Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fietsbril met leesdeel

koosvanp
Forum-lid

koosvanp 10 sep 2008 23:11

Beste fietsers, Ik rijd al jaren met een BBB racefietsbril, wordt licht en donker naar gelang de zon. Prima, daar niet over. Nu reden wij met de club onlangs voor het eerst met een GPS, als proef. Echt prachtige ervaring. Ik ga zo'n ding in de komende maanden wellicht aanschaffen en volg wel de discussies over een Garmin in vele varianten. Edoch nu een lastiger punt. Ik heb al jaren een leesbril (+3) maar op de racefiets nooit nodig en in mijn achterzak een brilletje om een kaart te lezen of wat ook. Nu de GPS op het stuur zat, kon ik echter het scherm niet goed lezen. Ik vraag mij nu af of er een racefietsbril is met in het onderste deel een leesgedeelte (niet zoals ik een Adidas zag met in het midden glazen met sterkte) . Weten jullie mogelijkheden? Ben heel benieuwd en dank voor een reactie. Koos

edit Freerider://Verplaatst naar juiste categorie
Ko rijdt Koga

mister_arby
Forum-lid

mister_arby 10 sep 2008 23:36

Er zijn genoeg brillen die ook je lenzen vastklemmen op sterkte. En je opticien zal er wel een leesgedeelte in kunnen maken lijkt mij? Maar ik heb er gelukkig geen ervaring mee...

sluit
Forum-lid

sluit 10 sep 2008 23:40

Ik denk dat je doelt op Multi-focale zonneglazen met sterkte 0 en dan een leesdeel van +3.

En die dan het liefst in een sportbril. Lijkt me toch dat je een keer bij de betere opticien
langs moet gaan. Zal best wat kosten, maar die knutselen tegenwoordig veel in elkaar.

Of wellicht is dit wat voor je:

Gewoon echte Multi-focale lenzen (en dan natuurlijk je BBB-racefietsbril eroverheen).

Of je gaat zelf plakken met deze dingen: http://www.optiplus.nl/default.asp?page ... l=40638300

Wellicht vergoed je zorgverzekeraar ook nog een deel.

Succes ermee.

tommasini
Forum-lid

tommasini 11 sep 2008 00:13

Ik heb al 3 jaar een Rudy Project Exception. Bij H.A. goedkope multifocale glazen in laten zetten. Kosten van de glazen: ca. 90 euro (3 jaar geleden).
Voor mij perfekte fietsbril !

lior63
Forum-lid

lior63 11 sep 2008 09:52

Even de zoekfunctie gebruiken. Over fietsbrillen met optische glazen is al veel geschreven.
Ik zie overigens dat dit je eerste post is, dus welkom op dit forum.

Elke opticien kan in een speciaal aangepaste bril glazen zetten die jij maar wilt.

Ik gebruik nu al een jaar deze:

[img=http://i3.ebayimg.com/02/i/000/bb/05/6147_1.JPG]

te koop via ebay.de
ik vond de levering snel en de bril bevalt mij prima.

Hier de link
http://cgi.ebay.de/POLARISIERENDE-RADBR ... otohosting

sluit
Forum-lid

sluit 11 sep 2008 11:20

@Lior63: is bovenstaande bril geschikt voor alle soorten van dioptrie-afwijking? Vaak zie je namelijk dat sportbrillen tot + en - 4 aankunnen. Heb hier namelijk zelf wel interesse in, maar zit met -6 en een cylinderafwijking op mijn neus.

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 11 sep 2008 11:22

Heb er weleens een optometrist over gesproken en hij geeft aan dat varifocus voor sportbrillen niet handig en zelf ongewenst is. Door de snelheid en fiethouding heb je voor wielrennen een zo optimaal mogelijk zichtvlak met één informatievorm nodig.
Met het leesgedeelte kun je geen diepte zien waardoor je zitvlak niet optimaal is en je hersenen zich hierop in moeten stellen (probeer met een varifocus bril eens snel een trap af te lopen....).
Lijkt me dus niet echt een verbetering (en mocht je willen lezen: een leesbril is niet zwaar en past in je achterzak)

tommasini
Forum-lid

tommasini 11 sep 2008 12:05

Sharkman 1 schreef:Heb er weleens een optometrist over gesproken en hij geeft aan dat varifocus voor sportbrillen niet handig en zelf ongewenst is. Door de snelheid en fiethouding heb je voor wielrennen een zo optimaal mogelijk zichtvlak met één informatievorm nodig.
Met het leesgedeelte kun je geen diepte zien waardoor je zitvlak niet optimaal is en je hersenen zich hierop in moeten stellen (probeer met een varifocus bril eens snel een trap af te lopen....).
Lijkt me dus niet echt een verbetering (en mocht je willen lezen: een leesbril is niet zwaar en past in je achterzak)

Heb je zelf of heeft die bewuste optometrist ervaring met dit soort fietsbrillen ?
Zelf fiets ik al 7 - 8 jaar met multifocale glazen. Is voor mij geen enkel probleem. Omdat je in een min of meer gebogen houding fietst, kijk je altijd door het bovenste gedeelte (dus verziend-gedeelte) van de bril. Tijdens fietsen heb ik minder "problemen" als met gewoon lopen. En als je een trap afloopt, kijk je meer door het onderste (dus lees)gedeelte en dat is dus inderdaad minder prettig (bij bergwandelen heb ik bergafwaarts dus wel vaak problemen). Er ging een hele wereld voor me open toen ik tijdens het fietsen (weer) mijn km-tellertje, hartslag e.d. kon aflezen. Was voorheen niet mogelijk, of ik moest met mijn neus op de stuurpen gaan liggen.

seger
Forum-lid

seger 11 sep 2008 12:11

Sharkman 1 schreef:Heb er weleens een optometrist over gesproken en hij geeft aan dat varifocus voor sportbrillen niet handig en zelf ongewenst is. Door de snelheid en fiethouding heb je voor wielrennen een zo optimaal mogelijk zichtvlak met één informatievorm nodig.

Het is natuurlijk onzin dat een bril met leesgedeelte geen verbetering is door de grote snelheid van het fietsen. Wat moeten al die mensen in achter het stuur van een auto dan? En als het ervoor zorgt dat je je GPS of fietscomputer of wat dan ook kan aflezen tijdens het fietsen is dat natuurlijk top. Je kijkt gewoon over het leesgedeelte heen als je recht vooruit kijkt [als je glazen een beetje goed gemaakt zijn tenminste]. Beetje raar verhaal van die opticien volgens mij.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

lior63
Forum-lid

lior63 11 sep 2008 15:15

Sluit schreef:@Lior63: is bovenstaande bril geschikt voor alle soorten van dioptrie-afwijking? Vaak zie je namelijk dat sportbrillen tot + en - 4 aankunnen. Heb hier namelijk zelf wel interesse in, maar zit met -6 en een cylinderafwijking op mijn neus.

Ik heb -5,5 en -6 met cylinders.

Je kunt via de webshop van de toko vragen stellen, ik kreeg vlot antwoord.
Betalen deed ik via paypal, maar ik geloof dat ze ook overschrijving accepteren als je geen paypal heb; alleen duurt dat wat langer.
Ik heb alleen glazen voor veraf er in laten zetten.

pipootje
Forum-lid

pipootje 11 sep 2008 15:30

Ik heb een adidas zonnebril met los inzetbrilletje (incl leesgedeelte).

Het lezen is geen probleem maar in de verte kijken gaat minder. Dit heeft te maken met het feit dat de (inzet)bril niet vlak is maar een kromming heeft om de ronding van het gezicht te volgen. Daardoor is je kijkrichting niet loodrecht op het brilleglas. Dit geeft in ieder geval problemen bij een grotere sterkte dan 4.
Het kan goed dat dit alleen zo is bij het model dat ik toevallig heb maar ik zou hier even goed naar kijken.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

sluit
Forum-lid

sluit 11 sep 2008 16:24

lior63 schreef:
Sluit schreef:@Lior63: is bovenstaande bril geschikt voor alle soorten van dioptrie-afwijking? Vaak zie je namelijk dat sportbrillen tot + en - 4 aankunnen. Heb hier namelijk zelf wel interesse in, maar zit met -6 en een cylinderafwijking op mijn neus.

Ik heb -5,5 en -6 met cylinders.

Je kunt via de webshop van de toko vragen stellen, ik kreeg vlot antwoord.
Betalen deed ik via paypal, maar ik geloof dat ze ook overschrijving accepteren als je geen paypal heb; alleen duurt dat wat langer.
Ik heb alleen glazen voor veraf er in laten zetten.

thanks, ik heb geen multifocaal gebeuren nodig, alleen voor veraf met -6 en met cylindercorrectie. Als jij er goed mee kan zien, dan durf ik het wel aan om er ook een kek brilletje te bestellen. Wat was je kwijt aan de glazen? Want ik neem aan dat je die gewoon bij de opticien hebt laten plaatsen?

Plaats reactie