Rollen of hometrainer?
Hallo iedereen,
Wat zou volgens jullie de beste aankoop zijn, een rollensysteem (Tacx of gelijkaardig) of een hometrainer?
De bedoeling is een alternatief te hebben voor het rijden buiten omdat het binnenkort niet meer mogelijk is om 's avonds na het werk te gaan rijden wegens vroeg donker...
Ik heb namelijk al horen zeggen dat een rollensysteem slecht zou zijn voor de achteras omdat er veel torsie op komt?
Daarbij komt misschien dat je met een hometrainer (prijs plusminus gelijk aan een rollensysteem) niet gebonden bent aan het monteren en demonteren op zo'n rollensysteem wanneer je op de weg wilt gaan rijden.
Graag jullie mening / ervaringen dus.
Alvast bedankt!
Mvg,
fvd
Wat zou volgens jullie de beste aankoop zijn, een rollensysteem (Tacx of gelijkaardig) of een hometrainer?
De bedoeling is een alternatief te hebben voor het rijden buiten omdat het binnenkort niet meer mogelijk is om 's avonds na het werk te gaan rijden wegens vroeg donker...
Ik heb namelijk al horen zeggen dat een rollensysteem slecht zou zijn voor de achteras omdat er veel torsie op komt?
Daarbij komt misschien dat je met een hometrainer (prijs plusminus gelijk aan een rollensysteem) niet gebonden bent aan het monteren en demonteren op zo'n rollensysteem wanneer je op de weg wilt gaan rijden.
Graag jullie mening / ervaringen dus.
Alvast bedankt!
Mvg,
fvd
Ik ga voor de tacx, gewoon je eigen fiets, er gaan zoveel verhalen over torsie en andere gebreken die er kunnen ontstaan, maar mijn fiets zou er tegen kunnen (zegt de dealer).
Heb dus ook nog geen problemen zien gebeuren.
Heb trouwens ook nog nooit gehoord dat iemand zijn fiets stuk heeft gereden op de rollen.
Hometrainer is toch iets heel anders, je zit is anders, geo is anders.
en voor het er uit halen hoef je het niet te laten, 1 minuut en ik sta buiten met de fiets.
Heb dus ook nog geen problemen zien gebeuren.
Heb trouwens ook nog nooit gehoord dat iemand zijn fiets stuk heeft gereden op de rollen.
Hometrainer is toch iets heel anders, je zit is anders, geo is anders.
en voor het er uit halen hoef je het niet te laten, 1 minuut en ik sta buiten met de fiets.
My head says it�s time to push it, My heart is going to tell me when
-
- Forum-lid
tacx!
Als het frame beweegt, beweegt het geheel van Tacx en fiets ook enigszins (ik heb de boel op een mat staan). Er komen dus geen extra torsiekrachten op de fiets te staan. Dat zou wel het geval zijn als de fiets kan bewegen, en de Tacx muurvast op de grond zou staan of als het frame heel erg beweegt t.o.v. de Tacx. Al heb ik geen idee wat voor rare capriolen je dan uithaalt...
Op de hometrainer heb je een andere zit en andere pedalen. Niet optimaal is mijn ervaring met de hometrainer op de sportschool.
Je fiets in de Tacx zetten is in een paar minuten gebeurd. Wanneer je een extra achterwiel aanschaft dan kun je daar een Tacx band op leggen en je kunt daar de speciale achteras in monteren die je voor de tacx nodig hebt.
En het wordt echt leuk wanneer je een Flow, Cosmos ergotrainer of Fortius VR trainer aanschaft. Je kunt dan echt gericht trainen. Tacx heeft ook heel veel trainingen op de site staan.
De achteras van mijn fiets is na een paar jaar tacxen nog steeds in orde.
Het grootste nadeel van de tacx is het gebrek aan rijwindkoeling.
Je fiets in de Tacx zetten is in een paar minuten gebeurd. Wanneer je een extra achterwiel aanschaft dan kun je daar een Tacx band op leggen en je kunt daar de speciale achteras in monteren die je voor de tacx nodig hebt.
En het wordt echt leuk wanneer je een Flow, Cosmos ergotrainer of Fortius VR trainer aanschaft. Je kunt dan echt gericht trainen. Tacx heeft ook heel veel trainingen op de site staan.
De achteras van mijn fiets is na een paar jaar tacxen nog steeds in orde.
Het grootste nadeel van de tacx is het gebrek aan rijwindkoeling.
-
- Forum-lid HC
Vroeger op een eigen gebouwde losse rollenbank gereden. Werkt perfect maar wel enige oefening en concentratie vereist. Nadeel is dat je geen zwaarte kunt instellen. Alleen met je versnellingen kun je spelen. Eiegenlijk alleen geschikt om warm te draaien.
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid
Tacx, dan kan je zwaarte instellen en makkelijk intervallen etc.
Als je alleen duur wil doen kunnen rollen ook, maar tv kijken tijdens het fietsen etc. gaat lastiger
Als je alleen duur wil doen kunnen rollen ook, maar tv kijken tijdens het fietsen etc. gaat lastiger
Atb aanschaffen, goed laten afstellen en het bos in. Train je gelijk winterhardheid, en als je het verstandig aanpakt is er geen betere intervaltraining.
Ik kom elk jaar weer sterk de winter uit en ben eigenlijk gelijk klaar voor de weg.
Ik kom elk jaar weer sterk de winter uit en ben eigenlijk gelijk klaar voor de weg.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.
-
- Forum-lid
effe betreffende de termen rollen en hometrainer. spreken we hier allemaal over hetzelfde.
bij mijn weten kennen we fietstrainer/ergotrainers en de aloude rollenbank.
is een hometrainer niet zo'n ding waar je oma op fietste omdat ze meer beweging nodig had ;0)
ik train nu buiten op race en atb maar heb ooit een rollenbank en wat later een fietstrainer gehad. rollenbank vergt oefening maar is om in te rijden en/of souplesse te trainen. aan de fietstrainer heb ik nooit kunnen wennen. veel te star voor mij dat achterwiel in dat apparaat. mocht je toch een fietstrainer aanschaffen, pak dan gelijk zo'n trainingsbandje erbij. is er voor gemaakt en zo spaar je je eigen banden. heb je misschien wel ook gelijk een reserve achterwiel nodig waar je deze op monteert. hoef je enkel maar achterwiel te wisselen.
bij mijn weten kennen we fietstrainer/ergotrainers en de aloude rollenbank.
is een hometrainer niet zo'n ding waar je oma op fietste omdat ze meer beweging nodig had ;0)
ik train nu buiten op race en atb maar heb ooit een rollenbank en wat later een fietstrainer gehad. rollenbank vergt oefening maar is om in te rijden en/of souplesse te trainen. aan de fietstrainer heb ik nooit kunnen wennen. veel te star voor mij dat achterwiel in dat apparaat. mocht je toch een fietstrainer aanschaffen, pak dan gelijk zo'n trainingsbandje erbij. is er voor gemaakt en zo spaar je je eigen banden. heb je misschien wel ook gelijk een reserve achterwiel nodig waar je deze op monteert. hoef je enkel maar achterwiel te wisselen.