Pagina 1 van 3

Meer wetenschappelijke benadering

Geplaatst: 15 sep 2008 02:04
door ikweetutnietmeer
Ik mis in Fiets de meer wetenschappelijke benadering van de koude feiten zoals deze m.n in de Duitse bladen wel aanwezig is. Bijv. Roadbike.

We weten dat duitsers grondig zijn... Alle geteste fietsen inclusief wielset komen op dezelfde testbank en worden op gelijke wijze (op afwijking) gemeten.
Dat lijkt me de enige juiste wijze om gedurende het seizoen alle fietsen, ook die getest zijn in een andere uitgave, 1 op 1 met elkaar te kunnen vergelijken.
Duitsers hebben alleen geen humor dus dat moet wel in onze Fiets blijven ;0)

Het valt me ook op dat er altijd dezelfde merken getest worden. Een Colnago heb ik bijv. nog nooit getest gezien in de Roadbike. Dat geeft me het idee dat de Roadbike zich voor de test laat betalen in de vorm van advertenties want ook die staan er nooit in. Op dat vlak vind ik dat in Fiets een grotere verscheidenheid aan merken getest wordt wat zeker zo moet blijven.

cheers

Geplaatst: 15 sep 2008 12:09
door Rodrick
Fiets test op exact dezelfde wijze als Tour en Roadbike. Hier kun je zien hoe we dat doen: http://www.fiets.nl/stijfheidsmetingen.asp. Alleen de comfortmeting laten we achterwege. Dit meten doen we al bijna 25 jaar, dus je kunt al heel lang fietsen vergelijken.

Geplaatst: 15 sep 2008 12:45
door diogenes
Wannneer worden er eens draadloze computers en hartslagmeters kritisch getest (zie het grote aantal klachten over Polar op dit forum en het TOUR forum)?

Diogenes

Geplaatst: 15 sep 2008 15:07
door litespeed
[quote="Diogenes"]Wannneer worden er eens draadloze computers en hartslagmeters kritisch getest (zie het grote aantal klachten over Polar op dit forum en het TOUR forum)?[/quote]


:D Hij is mooi! Of...is het geen grap...? ;)

Geplaatst: 15 sep 2008 15:13
door amclassic-fan
Probleem bij die hartslagmeters is dat het bij de meeste mensen gewoon prima werkt. Ook over Ciclosport zijn zeer veel klachten, maar toch hebben de meeste geen problemen. Het is bijna onmogelijk om te testen zodat je wat over de kans kunt zeggen dat t mis gaat.

Geplaatst: 15 sep 2008 21:19
door ikweetutnietmeer
[quote="Rodrick"]Fiets test op exact dezelfde wijze als Tour en Roadbike. Hier kun je zien hoe we dat doen: http://www.fiets.nl/stijfheidsmetingen.asp. Alleen de comfortmeting laten we achterwege. Dit meten doen we al bijna 25 jaar, dus je kunt al heel lang fietsen vergelijken.[/quote]

Ok, goeie link Rodrick. deze info zou ik graag in het magazine terug willen zien. wanneer het telkens consequent vooraf wordt meegenomen in de tests in het magazine, weet ook de 'nieuwe' lezer hoe jullie te werk gaan. ik lees al een tijdje fiets maar was niet op de hoogte van deze link.

Geplaatst: 16 sep 2008 13:55
door Rodrick
Ha iwunm, ik denk dat je het na een paar afleveringen wel beu bent als we telkens drie pagina's inruimen om uit te leggen hoe we testen :-).

Geplaatst: 16 sep 2008 19:06
door jackbrown
@Rodrick: wordt bij de testen in het tijdschrift dan verwezen naar de link voor uitleg over de testmethode?

Geplaatst: 20 sep 2008 02:03
door whs

Probleem bij die hartslagmeters is dat het bij de meeste mensen gewoon prima werkt.
Ook over Ciclosport zijn zeer veel klachten, maar toch hebben de meeste geen problemen.
Ze denken misschien dat ze geen probleem hebben, maar de meeste mensen zijn gewoon niet kritisch en letten niet echt op. Verder hebben veel mensen geen zin er moeite in te steken om te rapporteren als het 'goed genoeg' werkt. Dat de meeste mensen geen probleem hebben is in dat opzicht waar, maar dat die apparaten doen wat ze moeten, nee, dat is met sommige ciclosport en polars zeker niet zo.
Het is bijna onmogelijk om te testen zodat je wat over de kans kunt zeggen dat t mis gaat.
Wat een ongelofelijke lulkoek!

Natuurlijk kan dat wel. Wat betreft de borstband kun je testen doen met isolatoren om te zien hoe gevoelig de band is met meten van de electrische signalen. Wat betreft de draadloze signaal overdracht kun je de signaal sterkte meten (en dan ook de gevoeligheid van de ontvanger bepalen door de afstand te vergroten etc.) en je eigen stoorzender maken om te kijken of en hoe dit de communicatie beinvloedt. Daarbij kun je ook kijken of de fietscomputer/hartslagmeter valsspeelt, doordat hij b.v. dezelfde hartslag blijft aangeven terwijl er geen signaal is.

Dat duitse bladen grondiger zijn, ja, een beetje, maar niet echt veel en het is zeker niet wetenschappelijk/kritisch genoeg. Er lijkt hier op het forum ook geen enkele interesse in zo'n benadering gezien de nul respons op mijn bericht waarin ik een aantal fietspompen test zoals het moet. B.v. door een vrouw zo'n pomp te laten gebruiken. Je kan dan ook de benodigde kracht om op een bepaalde druk te pompen als standaard zetten en daaruit de maximaal haalbare druk bepalen met gegeven maximale kracht. Dan kan iedereen ook kijken wat voor pomp hij moet nemen door de binnendiameter van de pomp te vergelijken met die van andere pompen. Als je er al een hebt en je wilt een hogere druk kunnen halen, kan dit door simpelweg de diameter van de 2 pompen ver vergelijken (de haalbare druk is omgekeerd evenredig met de oppervlakte, dus omgekeerd evenredig met het kwadraat van de diameter).

Of iets anders, verlichting, ergens eind jaren 90 (als ik het me goed herinner), dacht ik er aan een roldynamo op mijn fiets te zetten. In Tour stond er nog een artikel over zelfbouw verlichting met accu o.i.d. en ook de roldynamo kwam aan bod waarbij werd gezegd dat er mensen zijn die dat ding zoveel gebruik dat het rolwieltje versleten was. Uiteindelijk nooit gekocht, maar vorig een bijna ongebruikte Koga WT met roldynamo tweedehands gekocht, en hij deed het best aardig. Behalve na regen en tijdens koude dagen (paar graden boven nul of minder). Na regen bleef allerlei rotzooi (zand/bladeren) aangekoekt aan het wieltje zitten wat ik er de volgende dag moeizaam af kon schrapen. Af moest schrapen, want de trillingen daardoor gingen door heel het frame en waren zo groot dat het oncomfortabel fietsen was! Bij kou was het nog erger, op een rit van 10 km moest ik meerdere keren afstappen om het wieltje schoon te maken van zand en weet ik wat nog meer, dat er bij die kou direct lekker aan vast ging plakken. Oftewel, die mensen van Tour hebben zelf nog nooit een roldynamo onder alles behalve mooi weer gebruikt, en mensen die erover vertellen dat deze duynamo bevalt, ook niet. Diepgaand? Ik dacht het niet. Nog iets anders wat ik nog nooit ergens heb gelezen wat me doet denken dat iedereen gewoon half blind/doof/gevoelloos rondrijdt is de trillingen in de Schmidt naafdynamo (SON). Overal wordt hij de hemel in geprezen, dus dacht ik, laat ik meteen een goede kopen (ik had net een Edelux te pakken, zou er mooi bij passen), en niet wat goedkoops van Shimano. Nou, dat was een grote fout. Die SON veroorzaakt trillingen in mijn stuur die ik zeer irritant vind. Meer informatie hierover in mijn komende fietsverlichting artikeltje.



Fiets test op exact dezelfde wijze als Tour en Roadbike. Hier kun je zien hoe we dat doen: http://www.fiets.nl/stijfheidsmetingen.asp. Alleen de comfortmeting laten we achterwege. Dit meten doen we al bijna 25 jaar, dus je kunt al heel lang fietsen vergelijken.
Dat er stijfheidsmetingen gedaan worden, betekent niet dat Fiets even grondig of zelfs wetenschappelijk te werk gaat. Zie b.v. het erbarmelijke artikel over fietsverlichting uit 2007 (september?) dat nauwelijks meer dan een opsomming van wat verkrijgbare lampen is. Kritiek hierover en wat er in een artikel hoort te staan heb ik al eens genoemd in een discussie over verlichting. Een kritische/wetenschappelijke houding houdt in dat je alles zo benadert en niet af en toe.


Tour vind ik helemaal zo grondig niet bij allerlei zaken, het artikel over fietscomputers/hartslagmeters in mei 2008 b.v. was erbarmelijk. Oh ja, wat betreft fietscomputers die valsspelen, dit lijkt ook zo te zijn bij de Sigma BC2006 die waarschijnlijk snelheid/afstand 'gokt' als hij geen signaal meer krijgt. Er staat dan niet dat de snelheid nul is, of 'geen ontvagst', nee, de snelheid blijft dan gewoon constant terwijl ik langzamer/sneller ga, de afstand blijft stilstaan, etc. Wel honderden meters lang, en dan opeens wordt alles bijgewerkt. Dit zou ook de verschillende afstanden die ik soms krijg bij rijden van exact hetzelfde 10 km traject kunnen verklaren... Ik las een tijd geleden nog ergens een verhaal van iemand die op dezelfde route grote afwijkingen op een bepaalde route grote afwijkingen tussen verschillende fietscomputers kreeg. Dit kwam mogelijk ook door zulk 'gokken' van apparaten als hun ontvangst gestoord wordt.

Geplaatst: 20 sep 2008 09:40
door litespeed
Zo, jij lag flink te woelen in je mandje. Verder nog een beetje geslapen? Afbeelding

Ik irriteerde mij mateloos aan de slechte artikelen in Fiets. Waaronder de stukjes achterin over de verschillende, nieuwe artikelen die regelrecht gecopy-paste werden van de fabrikanten en daardoor absolute nonsens bevatten. Maar er is geen oplossing voor. Een blad dat mensen in dienst heeft die het volledige veld van de fietswereld kunnen beslaan en op voldoende niveau het 1 en ander zelf kunnen beoordelen, is simpelweg te duur voor de markt.

Oplossing: zelf goed nadenken, geen abo nemen, zelf goed nadenken en veel op internet lezen en met name daarbij ook zelf goed nadenken.

Geplaatst: 21 sep 2008 23:05
door amclassic-fan
whs schreef:

Probleem bij die hartslagmeters is dat het bij de meeste mensen gewoon prima werkt.
Ook over Ciclosport zijn zeer veel klachten, maar toch hebben de meeste geen problemen.
Ze denken misschien dat ze geen probleem hebben, maar de meeste mensen zijn gewoon niet kritisch en letten niet echt op. Verder hebben veel mensen geen zin er moeite in te steken om te rapporteren als het 'goed genoeg' werkt. Dat de meeste mensen geen probleem hebben is in dat opzicht waar, maar dat die apparaten doen wat ze moeten, nee, dat is met sommige ciclosport en polars zeker niet zo.
Het is bijna onmogelijk om te testen zodat je wat over de kans kunt zeggen dat t mis gaat.
Wat een ongelofelijke lulkoek!

Natuurlijk kan dat wel. Wat betreft de borstband kun je testen doen met isolatoren om te zien hoe gevoelig de band is met meten van de electrische signalen. Wat betreft de draadloze signaal overdracht kun je de signaal sterkte meten (en dan ook de gevoeligheid van de ontvanger bepalen door de afstand te vergroten etc.) en je eigen stoorzender maken om te kijken of en hoe dit de communicatie beinvloedt. Daarbij kun je ook kijken of de fietscomputer/hartslagmeter valsspeelt, doordat hij b.v. dezelfde hartslag blijft aangeven terwijl er geen signaal is.
Tja, maar dat is dus helemaal niet het probleem bij al die Polar's waar problemen mee zijn. Die doen het gewoon niet, ze werken overal niet of vallen willekeurig uit. Als de problemen zouden ontstaan door elektro magnetische storing dan zou jouw test wel zin hebben. Testen is overigens dan ook nog niet echt zinvol, de fabrikant wil echt wel zeggen in welke frequentieband ze bezig zijn. Heb je bijv een zendamateur die die hele band weg drukt doordat hij zoveel zooi de ether in slingert dan werkt het gewoon niet, wat je ook doet aan coderingen.


Van die naafdynamo kan ik me moeilijk voorstellen dat die trillingen veroorzaakt door de rotor of de spoelen. Heb je niet gewoon de pech gehad dat er iets in 't lager is terecht gekomen (mogelijk al bij de productie).

Geplaatst: 22 sep 2008 19:48
door Rodrick
@Jackbrown: nee. Dat komt in begin 09, als we een aantal aanpassingen aan de tests gaan doorvoeren. Dan publiceren we weer een update over onze testmethodes en hangen we weer een gecorrigeerde versie aan de site. Nu heeft dat geen zin.
Interessante discussies verder, al ben ik benieuwd hoe wetenschappelijk de tests van WHS zijn als ze maar op een exemplaar worden uitgevoerd. Het is jammer, maar een echt wetenschappelijke test in fietsbladenland (bij ons, Tour, Roadbike of welk blad ook) is een illusie. Of we moeten het abogeld vertienvoudigen, dan gaan we een wetenschappelijk verantwoorde hoeveelheid testspullen kopen.