Pagina 1 van 1
lekkende crossmax sl
Geplaatst: 30 sep 2008 21:53
door santos
Mijn crossmax sl tubbeles wiel lekt lucht.
Het komt niet uit het ventiel en de band is niet lek.
De lucht komt volgens mij uit de spaakgaten.
Hoe kan dit en hoe is dit op te lossen??
Geplaatst: 30 sep 2008 22:17
door tiest
Hoe kan het uit je spaakgaten komen? Onmogelijk aangezien de velg volledig dicht is. Het moet dus wel bij het ventiel of in de band zitten.
Wat voor banden rijdt je? het kan zmaar zij dat je band te dun is waar de lucht doorheen lekt (Continental woldcup bv) Even wat vaseline aan en bij het ventiel voor de zekerheid.
Geplaatst: 30 sep 2008 22:30
door santos
Als ik het wiel onder water houd komen de luchtbellen uit de ruimtebij de spaak en het spaakgat.
Geplaatst: 30 sep 2008 23:38
door tiest
Lijkt me logisch hé. Die zijn niet luchtdicht. Dat hoeft ook niet. Velgrand waar je bij een normaal racewiel bv ene velglintje in legt is bij een crossmax SL volledig gesloten dat maakt het wiel luchtdicht (UST TUBELLES) Die spaak gaten hoeven dus niet meer luchtdicht te zijn. Dat kan ook niet anders zou je de nippel niet meer kunnen draaien.
Zoals al eerder vermeld, Check je ventiel is en doe er even een beetje vaseline aan. beetje notubes in de banden maakt het geheel ook een stuk luchtdichter en is sowieso niet onverstandig.
Geplaatst: 30 sep 2008 23:43
door tiest
Geplaatst: 30 sep 2008 23:45
door mm
Hallo vraagje hoe oud is het wiel?
Kan bij oudere wielen nog wel eens een scheurtje ontstaan zoja gewoon Notubes melk erin doen altijd goed
Gr
MM
Geplaatst: 01 okt 2008 05:50
door gerard4t
Via het ventielgat in de velgbodem kan de lucht in de holle ruimte komen en vervolgens via de spaakgaten naar buiten ontsnappen. Je kan het ventiel opnieuw monteren, eventueel een nieuw ventiel. Zoals MM al suggereerde, kan er ook een scheurtje in de velgbodem zitten, ik zo in dat geval de velg vervangen, omdat die scheur het begin van het einde van de velg aankondigt en in geval van pech het einde van meer dan de velg.
Geplaatst: 01 okt 2008 11:41
door santos
oke, bedankt voor de reacties.
Ik zal het ventiel is opnieuw monteren met een beetje vaseline en controleren of de velg geen scheurtje heeft.
Hoe doe je eigenlijk nutubesmelk in de band?
Geplaatst: 01 okt 2008 17:50
door vianerone
Band om de velg leggen op de normale manier, maar dan vlak voor het 'sluiten' even een scheutje in de onderzijde van de band. Als het lek in de velg of de ventielaansluiting zit zal een klein scheutje voldoende zijn.
Geplaatst: 10 okt 2008 18:05
door wasbeer2006
Ik zeg van te voren dat ik wat geirriteerd ben over mavic, omdat mijn zesde velg in zes jaar lek is gegaan van de week.
Stop je wiel ff onderwater dan komt er vast lucht uit je spaaknippelgaten, dit komt of door een fout ventiel (meestal niet)
Jij zal naar aller waarschijnlijk een gescheurde velg hebben, waarcshijnlijk ook bij het ventiel je zit dan twee hele kleine streepjes lopen, deze zijn bij een sl moeilijker te zien dan bij de zwarte velgen.
Ik kap ook met die mavic wielen en ga op een handgebouwd Hope/notubes setje over
Geplaatst: 12 okt 2008 16:06
door rijkenberg
Ik heb hetzelfde probleem bij een mavic tubeless wiel. Waarschijnlijk is het toch het ventiel wat lekt en lucht in de kamer waar de spaaknipples zitten doorlaat, deze lucht vecht zich een weg naar buiten.
Mijn fietsenmaker heeft een beetje latex in de band laten lopen en het probleem lijkt opgelost.
Geplaatst: 15 okt 2008 14:49
door wasbeer2006
Latex helpt vaak wel, tenminste bij mij wel. Sowieso blijven je banden beter op spanning.