Mijn voorkeur voor mijn nieuwe ATB gaat uit naar een "betaalbare" fully (rond de 3000 euro) met 100-120 mm veerweg.
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van bovenstaande 2 bikes (de Trek FuelEX9 en de Specialized Epic Expert). De fietsen zijn redelijk vergelijkbaar qua specs, maar welke geniet de jullie voorkeur en waarom?
Zeker de nieuwe FuelEX9 2009 is een moddervette, bloedserieuze fully imho.
Zijn er mensen met vervaring met deze fietsen, en wat vinden jullie ervan??
Of zijn er nog mensen die verleidelijke alternatieven weten?
Alvast bedankt!
FuelEX9, Epic Expert of....??
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40623
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Scott spark 30: erg mooi, goed afgemonteerd en qua gewicht ook erg goed te doen (11.5kg). ook heerlijk nerveus fietsje, lekker wendbaar (1 langere rit op gereden).
Ik heb zelf een EPic gehad: perfecte fiets qua veersysteem, maar de lomp zwaar. Die ging zomaar over de 12,6kg.
Fuel heb ik geen ervaring mee, hoor wel positieve verhalen.
Ik heb zelf een EPic gehad: perfecte fiets qua veersysteem, maar de lomp zwaar. Die ging zomaar over de 12,6kg.
Fuel heb ik geen ervaring mee, hoor wel positieve verhalen.
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Inderdaad heb ik de Red Bulls en de Canyons ook wel bekeken, maar ik koop toch liever na bijv een proefrit en een babbel met een bevlogen verkoper.
De Spark is ook mooi, maar ik vind bij de Specialized en de Trek de vering wat hoogwaardiger (Fox vork tov Reba en Fox demper ipv Scott).
Ik hoef ook niet per se een carbon ATB, dus ik kies dan liever voor een hoogwaardig alu frame met een betere afmontage dan een carbon frame met " budget" afmontage.
De Spark is ook mooi, maar ik vind bij de Specialized en de Trek de vering wat hoogwaardiger (Fox vork tov Reba en Fox demper ipv Scott).
Ik hoef ook niet per se een carbon ATB, dus ik kies dan liever voor een hoogwaardig alu frame met een betere afmontage dan een carbon frame met " budget" afmontage.
Gang is alles!!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40623
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Composite schreef:maar ik vind bij de Specialized en de Trek de vering wat hoogwaardiger (Fox vork tov Reba en Fox demper ipv Scott).
Het verschil tussen de Fox en de Reba voel je bijna niet. Ik heb ze allebei uitgebreid bereden. Het nadeel van het ontbreken van een fatsoenlijk bedienbare lockout op de Fox vork vind ik bijna groter dan het ietsiepietsie betere veergedrag van de Fox (rij nu met een F100 rlc 2007).
@AM: met DT1540 wielen, RR/NN latex, WCS en X9 afmontage blijft er weinig over wat echt zwaar kan zijn....
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 27 jan 2005 13:45
Ik zou ook eerder kiezen tussen Spark en Epic (heb er van beide 1) het zijn alle twee super fietsen waar bij kleine zaken voor de een of voor de ander spreken, in mijn ogen speelt hier je persoonlijke voorkeur! Wat in mijn ogen minder is aan de Fuel is dat hij in mijn ogen veel minder stijf is dan beide andere fietsen! Wel mooie fiets verder maar geen toonbeeld van stijfheid.
PamScalpel
@Daniel. Ook ik heb met beide gereden/getest. Reba is imho toch wel een stapje terug als je een Fox gewend bent. Hij is af en toe gewoon trager (zoveel mogelijk zelfde instellingen) Fox is er tegenwoordig ook met remote lock-out;) Of de oude om te bouwen zijn, Daar zijn ze bij Fox zelf nog niet over uit.
Het veersysteem van de epic is wat stugger. Veert minder snel en daarom wat sneller. De Fuel heeft een actievere vering en dat ligt puur aan de verschillende systemen (Demper die je moet locken of demper die automatisch gelockt is en open moet gaan.)
beide zijn prima fietsen met goede afmontage.
Het veersysteem van de epic is wat stugger. Veert minder snel en daarom wat sneller. De Fuel heeft een actievere vering en dat ligt puur aan de verschillende systemen (Demper die je moet locken of demper die automatisch gelockt is en open moet gaan.)
beide zijn prima fietsen met goede afmontage.