Pagina 1 van 2

Campagnolo UT lagers verwijderen?

Geplaatst: 27 sep 2008 22:12
door composite
Hallo,

Ik heb een Campa Centaur groep gekocht om mijn "tweede" fiets mee op te bouwen. Probleem is echter dat de lagers al in het frame zitten en dus niet meer nodig zijn op de UT as van de cranks.
Die lagers zitten er al op als je de groep koopt, maar moeten er dus vanaf....
Nou is er wel een tool voor, maar die kost 150 euro.......daar word je dus niet vrolijk van, voor die paar keer dat je hem nodig hebt...
Zijn er dus andere manieren (zonder je crank te mollen uiteraard) om de lagers eraf te krijgen? De lagers hoeven niet te overleven, de crank dus wel.

Alvast bedankt!

Geplaatst: 27 sep 2008 23:24
door sharkman113
Gewoon naar een gereedschapzaak gaan. klosje op je as zetten poelitrekker erop en draaien maar. Kost heus geen plus 100 Euro maar als je een bevriende garagist hebt kan deze je ook wel even helpen (is nog goedkoper).

Overingens weet ik dat er frames zijn met geïntegreerde shimano lagers maar van campa kende ik ze nog niet en gezien het systeem betwijfel ik ernstig dat dit überhaupt wel kan gaan werken (of je moet je cranstel inpersen wat me ook niet echt je van het lijkt......

Geplaatst: 27 sep 2008 23:25
door gertvandam2
Hallo,
u kan het lager verwarmen de buiten ring
met een verf brander niet te heet of haar fuhn
en dan met een poelie trekker aftrekken
zo gaat het makkelijk.
succes.groet gvdam.

Geplaatst: 27 sep 2008 23:34
door simen
gertvandam 2 schreef:Hallo,
u kan het lager verwarmen de buiten ring
met een verf brander niet te heet of haar fuhn
en dan met een poelie trekker aftrekken
zo gaat het makkelijk.
succes.groet gvdam.


????
Aluminium zet toch meer uit dan staal?
En neemt veel sneller warmte op.
Dan is afkoelen denk ik beter.
En dan blijft de vraag wat voor temperatuurschommeling de crank verdraagt.

Geplaatst: 28 sep 2008 00:14
door composite
@ Sharkman: ik weet niet of geïntegreerde lagers de juiste benaming is. Maar het gaat in dit geval om een Trek Madone frame, waarbij de lagers dus in het frame worden geplaatst, en dus niet op de trap-as/crank meer zitten.
Kortom, ze moeten er dus vanaf.

Geplaatst: 28 sep 2008 00:38
door anniversary
Zitten er dan al lagers in het frame ?
Wat als je die moet vervangen ?
Ik dacht dat bij een frame met geintegreerde lagers de lagers gewoon op het trapstel mochten blijven zitten maar dat je de lagercups niet nodig hebt.

techniek

Geplaatst: 28 sep 2008 10:28
door gertvandam2
Hallo,
ik heb kontact met een meneer heeft 35 jaar bij SKF lagerfabriek gewerkt als chef techniek afdeling.
vandaar deze wijsheid.
verwarm buiten ringlager met fuhn
lager wordt warm en zet uit - de as zet niet uit wordt niet verwarmd.
kan je deze zo verwijderen.
ik heb zelf keramische lagers in mij,n bracket geplaatst camponla torque.
en ook bij de schimano bracket hellotech.buiten lagers.
shimano zegt dat dit niet mogelijk is !
bij mij loopt het super allemaal.
groet gvdam.

Geplaatst: 28 sep 2008 12:07
door sharkman113
Via een webvertaler :-) denk te begrijpen wat bovengenoemde poster bedoelt. Werkt op zich prima bij montage (als het lager los is) maar niet als je een lager wilt verwijderen (dat zet het alu meer uit en is het effect weg).
Lager verwarmen en crankstel in vrieskist voor montage werkt perfect (als je niet de beschikking hebt over het juiste gereedschap).

En voor composite: kende het systeem van trek wel voor shimano maar niet voor campa (en zou het ook niet bestellen aangezien ik de probleemloze werking op langere termijn niet zie zitten i.c.m. een ut crank)

Geplaatst: 28 sep 2008 16:17
door composite
Tja, ik weet ook niet hoe dit zich gaat houden op lange termijn. Er zijn wel een aantal jongens op mijn werk die op een Madone (nieuwe type) rijden met een Record UT crank. Dit gaat tot nu toe OK...
Maar ik ga maar eens achter een betaalbare poelietrekker aan.. bedankt voor jullie advies!

Geplaatst: 28 sep 2008 16:21
door maurice
Ik zou gewoon even naar je FM gaan. Kost wel wat maar nog altijd minder dan wanneer je de boel ver@#$%^!

Geplaatst: 28 sep 2008 17:20
door simic
maurice schreef:Ik zou gewoon even naar je FM gaan. Kost wel wat maar nog altijd minder dan wanneer je de boel ver@#$%^!


Dit zou ik dus ook doen ja. Als jij je crank of frame hebt beschadigt dat denk je, waarom je dat in hemelsnaam gedaan hebt. Gewoon even langs je Fm gaan!

Geplaatst: 28 sep 2008 20:43
door sharkman113
lijkt me inderdaad het verstandigste. Bovendien de lagerkwaliteit van Trek/Bontrager kennende zal je toch op regelmatige termijnen de framelagers moeten vervangen en ook dat zal je dealer moeten doen (als je het gereedschap niet zelf hebt).