Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Open Pro vs. CXP33

marcelb
Forum-lid

marcelb 10 sep 2008 21:55

Ik ben op zoek naar een set wielen voor slecht weer en voor lange toertochten met een wat slechter wegdek. Ik heb al behoorlijk wat gegoogled en rondgeneusd op dit forum, maar ik heb op basis van deze informatie nog geen keuze kunnen maken.

Ik weeg ongeveer 85 kg en comfort is (vooral met het oog op tochten tussen 140 en 200 km) belangrijk. Ik zit heel specifiek te twijfelen tussen een wielset met Ultegra 6600 naven met Mavic Open Pro velgen of wielen met dezelfde naaf en Mavic CXP33 velgen.

Heeft iemand ervaring met deze beide wielsets? Welke set is de betere keuze en waarom?

Marcel
Real men wear blûk!!! Marcel

edwinfe
Forum-lid

edwinfe 10 sep 2008 22:47

Waarom niet Ambrosio excellence velgen ipv de pro's?

marcelb
Forum-lid

marcelb 10 sep 2008 22:58

Dat is een goede vraag. Ik heb geen ervaring met dit merk velgen. Op de site van Zoran kom ik ze ook tegen. Wat zijn de voordelen ten opzichte van de Mavics?

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 10 sep 2008 23:22

Beste slecht weer wielen, zijn de de Open Pro Ceramic, bij nat weer nauwelijks slijtage van je remblokken en de goede remwerking blijft behouden!

De gewone Open Pro zijn goede velgen evenals de CXP33 net iets stijver en bijna onverwoestbaar maar die hebben dit voordeel niet t.o.v. de ceramic
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 10 sep 2008 23:35

Ik had de zelfde vraag ook al eens gesteld.
Misschien dat je wat aan de antwoorden hebt.
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=23902

edwinfe
Forum-lid

edwinfe 11 sep 2008 00:10

Ik vind de excellence een veel mooiere velg dan die open pro's. Dat zie je gewoon qua afwerking.Ze mogen dan wel een paar grammetjes zwaarder zijn maar dat interesseert mij niet zo veel. Ik heb zelf eerst 5000g weg te werken door trainen voordat ik uberhaupt daaraan ga denken ,amar dat even terzijde.

lazyturbo
Forum-lid

lazyturbo 11 sep 2008 00:40

Ik heb de CXP 33 (36 spaken) ben er zeer tevreden over, ook ik weg 85 kg. Ik gebruik ze vooral voor als het regent en om over kasseien te denderen. Wat comfort betreft vind ik ze goed meevallen, maar daar zouden de Open Pro's beter moeten scoren aangezien deze velgen lager zijn. Ik ken iemand die de Open Pro's Ceramic heeft en deze remmen inderdaad super in de regen, maar ceramic vraagt wel andere remblokken dan alu velgen. Deze persoon vind het wel vervelend ook de remblokken te moeten veranderen bij het wisselen van wielen. En wat de Ambrosio Excellence velgen betreft zijn inderdaad mooiere wielen dan de Mavic's, maar in mijn regio moeilijker aan te geraken.

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 11 sep 2008 11:48

Ik heb met zowel de cxp33, open pro als open pro ceramic gereden.
Met alle 3 velgen kun je een bombproof wielsetje bouwen.
De open pro is iets comfortabeler dan de cxp33 omdat de velg wat lager is.
De ceramic uitvoering remt beter in natte omstandigheden zoals hierboven gezegd wordt.

Mijn vriendin verkoopt haar (gebruikte) Open pro's en CXP33 beiden met ultegra naaf en 36 spaken (zie het topic Empella Bonfire SL te koop voor de specs). Mail maar bij interesse.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

perik
Forum-lid

perik 11 sep 2008 11:51

De Open Pro zijn iets lichter, de CXP33 zijn wat steviger. Verschil in comfort tussen velgen heb ik nog nooit gevoeld, dit valt voor mij in het niet bij verschil tussen (binnen)bandjes en bandenspanning.

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 11 sep 2008 22:21

Lazy Turbo schreef:Ik ken iemand die de Open Pro's Ceramic heeft en deze remmen inderdaad super in de regen, maar ceramic vraagt wel andere remblokken dan alu velgen.

Heb een set Open Pro's Ceramic al vele jaren in gebruik als slecht weer wielen en wissel hiervoor nooit remblokken, de standaard Campa remblokken voldoen prima, zonder overmatige slijtage of verlies aan remkracht.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

marcelb
Forum-lid

marcelb 11 sep 2008 23:02

Bedankt voor alle reacties. Alles overwegende denk ik dat het Mavic Open Pro's gaan worden. Dit voornamelijk vanwege het iets geringere gewicht en het hogere comfort. Of het gewone Open Pro's of Open Pro Ceramic's gaan worden hangt een beetje af van de financiële speelruimte die ga krijgen. Ik heb dit jaar al twee racefietsen aangeschaft en heb niet al te veel krediet meer.

Plaats reactie