Mavic Cosmic Carbone SLR
Al een tijdje geleden zijn ze aangekondigd en hier al een paar keer de revue gepasseerd, maar dit lijken mij voor veel mensen een aantrekkelijk set wielen wielen en dus goed om een apart topic te openen.
Korte beredenering, waarom naar mijn mening voor veel mensen aantrekkelijk: een sterk, stijf, relatief licht en redelijk goede aerodynamische eigenschappen te verwachten (Ultimate gecombineerd met CosmicCarbone).
Eerst wat plaatjes en de droge feiten zoals Mavic ze zelf opgeeft.
General
weight (ED10): 1595 grams per pair
front wheel: 725 grams
rear wheel: 870 grams
Rim
Braking surface: UB Control
Color: nude carbon
Drilling: traditional
Eyelet: single
Height: 52 mm
Joint: SUP
Lowering: ISM
Material: Maxtal and 12K carbon fiber
Valve hole diameter: 6.5 mm
Spokes
Color: nude carbone
Count: 20 front and rear
Lacing: front and rear crossed 2
Material: unidirectional carbon fiber
R2R (Rim to Rim technology)
Hubs
Bearings: QRM+
Color: black
Free wheel mecanism: FTS-L, steel
Front and rear axle material: aluminum
Front and rear bodies: aluminum
Front axle size: 9 x 100
Rear axle size: 9 x 130
Compatability
ED10 (Campagnolo) or M10 (Shimano, Sram...)
ETRTO size: 622x15c
Recommended tire sizes: 19 to 28 mm
Tire: clincher
Supplied with
Bearing adjustment tool (rear wheel)
BR601 quick releases
Rim tape
Spoke wrench (rear wheel)
Spoke wrench for aerodynamic spokes (rear wheel)
User guide and warranty card
Valve extender
Wheel bags
Wheel magnet (front wheel)
Kort samengevat, de spaken bestaan uit lange platte (rechthoekige) carbon sprieten die in het midden aan de naaf worden bevestigd en aan beide uiteinden met nippels in de velg gemonteerd.
Waar je tot nog toe 2 spaken voor nodig had, gebruikt Mavic nu slechts 1 spaak die doorsteekt naar de andere kant van de velg.
Men claimt dat het grote voordeel hiervan is; minder materiaal bij hogere stijfheid.
Een ander voordeel voor wielertoeristen zoals ik, is dat je de spaken kunt vervangen.
Je wiel is dus niet afgeschreven bij spaakbreuk, zoals de duurdere Ultimates / Lightweight / LEW etc. waarbij de spaak in het centrum met de naaf is ingevlochten en verlijmt.
Verdere voordelen (persoonlijk): je hoeft met wisselen van wielen geen remblokken te wisselen en bovendien behoudt je je gebruikelijke remvermogen.
Vooral dat laatste is wel prettig voor wielertoeristen die er veel kilometers mee maken in weer en wind.
Zelf heb ik m'n besluit gemaakt en ga een setje aanschaffen en er komend seizoen van genieten.
Over de prijs: navraag gedaan bij Salden, zij gaan ze aanbieden voor 1.125,- bij Hopmans konden ze me twee weken gelden nog geen prijs noemen, beide konden nog geen leverdatum geven.
Korte beredenering, waarom naar mijn mening voor veel mensen aantrekkelijk: een sterk, stijf, relatief licht en redelijk goede aerodynamische eigenschappen te verwachten (Ultimate gecombineerd met CosmicCarbone).
Eerst wat plaatjes en de droge feiten zoals Mavic ze zelf opgeeft.
General
weight (ED10): 1595 grams per pair
front wheel: 725 grams
rear wheel: 870 grams
Rim
Braking surface: UB Control
Color: nude carbon
Drilling: traditional
Eyelet: single
Height: 52 mm
Joint: SUP
Lowering: ISM
Material: Maxtal and 12K carbon fiber
Valve hole diameter: 6.5 mm
Spokes
Color: nude carbone
Count: 20 front and rear
Lacing: front and rear crossed 2
Material: unidirectional carbon fiber
R2R (Rim to Rim technology)
Hubs
Bearings: QRM+
Color: black
Free wheel mecanism: FTS-L, steel
Front and rear axle material: aluminum
Front and rear bodies: aluminum
Front axle size: 9 x 100
Rear axle size: 9 x 130
Compatability
ED10 (Campagnolo) or M10 (Shimano, Sram...)
ETRTO size: 622x15c
Recommended tire sizes: 19 to 28 mm
Tire: clincher
Supplied with
Bearing adjustment tool (rear wheel)
BR601 quick releases
Rim tape
Spoke wrench (rear wheel)
Spoke wrench for aerodynamic spokes (rear wheel)
User guide and warranty card
Valve extender
Wheel bags
Wheel magnet (front wheel)
Kort samengevat, de spaken bestaan uit lange platte (rechthoekige) carbon sprieten die in het midden aan de naaf worden bevestigd en aan beide uiteinden met nippels in de velg gemonteerd.
Waar je tot nog toe 2 spaken voor nodig had, gebruikt Mavic nu slechts 1 spaak die doorsteekt naar de andere kant van de velg.
Men claimt dat het grote voordeel hiervan is; minder materiaal bij hogere stijfheid.
Een ander voordeel voor wielertoeristen zoals ik, is dat je de spaken kunt vervangen.
Je wiel is dus niet afgeschreven bij spaakbreuk, zoals de duurdere Ultimates / Lightweight / LEW etc. waarbij de spaak in het centrum met de naaf is ingevlochten en verlijmt.
Verdere voordelen (persoonlijk): je hoeft met wisselen van wielen geen remblokken te wisselen en bovendien behoudt je je gebruikelijke remvermogen.
Vooral dat laatste is wel prettig voor wielertoeristen die er veel kilometers mee maken in weer en wind.
Zelf heb ik m'n besluit gemaakt en ga een setje aanschaffen en er komend seizoen van genieten.
Over de prijs: navraag gedaan bij Salden, zij gaan ze aanbieden voor 1.125,- bij Hopmans konden ze me twee weken gelden nog geen prijs noemen, beide konden nog geen leverdatum geven.
Anaszi2.0 schreef:Ziet er ideaal uit. Aero, betaalbaar, practisch en een acceptabel gewicht. Ik kan het alleen niet goed zien, zitten er nog steeds grote gaten in de velg om de spaken heen?
Idd dat kun je geen uitsparing meer noemen! Enorme gaten zitten erin. Lekker veel straatvuil past er in die hoepels:)
(althans, dat vernam ik van iemand die ze getest had;)
Berggeit schreef: Ik heb zelf de Cosmic Carbones SL. Waren al heel snel, dus de SLR's zullen nog wel iets sneller zijn.
Weet niet of de SLR's meer aero zijn.
Ik zou lekker de SL's nemen en de 300 euro die je uitspaart elders spenderen om die 150 gram terug te winnen
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Scepticus schreef:Berggeit schreef: Ik heb zelf de Cosmic Carbones SL. Waren al heel snel, dus de SLR's zullen nog wel iets sneller zijn.
Weet niet of de SLR's meer aero zijn.
Ik zou lekker de SL's nemen en de 300 euro die je uitspaart elders spenderen om die 150 gram terug te winnen
Eerlijk gezegd had ik al een grove begroting gemaakt en daarbij rekening houdend met zo'n 1100 voor de wielen, dus als ik voor dat bedrag dan SLR's kan doen; goed idee toch.
Bovendien geef ik liever iets meer uit, om weer met modernere techniek rond te kunnen rijden dan (iets/300) minder en oudere techniek die je al zo vaak tegenkomt.
Is inderdaad wel behoudender om voor de Premium SL's te gaan, maar persoonlijk heb ik nooit geen problemen met Mavic en vertrouw ze nieuwe technieken wel toe.
En die gewichtsbesparing is toch ook grappig... (mentaal voordeel)
Want (nog) gerichter trainen zal heus meer uitmaken dan die paar gram, maar het idee hè.
Heeft iemand misschien al meer prijzen / leverdata gevonden?
Volgens mij hebben de SLRs 20 spaken in het voorwiel en de SL 16. Het is dus nog even de vraag wat meer aero is. De slrs zijn wel duidelijk lichter, dus als je veel in heuvels/bergen fietst of vaak snel moet accellereren kan dat wel een voordeel zijn.
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51
lyot schreef:1.145 euro bij Probikeshop.be .. Ze zien er in elk geval fantastisch uit !
Het is http://www.pro-bikeshop.be , met dus een streepje i het midden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 12 feb 2007 17:25
en de gewone SL's staan er voor 800 euro ...
BMC ProMachine - Sram Force - Zipp
Wie heeft ze al aangeschaft en rijd er al (volop) mee?
Of ken je een goede bekende met ervaringen
Ik ben wel nieuwsgierig naar de bevindingen.
Of ken je een goede bekende met ervaringen
Ik ben wel nieuwsgierig naar de bevindingen.