Cannondale CAAD 9 met 105 of Ultegra SL
Hallo allemaal,
Ik zit te twijfelen tussen een Cannondale CAAD 9 met 105 of Ultegra SL. Het prijsverschil is wel erg groot (EUR 400). Is dit prijsverschil de afmontage met Ultegra SL wel waard? Of kan ik beter voor 105 kiezen?
Dan kan ik ook nog een nieuw setje wielen er bij nemen..
Ik zit te twijfelen tussen een Cannondale CAAD 9 met 105 of Ultegra SL. Het prijsverschil is wel erg groot (EUR 400). Is dit prijsverschil de afmontage met Ultegra SL wel waard? Of kan ik beter voor 105 kiezen?
Dat is wikken en wegen. Hoe vast hou je aan je budget? Wat voor wielen zitten er nu in? Dat is wellicht verhelderend. Ultegra SL is iets lichter, iets slijtvaster en wat mooier in mijn ogen. Maar een 105 groep is ook een prima groep.
Zo'n mooi frame als de CAAD9 mag je best verwennen. Ik zou ook zeggen minimaal Ultegra.
105 mist toch net effe wat uitstraling.
Zit het prijsverschil alleen in de groep?
105 mist toch net effe wat uitstraling.
Zit het prijsverschil alleen in de groep?
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Ik meen dat de CAAD9 Ultegra SL ook Easton Vista velgen heeft, dit tov de Shimano hoepeltjes in de 105 uitvoering. 400 euro voor alleen een Ultegra SL upgrade is niet zo interessant, maar met die velgen er bij begint het m.i. wel behoorlijk interessant om toch voor de Ultegra te gaan.
Hierbij de specificaties van beide modellen:
Ultegra SL 105
Fork Cannondale Ultra CarbonCannondale Ultra Carbon
Rims Shimano RS10 Shimano RS10
Hubs Shimano RS10 Shimano RS10
Spokes Shimano RS10 Shimano RS10
Tires Vittoria Zaffiro 700x23c Vittoria Zaffiro 700x23c
Pedals N/A N/A
Crank Shimano Ultegra SL 34/50 Shimano FC-R600 34/50
Chain Shimano Ultegra Shimano 105
Rear Cogs Shimano Ultegra 12-27 Shimano 105 12-27
Bottom Bracket Shimano Ultegra Shimano 105
Front Derailleur Shimano Ultegra SL Shimano 105
Rear Derailleur Shimano Ultegra SL Shimano 105
Shifters Shimano Ultegra SL Shimano 105
Handlebars Cannondale C3 Cannondale C3
Stem Cannondale C4 Cannondale C4
Headset CAAD 9 CAAD 9
Brakeset Shimano Ultegra SL Shimano 105
Brakelevers Shimano Ultegra SL Shimano 105
Saddle Fi'zi:k Pave CX Sport Fi'zi:k Pave CX Sport
Seat Post Cannondale C3 Cannondale C3
Sizes 48,50,52,54,56,58,60,63cm 48,50,52,54,56,58,60,63cm
Extras GRIND lock-on grips GRIND lock-on grips
Prijs 1.749 1.349
Ultegra SL 105
Fork Cannondale Ultra CarbonCannondale Ultra Carbon
Rims Shimano RS10 Shimano RS10
Hubs Shimano RS10 Shimano RS10
Spokes Shimano RS10 Shimano RS10
Tires Vittoria Zaffiro 700x23c Vittoria Zaffiro 700x23c
Pedals N/A N/A
Crank Shimano Ultegra SL 34/50 Shimano FC-R600 34/50
Chain Shimano Ultegra Shimano 105
Rear Cogs Shimano Ultegra 12-27 Shimano 105 12-27
Bottom Bracket Shimano Ultegra Shimano 105
Front Derailleur Shimano Ultegra SL Shimano 105
Rear Derailleur Shimano Ultegra SL Shimano 105
Shifters Shimano Ultegra SL Shimano 105
Handlebars Cannondale C3 Cannondale C3
Stem Cannondale C4 Cannondale C4
Headset CAAD 9 CAAD 9
Brakeset Shimano Ultegra SL Shimano 105
Brakelevers Shimano Ultegra SL Shimano 105
Saddle Fi'zi:k Pave CX Sport Fi'zi:k Pave CX Sport
Seat Post Cannondale C3 Cannondale C3
Sizes 48,50,52,54,56,58,60,63cm 48,50,52,54,56,58,60,63cm
Extras GRIND lock-on grips GRIND lock-on grips
Prijs 1.749 1.349
Ik zou ook gaan voor de fies met Ultegra SL, je krijgt er immers ook nog betere wielen bij. Niet alleen de looks van de ultegra groep zijn beter, maar ze hebben doorgaans ook minder ondehoud nodig etc. Ik zou gewoon die 400 euro meer betalen.
Wat misschien ook nog een ding is over na te denken is dat je die fiets met 105 koopt en daarbij een stel nieuwe wielen koopt twv. 300-400 euro koopt, het is maar waar jij de nadruk oplegt.
Wat misschien ook nog een ding is over na te denken is dat je die fiets met 105 koopt en daarbij een stel nieuwe wielen koopt twv. 300-400 euro koopt, het is maar waar jij de nadruk oplegt.
simic, Waar zie je dat van die betere wielen? In de specs staan beide modellen met Shimano wielen.
Bert30: Het hangt ervan af wat je wil. Als de looks belangrijk zijn en/of je gaat 200-300 km per week rijden, kun je voor de Ultegra gaan. Als prijs/kwaliteit belangrijk is, moet je de 105 kiezen. Ik stond zelf onlangs voor een gelijkaardige keuze, en heb uiteindelijk gekozen voor een beter frame (JJ eclypse in plaats van Tour de france), betere wielen (Mavic Aksium ipv shimano's), met een 105 groep.
Bert30: Het hangt ervan af wat je wil. Als de looks belangrijk zijn en/of je gaat 200-300 km per week rijden, kun je voor de Ultegra gaan. Als prijs/kwaliteit belangrijk is, moet je de 105 kiezen. Ik stond zelf onlangs voor een gelijkaardige keuze, en heb uiteindelijk gekozen voor een beter frame (JJ eclypse in plaats van Tour de france), betere wielen (Mavic Aksium ipv shimano's), met een 105 groep.
Persoonlijk vind ik de 400 euro meerprijs voor een upgrade naar Ultegra ook aan de hoge kant. Een volledige ultegra SL groep kan je immers als voor 400 euro kopen(!).
Los daarvan wil ik nog even kwijt dat 105 zowiezo zeer goede kwaliteit is! In het Duitse magazine Tour, las ik dat de duurzaamheid en levensduur(ketting, cassette) van 105 beter was dan ultegra. Persoonlijk zou ik de 400 euro spenderen aan lichtere wielen, daar ga je effect pas echt van voelen.
Los daarvan wil ik nog even kwijt dat 105 zowiezo zeer goede kwaliteit is! In het Duitse magazine Tour, las ik dat de duurzaamheid en levensduur(ketting, cassette) van 105 beter was dan ultegra. Persoonlijk zou ik de 400 euro spenderen aan lichtere wielen, daar ga je effect pas echt van voelen.
20veetee schreef:Ik meen dat de CAAD9 Ultegra SL ook Easton Vista velgen heeft, dit tov de Shimano hoepeltjes in de 105 uitvoering. 400 euro voor alleen een Ultegra SL upgrade is niet zo interessant, maar met die velgen er bij begint het m.i. wel behoorlijk interessant om toch voor de Ultegra te gaan.
Sorry, ik had het hier gelezen, daardoor nam ik dat aan. In dat geval zou ik ook voor 105 gaan, en eventueel beter wielen kopen.
-
- Forum-lid
Bert30 schreef:Hallo allemaal,
Hoef ik niet over te denken... De fiets met 105 en dan betere wielen kopen. Een set betere wielen zul je meer van merken dan de switch naar Ultegra. Trouwens na verloop van tijd kun je alsnog losse Ultegra onderdelen kopen. Dat kun je langzaam opbouwen.
a_muz_ed schreef:Persoonlijk vind ik de 400 euro meerprijs voor een upgrade naar Ultegra ook aan de hoge kant. Een volledige ultegra SL groep kan je immers als voor 400 euro kopen(!).
Idd. Debiel prijsverschil.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"