Mavic Cosmic Carbone SLR
Geplaatst: 26 sep 2008 22:26
Al een tijdje geleden zijn ze aangekondigd en hier al een paar keer de revue gepasseerd, maar dit lijken mij voor veel mensen een aantrekkelijk set wielen wielen en dus goed om een apart topic te openen.
Korte beredenering, waarom naar mijn mening voor veel mensen aantrekkelijk: een sterk, stijf, relatief licht en redelijk goede aerodynamische eigenschappen te verwachten (Ultimate gecombineerd met CosmicCarbone).
Eerst wat plaatjes en de droge feiten zoals Mavic ze zelf opgeeft.
General
weight (ED10): 1595 grams per pair
front wheel: 725 grams
rear wheel: 870 grams
Rim
Braking surface: UB Control
Color: nude carbon
Drilling: traditional
Eyelet: single
Height: 52 mm
Joint: SUP
Lowering: ISM
Material: Maxtal and 12K carbon fiber
Valve hole diameter: 6.5 mm
Spokes
Color: nude carbone
Count: 20 front and rear
Lacing: front and rear crossed 2
Material: unidirectional carbon fiber
R2R (Rim to Rim technology)
Hubs
Bearings: QRM+
Color: black
Free wheel mecanism: FTS-L, steel
Front and rear axle material: aluminum
Front and rear bodies: aluminum
Front axle size: 9 x 100
Rear axle size: 9 x 130
Compatability
ED10 (Campagnolo) or M10 (Shimano, Sram...)
ETRTO size: 622x15c
Recommended tire sizes: 19 to 28 mm
Tire: clincher
Supplied with
Bearing adjustment tool (rear wheel)
BR601 quick releases
Rim tape
Spoke wrench (rear wheel)
Spoke wrench for aerodynamic spokes (rear wheel)
User guide and warranty card
Valve extender
Wheel bags
Wheel magnet (front wheel)
Kort samengevat, de spaken bestaan uit lange platte (rechthoekige) carbon sprieten die in het midden aan de naaf worden bevestigd en aan beide uiteinden met nippels in de velg gemonteerd.
Waar je tot nog toe 2 spaken voor nodig had, gebruikt Mavic nu slechts 1 spaak die doorsteekt naar de andere kant van de velg.
Men claimt dat het grote voordeel hiervan is; minder materiaal bij hogere stijfheid.
Een ander voordeel voor wielertoeristen zoals ik, is dat je de spaken kunt vervangen.
Je wiel is dus niet afgeschreven bij spaakbreuk, zoals de duurdere Ultimates / Lightweight / LEW etc. waarbij de spaak in het centrum met de naaf is ingevlochten en verlijmt.
Verdere voordelen (persoonlijk): je hoeft met wisselen van wielen geen remblokken te wisselen en bovendien behoudt je je gebruikelijke remvermogen.
Vooral dat laatste is wel prettig voor wielertoeristen die er veel kilometers mee maken in weer en wind.
Zelf heb ik m'n besluit gemaakt en ga een setje aanschaffen en er komend seizoen van genieten.
Over de prijs: navraag gedaan bij Salden, zij gaan ze aanbieden voor 1.125,- bij Hopmans konden ze me twee weken gelden nog geen prijs noemen, beide konden nog geen leverdatum geven.
Korte beredenering, waarom naar mijn mening voor veel mensen aantrekkelijk: een sterk, stijf, relatief licht en redelijk goede aerodynamische eigenschappen te verwachten (Ultimate gecombineerd met CosmicCarbone).
Eerst wat plaatjes en de droge feiten zoals Mavic ze zelf opgeeft.
General
weight (ED10): 1595 grams per pair
front wheel: 725 grams
rear wheel: 870 grams
Rim
Braking surface: UB Control
Color: nude carbon
Drilling: traditional
Eyelet: single
Height: 52 mm
Joint: SUP
Lowering: ISM
Material: Maxtal and 12K carbon fiber
Valve hole diameter: 6.5 mm
Spokes
Color: nude carbone
Count: 20 front and rear
Lacing: front and rear crossed 2
Material: unidirectional carbon fiber
R2R (Rim to Rim technology)
Hubs
Bearings: QRM+
Color: black
Free wheel mecanism: FTS-L, steel
Front and rear axle material: aluminum
Front and rear bodies: aluminum
Front axle size: 9 x 100
Rear axle size: 9 x 130
Compatability
ED10 (Campagnolo) or M10 (Shimano, Sram...)
ETRTO size: 622x15c
Recommended tire sizes: 19 to 28 mm
Tire: clincher
Supplied with
Bearing adjustment tool (rear wheel)
BR601 quick releases
Rim tape
Spoke wrench (rear wheel)
Spoke wrench for aerodynamic spokes (rear wheel)
User guide and warranty card
Valve extender
Wheel bags
Wheel magnet (front wheel)
Kort samengevat, de spaken bestaan uit lange platte (rechthoekige) carbon sprieten die in het midden aan de naaf worden bevestigd en aan beide uiteinden met nippels in de velg gemonteerd.
Waar je tot nog toe 2 spaken voor nodig had, gebruikt Mavic nu slechts 1 spaak die doorsteekt naar de andere kant van de velg.
Men claimt dat het grote voordeel hiervan is; minder materiaal bij hogere stijfheid.
Een ander voordeel voor wielertoeristen zoals ik, is dat je de spaken kunt vervangen.
Je wiel is dus niet afgeschreven bij spaakbreuk, zoals de duurdere Ultimates / Lightweight / LEW etc. waarbij de spaak in het centrum met de naaf is ingevlochten en verlijmt.
Verdere voordelen (persoonlijk): je hoeft met wisselen van wielen geen remblokken te wisselen en bovendien behoudt je je gebruikelijke remvermogen.
Vooral dat laatste is wel prettig voor wielertoeristen die er veel kilometers mee maken in weer en wind.
Zelf heb ik m'n besluit gemaakt en ga een setje aanschaffen en er komend seizoen van genieten.
Over de prijs: navraag gedaan bij Salden, zij gaan ze aanbieden voor 1.125,- bij Hopmans konden ze me twee weken gelden nog geen prijs noemen, beide konden nog geen leverdatum geven.