalhard oppompen is onzin. Ze lopen dan niet meer lekker en ik meen dat de rolweerstand zelfs hoger is dan.
Op de rechte stukken kun je trouwens bij een beetje marathon echt het verlies niet goed maken wat je verliest door verkeerde/harde banden.


Dat knalhard oppompen onzin is weet ik ook wel, en ik heb dus ook niet beweerd dat dit beter zou zijn. Maar wat meer lucht in je achterband doen scheelt in rolweerstand hoor, met name op hardere rechte stukken! en dan heb ik het over tienden van bars, en bedoel ik niet dat je 'm op 3 bar moet gaan rijden ;).
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Plaats reactie